|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag bytte olja i min 335D -07 för ca 4 dagar sen. Läste på ett flertal ställen att man kan köra med 5W-40 även fast BMW rekommenderar 0W-30 för just min motor. Vad jag förstod så är 5w-40 lite tjockare och skyddar bättre vid högre temperaturer än vad 0W-30 gör. Låter för mig logiskt att använda den då jag brukar köra lite hårdare med bilen och skapar mer värme. Nu till problemet: Jag märkte idag att bilen inte vill varva lika högt som den gjorde innan. Den känns slö och det känns väldigt annorlunda i högre varvtal jämfört med innan när jag körde med 0W-30. Den skrek vid högre varv förut och var mer "varv glad" om man nu kan uttrycka sig så, nu känns det som att motorn måste jobba mer i alla lägen och speciellt i högre varvtal för att bilen ska röra på sigl. Jag vet att detta kanske låter konstigt men kan det verkligen vara så stor skillnad mellan dessa oljor eller inbillar jag mig bara? Jag känner ju lite skillnad måste jag påstå men sen vet jag inte om det är skadligt för motorn eller inte. Oljan jag använt är Castrol Magnatec 5W-40 (LL-04 klassad). Tack på förhand! | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det du upplever kan inte orsakas av skillnaden mellan två godkända oljor för din motor (varmviskotet 30 vs 40). Det du upplever beror på något annat. Det kanske till och med redan finns en eller flera felkoder lagrade som indikerar att något delsystem av motorn inte fungerar som det ska, alltifrån turbo och dess styrning, DPF, EGR med mera (tänkte säga VANOS men kom på att det finns nog inte på dessa M57-motorer). |
|
Skillnad är det garanterat, sen om det är kännbart tror jag inte. |
|
|
Okej, För problemet uppstod efter oljebytet. Nu är det inte JÄTTE stor skillnad men lite grann känns det. Har iaf beställt 0W-30 nu och ska se om det blir skillnad. |
|
| Ska du byta olja igen? Vore det inte fiffigare att kontrollera om bilen säger något först? | |
| Jo jag borde kolla felkoder först. Gör det nog i helgen eller innan. Återkommer med resultat då! :) | |
|
Det är en liten (med betoning på liten) skillnad i toppeffekt och kanske även respons (spool up i turboaggregat), där en tunnare olja ger lite bättre effekt. Men här pratar vi i storleksordningen 2-3% på sin höjd. Men i racing kan detta vara skillnaden mellan att vara vinnare och "first looser" - dvs. tvåa...så många racingstall kör med tunna 0W20-oljor eller specialoljor för maximal effekt. Men då prioriterar man effektuttag och ser slitage på motorn som något man köper - man kanske ändå helrenoverar motorerna efter några racinghelger eller åtminstone efter varje säsong. Men i detta fallet låter det som att det kan vara något annat knas....så börja med felkoder och fundera på om du tankat annan soppa - dieseln kan skilja rätt mycket i kvalitet (vilket ger olika motorgång och klart märkbar skillnad i effekt och körbarhet) mellan olika bolag! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, det du beskriver låter logiskt. Ska kolla felkoder och återkommer när jag fått svar. Soppan är nästan alltid samma. (Circle K) här i trakten. Det är en ganska liten skillnad gentemot hur det var innan. Det känns av när jag kör och speciellt i högre varv. Bilen vill typ inte varva högt och växlar gärna upp även vid fullgas. Den varvar högt om jag lägger den i DS (sport) men det känns som att det finns motstånd. Förut brukade jag kunna stampa gasen i botten från stillastående och det blev en liten rivstart. Nu känns det som att denna rivstart knappt blir till när jag trycker full gas. En grej jag glömt nämna är att jag igår märkte att belägget ligger på skivan lite grann medans jag kör även när jag inte bromsar. Det luktar broms och blir varmt vid det området (höger bak). Beställde imorse 2 nya ok till då jag misstänker att kolven är dålig. När vi bytte bromsar så var det ett helvete att trycka in kolven och vi misstänkte redan då att den var dålig. Vi får se i helgen om det finns några felkoder och om det blir bättre av att byta oken och och oljan. |
|
|
Låter som det är bromsen som är problemet - jag har en Hynda Santa fe som är notoriskt problembarn med anliggande bromsar bak - man får göra rent och smörja ett par gånger per år. När det kärvar i bakbromsarna märks det direkt på att bilen känns mycket slöare och att den även drar mer soppa - men då är anliggningen ganska liten. Skivorna bak blir varma men inte jättevarma och det luktar bara svagt om dem. Så i detta fallet är jag ganska övertygad om att det är bromsen som ger det slöare uppträdandet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hoppas att det är de som är problemet. Vill ju inte ens köra med bilen nu när den är så här. Det finns väl risk för att skivorna och själva beläggen blir helt förstörda? | |
Ja, en anliggande broms har magnituder större effekt än skillnaden mellan 30 och 40 olja :-) Nej, jag skulle inte köra några längre sträckor med det så. Det är lätt hänt att det blir dyrare än nödvändigt. Så börja med bromsarna. Men jag skulle faktiskt även kolla upp felkoder parallellt - fullt möjligt du har två helt separata problem. Men behåll den nya oljan du hällde i och kör med den - den fungerar alldeles ypperligt. Spara den oljan du köpte till att göra ett tätare oljebyte än vad BMW's algoritm anser - de flesta här inklusive jag själv rekommenderar att byta "i halvtid" dvs ett extra byte mellan de ordinare bytena. Angående att känna skillnader : Om man känner skillnad mellan 30 och 40 viskositet i prestanda så lider man dagligen av att man tycker att bilen är rena räzern på morgonen och rena lasset vid lunchtid :-) |
|
Så, Började med att byta olja. Motorn blev väl nästan direkt "varvglad" och den ville inte växla upp hela tiden som innan. Kändes mycket piggare än innan. Bytte sedan båda oken bak och bilen känns som ny igen. Kollade aldrig felkoder men det kommer jag säkert göra nu i dagarna när hjulinställning ska göras. Har dock märkt att turbon börjat låta lite grann vid kallstarter. Man hör den ganskabra, den visslar typ. Vet att dessa typer av symptom kan vara början på turboras men ser än så länge ingen rök eller känner någon lukt. Bilen går även perfekt så allting borde väl vara bra. Tack alla för era svar och er kunskap!! |
|
Om det är såpass stor skillnad mellan två oljor godkända av BMW så beror det på två saker #1 Antingen var det slumpen som gjorde att den ändrade beteende (EGR-ventil som fastnat, fel på turbo eller dess styrning , laddluftskylning, avgashantering etc etc etc) fast det brukar i regel komma tillbaka efter en tid... #2 : Du har något allvarligt fel vars inverkan reduceras kraftigt med en tunnare olja (den här motorn har mig veterligen inte VANOS, Valvetronic eller liknande så det lutar ju isåfall med saker kring turbon, oljekylaren, den behovsstyrda oljepumpen eller liknande saker)... Men som du säger själv så finns inga direkta symptom eller felkoder som visar att något är fel. Så just nu är det nog bara att köra och njuta av bilen! Fast lägg undan en liten summa varje månad för kommande reparation, för något är på gång... |
|
Kan det inte vara för att oljan har svårare att ta sig igenom alla små passager och att den flyter trögare? Finns det något sätt att kontrollera dessa känsliga delar såsom oljepump, oljekylare osv för att se om de snart behöver bytas? |
|
|
Exakt vilka oljor använder du? Magnatech 5W40 finns i två utförande i Sverige, varav den ena är BMW LL01-klassad och den andra LL04-klassad. Vilken 0W30-olja använder du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kördea magnatec som var ll04 klassad. Nu kör jag castrol edge ti fst 0w-30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.