|
|
|
|---|---|
|
Varit och tittat på vad som skulle kunna bli min första BMW, en 116i -06 (N45-motor). Generellt ok skick, men reagerade på att det i serviceboken kändes som att det saknades en service mellan 2600 mil (någon gång 2008) och 5100 mil (någon gång 2012), vilket nuvarande ägare förståligt nog inte kunde svara på. I nuläget har den gått ca 10'000 mil. Mtp vad jag läst om N45:or som havererar pga sträckta kamkedjor eller utmattade spännare undrar jag om detta är en bil jag borde undvika? Går det att kontrollera på något vis om det finns förhöjd risk för motorras? Tack på förhand. | |
|
2500 mil mellan oljebyten låter inte onormalt i sig. Dock ska väl olja (och bromsvätska) bytas vartannat år oavsett körsträcka tror jag. Om motorn går fint utan rassel eller andra missljud skulle jag inte vara speciellt orolig. |
|
|
Nej miltalsmässigt känns 2500mil helt ok men som weiman säger så skall den ju egentligen servas vartannat år eller på miltal beroende på vad som inträffar först. Nu kommer ju inte bilen gå sönder bara för det är 4 år mellan dessa servicar, anledningarna kan till detta kan ju vara många tex att bilen stått hos handlare avställd eller ägare varit utomlands eller sjuk mm mm. Vad du däremot SKALL göra om du köper bilen är att byta just kamkedjesträckaren (eller kolla upp att den nya modellen är monterad) då det är just undermålig konstruktion på denna som är del av problemet med kamkedjan på dessa modeller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.