|
|
|
|---|---|
|
Min 320d (F31) började igår varna för att bromsbeläggen bör. bytas och att jag ska köra försiktigt. Jag inser att jag bör byta beläggen inom kort, men är det någon som vet HUR bråttom det är? Det är så typiskt att detta ska hända just när påskresan påbörjades och då besiktigade jag ändå bilen med rent papper för bara en vecka sedan. | |
|
Går inte att säga. Beror ju på: - Är beläggen jämnt slitna på båda sidor (inre/yttre) och båda axlarna? - Hur mycket och hur hårt bromsar du? - Sitter något eller ett par belägg fast och inte rör sig fritt så de slits över tid? - Glider oken fritt och är felfria? - etc Det enda som kommer ge dig exakt svar på frågan HUR bråttom det är är en okulärbesiktning av alla belägg med hjulen demonterade. Med det sagt bör du klara påskresan då de bedömt inte kommer försvinna som en avlöning men gör en okulärbesiktning när du kommer hem. Min bil har varnat att det är 500 mil kvar på beläggen fram i snart 3 månader nu. Är ca 10 mm kvar på de yttre beläggen men de inre har bara ca 5 mm kvar. // Jonas Edit: Du borde ju kunna få en indikation på hur mycket belägg du har kvar genom att iaf titta på de yttre beläggen genom fälgens ekrar. |
|
| Som JcN säger så går det inte att säga utan att ha undersökt, men det _brukar_ finnas en viss marginal när larmet kommer. | |
|
Larmet visar bara att du kört så långt att det kan vara dåliga. Har för mig att det tänds efter 4000mil. kolla belägg ställ om med blinkersspaken ock kör. |
|
|
...oftast brukar det vara ganska mycket kvar på beläggen när varningen kommer! Men visuell kontroll är nödvändig för att vara säker, som redan nämnts. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med dom föregående talarna. Även om kontakten har löst ut så finns det fortfarande en del o spela med. Inget som är så akut att du behöver byta dom pronto. |
|
|
Larmet tänds när det är uppskattningsvis 20% av beläggen kvar. Det har inget med miltalet att göra. Så om lampan tänds vid 8000 mil så bör du kunna köra 1600 mil till innan de är helt slut om du har samma körsätt nu som tidigare. Miltalet för belägg varierar kraftig beroende på körsätt och körstil. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ok, tack för alla kloka råd. Jag ska se till att ta mig en titt på de yttre beläggen... om jag nu kan se något. Men det låter åtminstone inte som att påsken är i fara om jag förstår er rätt. Jag tänkte, ungefär som ni skriver, att bilen inte borde vänta med att larma ända tills det är tvärdags för byte, utan ett tag innan. Jag har inte haft BMW på rätt många år och förra bilen hade inte denna varningsfiness. Det var alltid däckbytarn alt. besiktningen som indikerade att det var dags. Med ny bil, däckbytarn borta och en slarvigt genomförd besiktning av två snackpåsar, och jag själv som bara tankar o kör blir framförhållningen noll när det gäller bromsbelägg. |
|
|
Som skrivet. Efter ca 11 000 mil trodde jag att det var dags men inte. Upp med bilen hos kompisen och det som larmade var att kabeln gått av i bak till givaren. Skalade och kopplade ihop den och det går, 1 000 mil senare, fortfarande bra :) |
|
| Rizzle: att bara titta på yttre beläggen säger inget om hur slitna de inre är. På min F31 så var de inre beläggen mer slitna än de yttre. Kikade man utifrån så såg det lugnt ut när min varnade (ca 5-6 mm kvar) men när jag demonterade hjulen och kontrollerade inre beläggen så hade de ca 2-3 mm kvar. Ingen metall mot metall kontakt men ganska nära. Hur långt har har du kört med beläggen? | |
|
Sammanfattningsvis ingen akut panik som det verkar men trots allt läge att göra en riktig kontroll när jag kommer hem igen. Kabel eller inre belägg... Och DLC, jag vet inte hur länge beläggen har suttit på eftersom jag bara haft bilen knappt ett år (1000 egna mil). |
|
| Körsträckan säger inget. Beläggen kan vara slut på allt mellan 5000 och 20000 mil beroende på körsätt. | |
| Slitagevarnaren sitter på inre beläggen iaf på E serien. Som Mats skriver 20% kvar när den löst ut. Njut av påskresan :-) o byt beläggen i lugn o ro hemma sedan. | |
| Har kollat historiken på bilen nu. Bromsarna bytta runt om i augusti 2016. Jag börjar misstänka hjulbytarna. Bytte till sommardäck strax innan påskresan. Finns det en möjlighet att däckverkstaden kan ställa till det så? Vad kan de i så fall ha gjort? | |
|
Inte så troligt. Möjligvis kan de ha skadat (helt eller delvis av) kabeln för slitagevarnaren men då borde den indikera att bromsarna är helt slut. Har de som bytt bromsarna gjort ett dåligt jobb med rengörning, uppsmörjning (ingen/fel antikärv eller för lite/mycket) och/eller montering kan såklart ett eller flera belägg slitas ut väldigt fort då de inte löper fritt som de skall. Jag märkte på tex min bil att fälgarna fram blev kolsvarta efter bara ett par dagar av bromsdamm. Var beläggen bak som satt helt fast och inte rörde sig vid bromsning. Fick ta isär, göra rent och smörja upp. Har du gjort en visuell kontroll på belägg och kablage? // Jonas |
|
|
Fast på min F30 så vart det 4000 mil kvar till byte direkt då jag nollade. Efter byte av skivor och belägg. |
|
|
Det är ju vad bilen är förprogrammerad till att visa. Om du kör 4000 mil utan att bromsa, kommer då beläggen vara slitna? Kartan mot verkligheten mina herrar :) // Jonas |
|
|
Vaaa? Är bilen förprogrammerad att visa att beläggen är slut efter ett visst antal mil? Det innebär att om bromsbyte skett på icke auktoriserad verkstad efter säg 9000 mil då den okulära kontrollen så krävde. Om då "Nisse på hörnet" inte nollat bromsbytet skulle bromsbeläggsindikeringen börja larma efter ytterlifGare 7-800 mil? Menar du att det därmed inte finns någon egentlig kontroll av beläggens reella beskaffenhet? Nej jag har inte gjort någon tittkontroll själv då jag inte litar på mitt eget omdöme i det avseendet. |
|
|
Kör du 4000 mil utan att bromsa kommer inte bilen att säga att bromsarna är slut. Det beror på körsätt, miltal kontra hur mycket bromsarna slits. Jag som köper lätt begagnade bilar har nöjet att upptäcka hur miltalet för byte förlängs vartefter bilen används, eftersom jag brukar ha ett gynnsammare körsätt mot bromsarna än tidigare ägare. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Bromsbelägg bak visade sig inte vara bytta vilket jag trodde de var. De var därmed utslitna och indikeringen korrekt. Ingen fara med bromsskivorna, bara ett enkelt klossbyte. Utifall någon undrar över hur det gick. Tack för alla bra synpunkter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.