AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
593

är det kamrem på min bil?

jeppe_L
bilen är en 318i e36 från 91.

hur vet jag när det ska bytas? kan man få reda på det genom hur långt bilen har gått??

(det har gått 23000 nu)

18 åring med BMW:)Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamrem på E36 316i/318i (ej 318is) innan -94!

Den skall bytas var 4000:e mil!!
Från början var det var 8000:e mil, men intervallet har sänkts till 4000 mil eftersom det förekom en del kamremsbrott inom det tidigare intervallet.

Du får normalt sett ingen förvarning om att den är dålig, plötsligt går den av. Om den gör det kan det bli frågan om ventilsallad när ventilerna möter kolvarna = billigast med utbytesmotor!

Kolla i serviceboken när den byttes sist. Eventuellt kan det sitta en klisterlapp i motorrummet som anger när kamremmen byttes senast.

Har du ingen servicebok/eller inte litar på uppgiften i den bör du nog snarast byta den! Byt även spännrullen till kamremmen samtidigt som remmen eftersom den kan haverera om den är sliten och orsaka att kamremmen går av eller rappar över = samma resultat som om remmen går av.

Mvh
frågvis
hej!
vilka är modeller är det rem resp kedja på ? någon tumregel?
jeppe_L
okej...tack för svaret...ska kolla i boken

18 åring med BMW:)Länk

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jag inspekterade min kamrem häromdagen med en mekaniker. Han tittade och kände på den och sa att den såg fin ut och behövde inte bytas på ett tag.

Dvs, om kan tittar på remmen och ser att den ser fräsh ut, så ska man inte behöva oroa sig.

/Edvard
BMW CS # 4503
jeppe_L
om den ser fin ut....det menas med att det e utan sprickor m.m*??????????????+
Bumper: Kamremmen kan se hur fin ut som helst men ändå gå av eller rappa över några kugg.Rätt spänning e viktigt,lagom!!Kan bara nämna att en arbetskamrat bytte remmen på sin Mondeo inför en lång resa hos en duktig verkstad.De bytte både rem o rulle.Likväl rappa remmen över några kugg o detta givetvis när hon va på väg söder ut med bilen på semester.Resultatet blev ventilsallad.Med andra ord man byter inte remmen för att den ser "sliten" ut utan mer för att gardera sig men hundra kan man aldrig vara....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.