AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.707

E38 740i - Problem med automatlåda

Tjenare.

Min bror har lite problem med sin E38 -94. Han kör med coils, och igår när han skulle nedför en trottoarkant låg en sten ivägen som slog hål på tråget i växellådan. Han körde någon kilometer men märkte att det var en oljerand efter. Idag skruvades det upp och han svetsade ihop hålet med en TIG. Sen bytte han filter och skruvade ihop. Lådan bör mer eller mindre varit nära på tom på olja då den stod och droppade en STOR pöl under natten. Han skrev ut instruktioner från ZF om oljebyte (5HP30). Fyllde i strax över 5 liter. Fick inte bilen i planläge där den stod, så efter detta skulle vi köra ytterliggare någon kilometer till garaget för att enligt instruktionerna från ZF kolla oljenivå/temp. Han körde lungt dit då vi kände oss osäkra. Men eftersom den ska rymma 5.5 liter och det bör ha varit en del kvar i turbin tänker vi att det kan ha varit lite för mycket olja. Detta ska vi kolla nu när den har kallnat lite. Men till frågan. Just innan garaget började den slira och vina från lådan. Då undrar vi, kan den ha börjat göra det för att det är för mycket olja? Eller är lådan körd nu? Tänker att om det blir för mycket olja börjar den väll gå tungt, och då kan den väll även bete sig så? Tacksam för hjälpande svar, är så orolig så kallsvetten nästan tittar fram...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lådan rymmer betydligt mer. Det är bara vid oljebyte 5.5 liter gäller då man inte får ut mer olja. Men då han kört när tråget var trasigt kan mer ha runnit ur.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Uppdatering; det går totalt 13.1 liter olja i 5HP30-lådan.
Jag fyllde i 5liter som saknades i en 530iAT E34 och den gick från svårkörd till perfekt. Jag skulle inte oroa mig för skador om bilen är begränsat körd med för lite olja.

Med vänlig hälsning Stephan
Tack så mycket för svar! I fredags köpte brorsan mer olja. Vi fick i totalt 12 liter. Efter detta växlar den otroligt fint igen. Inget slir eller andra problem. Han hade tänkt byta olja i både låda och bakaxel här innan säsongen, så nu var ju lådan åtgärdad i alla fall. Växlar finare än innan samt att oljan som ran ut var ganska svart. Var dock i princip inget metalspån på magneterna eller i oljeresterna :) Tack igen för svar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.