|
|
|
|---|---|
|
Hej På min 325 -08 så har bakrutetorkaren slutat fungera, stanna en bit upp på rutan. Plockade bort panelerna på insidan och märker att det är ingen spänning till torkarmotorn och säkringen F1 är hel. Upptäcker att Haynes VHB inte stämmer med färgerna i elschemat och antar de sitter nån typ av styrning så att torkaren inte går när man bara öppnar glasluckan? Isf finns den styrningen inte med heller i VHBn. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Går torkaren att röra när luckan är öppen ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Den går rätt trögt | |
| Ja du hade helt rätt, torkaraxeln hade kärvat ordentligt o provade att smörja upp den men materialet i fästet höll inte för att jobba med axeln så de blir nya grejer | |
|
Hade ett liknande problem nyligen, men i mitt fall var det den lilla fjädrande "pinnen" som går in i hållet på plattan till torkarmotorn. |
|
|
Jag värmde o smörjde och försökte driva axeln fram o tillbaka men materialet runt infästningen till luckan brast då, de var lite väl tunt. Var lite rädd att muttern som höll fast allt i luckan med skulle sitta hårt och jag. Af inte sugen på att vålda nära glasluckan |
|
| Det är standard att dom där fastnar. Bara att byta ut. Min höll precis så länge att nybilsgarantin hade gått ut. Var ju intejätte dyr som tur var, Kostade typ 350kr om jag minns rätt. | |
|
Hej, Har problem med att pinnen inte når ner på min e91. Lite märken på plasten där pinnen ska gå ner. Men är det så att pinnen ska vara fjädrande? Den går inte att röra på min, kanske får försöka lea upp det med en mejsel. Hälsning // David |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hade samma på min E46 Touring sedan jag bytt mekanism. Pinnen nådde inte ner. För en annan kille på forumet handlade det om att glasbakrutan måste justeras och sitta "lägre" i ramen. Jag sålde bilen i fredags men jag minns att när jag tryckte med handen försiktigt på glasrutan medan torkaren gick, så greppade pinnen bättre i hålet där den ska passa. /a. |
|
Jag och en kollega kollade påt på lunchen och det gick att lea upp pinnen med WD40 och en gummiklubba och tång. Det var en del erg som kom ut efter ett en stunds smörjande. Nu fungerar det fint igen. Kan tänka mig att man behöver smörja den nångång per år för att bibehålla funktionen. Tack för bra inlägg. |
|
|
Smörja är ett bra första försök - den ska röra sig hyfsat lätt med öppen shoppinglucka. Han med feljusterad ruta som StoraBjörn pratar om är jag - min verkstad finlirade in bakrutan för bättre funktion - tolleransmått mellan ruta och ram finns angivna i Bentley eller Haynes mekbok om jag minns rätt. Står nog i andra tråden om du söker. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag fick samma problem på min för ett par veckor sedan. Det stora problemet för mig var att en ny platta med axel ej gick att hitta för mindre än 1100 kr. På samma hemsida erbjöds även begagnade för 1300 kr. Jag skruvade en hel kväll och fick tillslut lös axeln ur plattan, smörjde med zinkpasta och pressade dit en ny o-ring, den hade nötts upp och således fanns fritt spelrum för saltvatten att göra sitt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.