|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har tittat omkring på nätet för att förstå vad man ska tänka på vid köp av fälgar men har fortfarande inte grejat det. Just nu har jag icke originala fälgar på min e87a vilket orsakar vibrationer i ratten även fast jag har balanserat de. Borde jag titta på bultcirkelen för att försäkra att fälgarna passar min bil? Ett exempel: Länk Nr 2 borde passa min bil eftersom bultcirkeln är densamma enligt Länk Bultcirkel: 5/120 ET: 42 Navmått: 72,6 Gängmått:B 12x1,50 Borde man även titta på navmått och gängmått? Tacksam för svar. | |
|
Bultcirkeln ska vara 5/120 Et beror på vilken bredd det är på fälgen. Original 18 tummarna är Et49 fram och ET52 bak, det går utan problem att ha lite lägre dock Navmått 72,6 eller navringar för att korrigera detta. Gängmått 12 mm. /Jonas |
|
|
Vibration i däcken kan lika gärna uppstå pga dåliga däck vilket det gjorde på min 120d cab. Som grundprincip kan man väl enkelt säga att ju mer du avviker från original, ju större är risken att du får problem med väghållning, vibrationer o dyl. Det där med gängmått tror jag du kan bortse ifrån, hade du haft fel stigning på bulten (om det är det du menar) så borde du knappast ha fått in bulten i gängorna. Sen är det också så att ditt ET-mått stämmer bara för en fälg som är exakt lika bred som den fälgen som är avsedd för bilen. Min 228i får tjäna som exempel. Standardfälgen är 7Jx17 med ET 40 vilket jag har på vinterdäcken. Sommardäcken däremot är 18" Msport och då är bredden 7,5 tum fram och 8 tum bak, och givetvis blir också då ET annorlunda; har för mig att jag har ET 52 bak och minns inte fram. Krånglar du till med bredare fälgar så ändras ET också. Kontentan av det jag vill komma fram till är alltså att ET är sjukt krångligt, men det kanske du redan visste? :) Bästa rådet för att undvika problem är att använda sådana fälgar/däck som rekommenderas av BMW, men det är ju heller ingen raketforskning. :) Villl du prompt gå på eftermarknadsfälgar så speca dem åtminstone med BMW:s rekommendationer avseende navmått, ET och dimensioner på bredd och höjd så lär du väl slippa problem? |
|
|
Vad gäller ET-mått och bredd kan jag rekommendera willtheyfit.com, speca upp befintliga hjul och konfig på dom nya så kommer du se den faktiska skillnaden i ET, bra mycket enklare än att försöka räkna. Gängmåttet är inte intressant, det som däremot kan vara det är dimensionen för bulthålen. Kan vara så att dom är för små om dom är anpassade för en bil med M10. |
|
|
Tack ska ni ha för samtliga snabba svar. Jag kommer köra på originala fälgar för att minimera risken för försämrad köregenskaper. De flesta fälgarna på blocket ser ut att ha bultcirkeln 5/120 med navmått på 72,6 så det borde inte vara några bekymmer, hoppas jag |
|
|
Begagnade originalfälgar är en större risk än nya eftermarknadsfälgar av god kvalite med originalliknande mått. Jag vet inte vilken dimension du tänkt dej men t.ex. Rial X10 finns i massor med dimensioner och är av helt ok kvalite till rimligt pris. Ganska "originalig" design också ;) Säljs av BMW i tyskland tom... /Jonas |
|
|
Azkikr; hur menar du att begagnade originalfälgar är en större risk än nya eftermarknadsfälgar av god kvalitet? Makaveli: det är precis lika enkelt att kolla BMW-fälgarnas passning till olika modeller som det är med andra reservdelar; det är bara att ta det sjusiffriga fälgnumret och kolla i realoem, etk mm. |
|
|
Nackdelen med begagnade oavsett om det är original eller inte är ju att man bör göra upp affären så att man har möjlighet att få bekräftat att de är runda. //Stenback |
|
|
Alexander: Det Stenback skriver... använda fälgar kan vara skadade, mer eller mindre. /Jonas |
|
| ja, jo det är ju sant iofs... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.