AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.903

Någon som väntar på restnoterad ratt/airbag? (2017)

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Hej! För drygt en vecka sedan var det någon som slog in min ruta och stal ratt samt airbag.

Verkstaden säger att airbagen är restnoterad (-140 st) och att det är omöjligt att veta något kring när den kommer in. De har andra bilar som står och väntat i över en månad.

BMW Sverige säger samma sak, att de är restnoterade i hela världen och att det inte finns någon prognos, men att de gör vad de kan.

Någon som vet något eller fått tydligare besked?
12
74
125d
335dXT -17
Enklast och snabbast är väl att köpa tillbaks din ratt från ebay. Finns ett antal att köpa där och någon av dom är säker din:

Länk

Länk

Sjukt att ingen kollar upp serienumret på dessa delar och spårar dom till rätt bil och lagför säljarna...
ju
164
juha01
F10 -15
Ersätter försäkringen eller bmw dig med hyrbil under tiden pga att de inte kan få fram delar?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag tror inte jag kan köpa begagnade delar från eBay då jag har garanti. Och tror heller inte att jag får ersättning av försäkringsbolaget för det.

Ja, det är försäkringsbolaget ersätter mig med stilleståndsersättning eller hyrbil. Försäkringsbolagen måste vara ganska trötta på detta också...

Kan också tycka att airbagen eller åtminstone rattens multifunktionsknappar borde vara kodade till bilens VIN-nummer eller något.
12
74
125d
335dXT -17
När jag blev av med ratt och navigator så hittades dessa delar hos några öststatare på ett vandrarhem I Borås.

Larmtjänst spårade Ratt/airbag, iDrive ratten/reglaget och navigator (huvudenheten) med hjälp av serienummrena till min bil så det går ju att sätta dit tjuvarna/säljarna om samhället VILL.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Köper man tillbaka "sin" ratt från ebay stödjer man ju verkligen problemet! Men rent förjävligt att det ska vara så här måste finnas rätt enkla lösningar på problemet från första början.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
stäng gränsen så är problemet borta ! Anders,Pelle,Jörgen är osyldiga...det behöver vi inte tveka på :)
Massa löst pack som härjar runt nuförtiden...
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Nu har jag fått tillbaka bilen efter 3,5 v. Varken BMW eller försäkringsbolaget vill göra några förebyggande åtgärder. Hört att vissa försäkringsbolag intallerar larm eller åtminstone bidrar. För min del finns det ingen större anledning att ta kostnaden själv då jag till och med fick pengar i handen isätllet för att betala självrisk i och med stilleståndsersättningen.

En tanke jag har är att installera genomskinlig film på rutorna för att det ska vara svårare att komma in? Kanske tar så pass mycket längre tid att det inte är värt besväret? Visst, rutan är fortfarande krossad, men det går ju rätt fort att byta.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag vågar inte parka ute med F87'an utan denna: Länk
Nu innan lunch stod jag och en kollega och snackade lite, intill en BMW 1-serie med M-paket av nyare årgång, sen gick vi in i en portuppgång och var borta i... jag vet inte men max 90 sekunder, när vi gick ut igen hade någon knackat rutan och stulit ratten på BMW:n. Hur tusan hinner de?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Vilken stad var detta i?
Bromma, Stockholm
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Otroligt. Hur fan kan det gå så snabbt att få av en ratt?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag byte själv multifunktionsknappar på min förra F20:s ratt.
Då behövde man ta av airbagen.

Den sitter bara med två hakar på baksidan av ratten. När den är borta så lossar man enkelt själva ratten med centrumbulten.
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Jabbal; Var i Bromma? Bor själv där och är rädd om min ratt=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.