AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.044

BMW Alpina B10 3,5 -92 värdering

kl
3
klonken
323Ci -99
Hej!

Min svärfar har en BMW Alpina B10 3,5 -92 som han tänkt sälja. Bilen är numrerad XXX/572, har gått 19000mil och är i absolut toppskick från den utvändiga lacken till de invändiga recarostolarna. All utrustning är original och fungerande.

Vad kan en sådan bil vara värd? Hittar nämligen ingen liknande till salu just nu.

MVH Olof
Tja...Jag skulle aldrig sålt under 130' iaf. Värderingen är knepig, ovanlig o inte lika häftig som BiTurbon, men av rätt köpare kan man nog få mellan 150-200', men en sådan köpare har du svårt att hitta hemma i Svedala...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm..

Specialbil, och kanske inte så lätt att sälja i Sverige..för "rätt pris".

Visst, det finns antagligen någon därute som verkligen vill ha en dylik vagn, men en så unik vagn , skulle nog vara bäst/lättast?? att sälja i t.ex Tyskland..
Svenskar vill bara ha allt så billigt som möjligt har jag märkt 😀

Utgångspris på blocket..tja.. 100 papp!?

Har själv varit ytterst nära att köpa en sådan bil för x-antal år sedan, men den försvann till en köpare som inte behövde fundera speciellt länge :)
Kommer inte ihåg vad säljaren då ville ha, men det var ca 50-60 papp då vill jag minnas..i början 2000-talet.

Mvh Janne.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Janne T, 100 k?

Välkommen till 2017 :)

Här är nr 517,
Länk

och här 505.
Länk

Här några fler som kan ge vägledning,
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Birka:
Tja, jag skrev vad jag tyckte skulle vara ett lämpligt utgångsbud på blocket..
Utgångsbud----> = budgivning, underförstått..
Mest spekulanter från Sverige då också.

Men visst, det kanske går att få ut 300 000kr, men det kan nog..hm...ta en stund.
Men vad bra att tråden ger lite intressant info om vad säljarna vill ha i Tyskland iaf.

Mvh Janne.

Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den sistnämnda på blocket, lär nog vara bilen som TS funderar kring...

Svårvärderat sa Bill, svårvärderat sa Bull! ;)

Mycket handlar nog om till vilken publik man vänder sig - blocket är väl kanske inte den annonsyta som man bäst/effektivast når alla tänkbara spekulanter till en sådan bil...man bör nog komplettera med att annonsera på diverse entusiastsidor och kanske även utomlands.

Har man inte bråttom kan man nog få rätt bra betalt för den, måste man sälja senast nästa vecka kan det nog bli ett helt annat (lägre) pris...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
kl
3
klonken
323Ci -99
Hej!

Tackar för alla svar, jag har inte hittat dessa länkar innan så det uppskattas!

Det stämmer att det är bilen i blocketannonsen, yes! Visst finns det fler plattformar att annonsera på, men kollar inte folk i allmänhet alltid blocket också? ;) Det verkar då finnas intresse redan nu efter ett par timmar, så någon fler verkar hittat den iallafall :)

//Olof
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag tror inte en Alpina B10 3,5 automatic med 19 000 mil är en bil som skapar de största "vill ha" vibbarna.

Vad kostar efterföljaren E39 med samma miltal? Det finns ingen i Sverige som kostar mer än 150k.

Sedan går det ju inte att prissätta sin 19 000-milare efter en bil som gått 7 500 mil. Där börjar vi närma oss en unik bil.

Nere på kontinenten betalas det bra mycket mer för Alpinor än här. Jag fick 30 procent mer för min Alpina nere på där än vad jag fick i svenskt bud.

Bilen ser ju fin ut på bilden. Dessutom är det långt mellan städerna i norr. Det betyder att bilen förmodligen gått landsvägsmil till största delen.

Vad kostar en 19 000-milare i Tyskland? Ta det priset och sänk det med 30 procent så har du det svenska priset. De som finns där nu ger ett ungefärligt pris i Sverige på 140k. Dawwe är inte helt fel ute med sin bedömning anser jag.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det går givetvis inte att jämföra en e34 med e39 idag.

Och det blir ju ganska mycket "gissande", men kanske någonstans mellan 505 och 517 ovan är rimligt? Som sagt 517 har ett lågt miltal och attraktiv färgsättning (enligt mig), men det har inte 505 som har närmast "udda färg".

Ja att få ut i detta härad krävs givetvis att det inte är brådska. Bilen ska därtill vara i mycket bra skick. "Absolut toppskick" kombinerat med 19000 mil, kräver väl att bilen är totalt genomgången?

Nej, blocket är nog inte rätt plats om man vill ha betalt för denna bil. Säljs den för 140 000 kronor på "blocket" kommer den strax ploppa upp med ett "nytt pris", längre söderut.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..automatbil.

Den jag var intresserad av och provkörde var en manuell iofs...mera intressant i mitt tycke då.
Karaktären och känslan blir intensivare med manuell..en "trimmad" M30 tycker jag passar mycket bra med manuell låda..

Men en Alpina är alltid en Alpina, så trådskaparen bör nog inrikta sig på utlandsförsäljning för att få mesta möjliga slantar.

19000mil är inte "för mycket" om bilen annars är välhållen och fin..

Mvh Janne.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Inte för att vara petig, men du ställer krav på köparen i form av budgivning och endast kontakt via telefon, men bjuder endast på en ganska suddig bild i annonsen?

Lägg på de kronor de kostar att infoga fler och bättre bilder i annonsen. De som redan är inställda och letandes efter en Alpina B10 ringer nog och ber om bilder. Men de som kanske haft Alpinadrömmen lite längre bort blir nog inte lockade nog att plocka upp telefonen baserat på det där. Men några skarpa bilder på inredningen, en fälg, bakifrån m.m. kanske får någon till att ta sig i kragen.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller med en "blurrad" bild ger inget bra intryck.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
kl
3
klonken
323Ci -99
Återigen, tack för alla som engagerar sig och svarar!

Det verkar inte vara någon brist på intressenter på blocket heller, och han som då säljer bilen har ingen brådska att få iväg den utan den säljes för att de flyttar till hösten någon gång till en varmare plats :) Kommer han inte överens med någon här så får vi annonsera vidare!

Och ja, visst är det så att annonsbilden inte är tagen av en proffsfotograf men du ser vilken färg och utformning bilen har, vilket var tanken, sedan får svärfar spendera lite tid med att skicka ut fler bilder till de som hör av sig. Dock är det kanske ingen dum idé att komplettera med någon bild till i annonsen för att locka fler.. Och budgivning var vad som önskades så då blev det så, högsta budet nu ligger i de övre regionerna av vad ni trott man kan få i Sverige så ni har varit ganska träffsäkra hittils ´:)

Tack än en gång för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.