|
|
|
|---|---|
|
Jag startade en tidigare tråd om "råmande ljud" från bakre delen av motorn, men nu börjar jag tvivla på att ljudet kommer därifrån...det kan vara lite lurigt med ljud som fortplantar sig på olika sätt...! I vilket fall börjar jag nu misstänka att ljudet kommer från själva bränslefiltret (och ev. slangar/ledningar till det)! När man slår på tändningen (utan att starta bilen), kommer det ett knakande/lätt råmande ljud och det låter som om det skulle kunna komma från filtret under förarstolen på undersidan av bilen. Det låter nästan som "knarrande läderklädsel" som om det byggs upp ett högt tryck. På denna modell (E39 525i touring -03) sitter det ju dessutom en tryckregleringsventil i själva filtret (tidigare modeller som min E46:a -99 har ju denna ventil på fuel-railen på motorn). Bilen har gått 26500 mil ungefär så det kanske iofs är dags för filterbyte ändå... Är det någon som haft erfarenhet av "råmande"/"knarrande" bränslefilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! | |
|
För min del var det knarrande och ibland så kunde man höra ett råmande. Byte pump och filter förra helgen. Efter det så blev det tyst. Ska väl säga att filtret och pumpen aldrig var byt. Kände att det var dags nu efter 34t mil :-) |
|
|
Jag får byta filtret och hoppas på att pumpen inte är på upphällningen...oavsett vad det är som orsakar ljudet kanske det är dags att byta filter efter 26500 mil... Märkligt att bränslefilter inte byts enligt servicepunkt vid service. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tanka en 5 liter e85 å resten bensin så det blir rent i systemet å skiten fastnar i filtret som du ändå ska byta, jag brukar göra det i 2-3 tankar innan filterbyte. | |
|
En liten uppdatering: Tja, nu har den faktiskt slutat föra oljud....men å andra sidan startar inte motorn längre! Men tyst och skönt blev det i alla fall... ;) Det är med största sannolikhet bränslepumpen som är boven i dramat - knäpptyst från pumpen när jag lyssnar med skruvmejsel mot örat och spetsen mot plastlocket till pumpen. Det tydliga och karaktäristiska "knarrandet" när man har tändningsnyckeln i läget innan start är också borta. Tur i oturen var att jag var på väg hem efter ett ärende i "byn" - två km. från hemmet börjar bilen vägra svara på gas och rycka/gunga vid "acceleration". Tog mig hem på "tomgångsvarv" och parkerade på uppfarten - där vill motorn inte ens varva upp vid "torrvarvning". Nu startar den inte alls utan tänder bara till och dör direkt. Inga felkoder förutom "felaktig bränsleblandning" på båda bankerna - den hostade till några gånger och höll på att dö på väg hem. Givetvis hade jag tankat fullt precis innan hemfärden - slog faktiskt i ca 10 liter E85 som delorian föreslog för att toppa upp tanken....så nu blir det till att försöka slanga ur 30-40 liter eller så, innan jag lossar pumpen! :( Återkommer i dramat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Taskig tajming men du slapp oljudet :-) | |
|
Uppdatering: ...nu låter den lite mer (med betoning på lite) för idag bytte jag pumpen och nu spinner den som en katt igen utan att råma som en galen ko! ;) Lite pill var det att byta pumpen, svårast var nästan att få loss plastslangen mot pumpen och att lossa själva pumpen från armaturen. Det sistnämnda finns det ett specialverktyg från Pierpurg till, men det hade jag givetvis inte. Instruktionerna hänvisade till specialverktyget som är som en hylsa som träs på pumpen och lossar de tre låstungorna som annars håller fast pumpen hårt. Efter en del försök med plastskivor mm. kom jag fram till att ta tre ganska smala skruvpluggar i plast (sådana man använder när man skall skruva i väggar) och knackade ner dem uppifrån vid respektive låstunga så de släppte greppet - sedan var det bara att bända försiktigt med en skruvmejsel och mata upp pumpen från höljet. Monteringen var lättare - "bara" att pressa hårt (utan att böja stiften till elkablarna) så hoppade den på plats. En sak som inte framgick av (den i övrigt bra) instruktionen från Pierburg eller reservdelslistan (då BMW inte säljer lös pump, utan bara komplett pumparmatur och som ställde till det lite för mig, var att man behöver en 10 mm slangklämma till slangen vid anslutningen till pumpen, slangen som sedan går vidare till locket ovanför tanken där yttre gummislangen ansluts. Jag fick åka runt i hela "byn" för att hitta en sådan eftersom jag inte hade just den storleken - det fanns givetvis inga rostfria så det fick bli en "vanlig"... Jag har dock blivit rätt rutinerad på att slanga bensin - först tömma så mycket jag kunde från tanklocket (ca 25 liter) som slangades över till andra bilen, därefter slanga ur ytterligare 20 liter när jag fick access in i själva tanken via locket under sätet - den soppan slangade jag sedan tillbaka till bilen när allt var klart. Lite seg i kolan har jag också blivit efter att ha haft trynet i bensinångorna i några timmar! Filtret får bytas nästa vecka! Nu sitter jag nog också på ett komplett vevhusventilations-kit som jag iofs inte behöver...det var nästan garanterat pumpen som förde oväsen...avvaktar så det inte är den också och sedan får jag väl försöka kränga den till någon som behöver den bättre... :/ Ett visst mått av självbelåtenhet infinner sig dock efter att ha väckt upp den döda bilen - första gången jag byter bränslepumpen och det var inte så komplicerat när man kunde göra det i lugnt tempo och vid fint väder! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bra jobbat. Just bränslepumps byte är något jag absolut inte gillar..."Ej optimal klädsel", statisk elektricitet samt bensinångor är en bra kombination om syfte är att det skall hetta till lite :D. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.