|
|
|
|---|---|
| Hej har en BMW 330xd-08 e91 som min partikelfilter lampa börjat lysa för några veckor sedan, vad ska man göra för att den ska sluta lysa och komma undan så billigt som möjligt?. Några snabblösningar och långsiktlösningar?. Tacksam för tips och hjälp ! | |
Transocean |
Långtidslösning: Ett utbytes DPF från Tyskland för ca 4000 kr. Snabblösningar finns det massor av, spola med högtryck, speciella vätskor, lufttryckskanoner, eller en DPF-delete. |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Skulle tro att du behöver byta termostater. Bilen blir inte tillräkligt varm för att regenereringen skall komma i gång och då blir partikelfilltret igensatt. Hade samma problem på min 330d -09. Bytte både AGR termostat och huvudtermostat och sedan dess har det fungerat perfekt. Eftersom det inte finns någon temperaturmätare i E90 ser man inte att den går för kallt utan kör vidare med dåliga termostater. |
|
LinusN: Hur långt har bilen gått? //Stenback |
|
| Tack för svaren/tipsen !:) Bilen har just slagit 22.000:) | |
| Fanns det inte nån intervall på partikel filter på tidigare modeller. Har för mig Hasso skrivit nått om det. Ja,ja iaf känner du av att bilen går dåligt? Inte,kör på. Går o köra tvångsregenerering med tex autocom. | |
| Den har lite sämre kraft upplever jag när man har i driven men sätter man i ds läge med manuell växling upplever jag att den går som vanligt. Vad menar du med tvångsregenerering med tex autocom?. :) vet inte ang intervall vissa säger att man aldrig behöver byta men vet inte | |
| Den har lite sämre kraft upplever jag när man har i driven men sätter man i ds läge med manuell växling upplever jag att den går som vanligt. Vad menar du med tvångsregenerering med tex autocom?. :) vet inte ang intervall vissa säger att man aldrig behöver byta men vet inte | |
|
Kolla först upp termostater och läs av eventuella felkoder, Det beror ju på något att bilen inte regenerar, Det hjälper ju inte att rena eller byta partickelfilter om inte grundorsaken lösts Det finns flera trådar på forumet om detta /Björn. , |
|
|
Tvångsregenerering menas med att du genom data säger till att bilen ska göra en regenerering. Sedan måste ut o köras i över viss hastighet i minst 20min. Står mer i autocom programvaran kommer inte ihåg exakt om det var något mer. Sedan kan det ligga någon felkod som gör att bilen ej gör regenerering. Här har du lite info om DPF:Länk. En liten tråd:Länk. Jag hade felkod 48OA. För mig räckte det o släcka den. Har inte haft felkod sedan dess. Men som sagt det är en felkod som är i skuggan. Den koden gör inte så att bilen varnar genom varningslampa. Kan vara värt o släcka felkoder o hälla i en flaska med DPF cleaner i tanken. |
|
|
Det måste inte vara så att bilen inte regenererar. BMW har lagt in något intervall på runt 25000 mil för DPF, jag har samma larm på min. Det dök upp runt 26 000 mil för mig och jag har rengjort DPF men larmet finns kvar. Larmet dyker upp en stund efter bilen startats men bilen går normalt. Min bil regenererar, jag har iCarly så jag kan se hur många regenereringar som gjorts sedan bilen producerats och dessa tickar upp trots larm. Min har idag gått 34000 mil och jag börjar bli less på larmet. Jag har testat med en pirat-autocom men inte lyckts nollställa detta. Vet att vissa här lyckats, med iCarly går det i alla fall inte. //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.