|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver lite felsökningstips från proffs här på forumet. Bilen har gått ca 11.000 mil och i låga farter (under 50 km/h) klonkar det från hjulupphängingen bak. Det är ett relativt diskret ljud som försvinner i högre farter. Ljudet uppstår då vägen är helt plan och inte har några ojämnheter och det låter inte alls när man kör över gupp. Klonkfrekvensen är prortionell med hastigheten, dvs ju fortare man kör desto kortare tid mellan klonkljuden. Jag har kollat följande efter att jag lyft upp bakdelen med bakhjulen i luften: att fjädrar och dämpare sitter fast ordentligt att hjulbultarna är åtdragna att inga balanseringsvikter sitter löst att ljudet inte påverkas av handbromsen att hjulet inte har något glapp när man ruckar på det att drivaxlarna inte låter när man snurrar på hjulen Jag har testat att bända på länkarmarna med en kofot för att se om några bussningar är slut men det såg likadant ut på höger och vänster sida. När bilen står på marken tryckte jag ner/lyfte upp bilen så mycket jag orkade och den är stenhård och det kommer inga ljud. Några uppslag? | |
| Glömde skriva att bilen har M sport chassit. Finns det några kända problem med detta chassi? Brukar man behöva byta bussningar efter några år kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.