AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.108

BMW 318i 2001 lägger av

Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Hejsan, har en 318i års 01 som startar och går bra men helt plötsligt bara dör den och är omöjlig att starta i 5-10min men sen går den att starta hur bra som helst. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som defekt vevaxelgivare men kan vara annat också.

Gör felkodsavläsning för mer kött på benen i fortsatta felsökningen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Har beställt en ELM 327 så ska kolla felkoder bara jag får hem den. Tips på bra program/app att kolla felkoder med?
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Läs ut felkoder och börja därifrån, förmodligen kam/vevaxelgivare.

Offtopic, såg att du bor i bollnäs, är bilen möjligtvis vit?:)
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Ja visst är den vit. Känner du till den?
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
förmodligen, xpy? Isåfall min gamla kärra jag hade för något år sen.
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Haha, ja visst fan är det xpy:) Vet att vakumpumpen läcker så ska fixa det men känns inte som att den borde orsaka att bilen lägger av. Vet oxo att någon har bytt en kamgivare men vet inte vilken och om det byttes till en bmw orginalgivare lr piratgivare. Ska ju tydligen vara noga med dom har jag förstått. Lämnade in bilen för byte av vevhusvent (8000kr) då den satt igen så det borde inte vara några fel där heller.

Men, får se om jag kan få fram nå felkoder när jag får min obd2 läsare
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Haha du ser! Om jag inte missminner mig så är det samma packning i vakumpumpen som i e9*s oljefilterhållare. Precis, det måste vara bmw original givare tyvärr. Kan nästan sätta pengar på att det är en givare som spökar, får du felkod på kamaxelgivare tex så flytta bara över den till avgassidan/insugssidan så ser du om problemet följer med.
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Har hittat en packningssats som ska vara till vakumpumpen som jag tänkte prova. 2 olika runda typ oringar nästan. Såg nån guide på youtube och ser iaf ut som dom packningarna. Ska prova det där med att byta plats på givarna när jag kollat felkoder. Vore väl fan om man inte ska lyckas hitta felet. Bilskrälle funkar ju liksom "helt" okey när den går. Vore ju skönt om det vore kamgivare då man måste riva bort insug för att komma åt vevaxelgivaren
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Har nu lyckats kolla felkoder och fick upp p0335 vilket verkar vara vevaxel givaren så beställde hem en sån från bmw. Dock så va det inte någon ny oring med till den. Kan man använda gamla om den ser ok ut? Har för mig att jag hört att man ska använda nå fett också vid montering, nå speciellt fett man ska ha? Sen så bytte dom insugspackning för typ 2 månader sen när dom bytte ut vevhus vent, törs man använda samma eller ska man byta igen? Vilken ska man ta då isf. Kollade på reservdelar24 och där fanns det ju hur många olika som helst att välja på
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Som jag gissade då, kör på samma gamla OM den ser ok ut. Bara att ta lite motorolja och ha på ringen, plugga i givaren och sedan starta den igen. Ev att du behöver nolla felkoden eller köra ett par gånger för att få bort den. Återkom gärna hur det blev.
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Då kör jag på det och hoppas på det bästa:) Återkommer när jag skruvat och provat....när nu det blir:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.