|
|
|
|---|---|
|
Vad kan egentligen ha hänt tvättade bilen på utsidan och sen skulle jag starta tändningen så lyser den där airbag lampan? Vad kostar det att lämmna in? VArför började den lysa efter en tvätt liksom | |
|
Dammsugade inne i bilen också |
|
|
Hej, När du dammsög bilen kan du ju ha kommit åt kontaktstycket under passagerarsätet. Kanske inte såå troligt. Eller ställt dig på knä i sätet. Inte bra för sensormattan. Tänkbart scenario om du har dammsugit med hjärtat. :) Eller kanske rubbat kontakten vid bältessträckaren. Hur som helst, snarare en effekt av dammsugningen än av tvätten. /Lennart Edit: En felkodsutläsning kan möjligen hjälpa. Lite osäker på om en sådan kan spika felkällan, men om du har nån kompis med utrustning är det en bra början. Verkstäder är ju i allmänhet lite snabba med att byta ut grejer på chans. |
|
|
Innan jag köpte bilen hade den problem med airbaglampan. men han släckte den innan den såldes till mig (Troligen bara för det skulle se bra ut) och felet var säkert kvar. Och stod på knä i säterna....tyvär när jag städade Hur går jag tillväga, Mekonomen kollar inte detta då det är en stor säkerhetsrisk och dem sa att jag måste åak till en autoriserad bmw verkstad, min närmaste är 20 mil bort.... Kan man få hjälp att kolla felet? och åtgärda det Känns läskigt att åka utan en fungerande airbag |
|
|
Hej! Med rätt diagnosutrustning kan man hitta felet. Jag tror Ola på forumet säljer en prisvärda PC-baserade variant. Därefter är får man byta komponent och slutligen "nollställa" felkoden. Sensormatta kan bytas mot en elektronisk mannik som "lurar" systemet. (Sök på sensormatta på forumet) E |
|
|
När jag dammsög i min e39a så sköt jag fram stolen för långt, påstod meken i alla fall, och kontakterna till airbagen under stolen drogs isär - airbaglampan började lysa! Har för mig att vi då bytte kontakterna då stiften tydligen är känsliga där. Kan säkert vara likadant i en e46, värt att kolla i alla fall. |
|
|
Sa Mekonomen så? Det är ju helt sinnesjukt. Vem ska fixa airbagproblem om inte en verkstad? Det tar dem 5 min att läsa ut en felkod och så kan man se vad som felar i airbagsystemet. Det är absolut ingen säkerhetsrisk att läsa ut felkoder. En riktigt kass verkstad. Var var det någonstans? Med denna kan du göra det själv som E säger: Länk Faktiskt även koda bort delar av SRS om det skulle behövas. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.