AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
881

Transmissionsolja läckage (318 cab automat -93)

Ma
4
MarkusE30cab
318 Cab -93
Hej, Ny här och nybliven ägare i höstas av en 318 E30 CAB -93 med Automatlåda som stått i mitt varmgarage i vinter och nu ska ut. Några kanske dumma frågor då :)

-Rödaktig olja (transmissionsolja) har läckt ut under bilen i vinter. Uppskattningsvis ca 0.5 dl som jag mestadels samlat upp. Inte försökt lokaliserat läckan än men var hittar jag påfyllning? Ett ca 50 cm långt metallrör med en svart plasthatt hittar jag, vilket jag gissar är oljesticka? Någon som vet om den är gängad eller bara att dra upp? kände bara lite på den igår och den sitter fast. Kan man fylla på där? Någon teori om var växellådan läcker och om det är viktigt att åtgärda eller om det är ett vanligt fel som bara är att köra med om man håller koll på oljenivån? Hur mycket olja rymmer växellådan tro?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Röret tror jag är påfyllningsrör.
Du får rota lite i språngskisserna och jämföra med verkligheten.

Länk

/Anders
Ma
4
MarkusE30cab
318 Cab -93
Kanon, tack för länken. "Oil fill in tube" och "dipstick" tyder ju på det. Bara att lokalisera läckan då. :)

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja just det ja, nummer 17 är faktiskt en sticka. Såg inte det först.
Japp, försök göra kliniskt rent (well, så gått det går iaf) och sen ut o kör eller låt stå etc så kanske det avslöjar sig lättare var det börjar krypa.

Ma
4
MarkusE30cab
318 Cab -93
Stickan lossade fint igår och oljenivån såg bra ut. Återstår bara att krypa under och torka och leta läcka :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.