|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att skaffa mig en 528ia touring med ca 9000 mil på mätaren. Jag kommer i så fall ha kvar bilen till den har rullat över 20000 mil. Jag vill därför ha lite kommentarer från er som har en bil som rullat många mil. Har den kostat skjortan? Vad har bytts förutom slitdelar? Är bilen mycket dyrare än motsv. bil som rullat långt? Är tacksam för alla kommentarer som kan hjälpa mig i mitt "nybilsköp". | |
|
Min 97 har gått 21.000 mil och min 98, 11.700 mil Man kan säga att den kostnad som är mest kännbar är den som osynligt smyger sig på.. Värdeminskningen. Denna är beroende flera oförutsagda faktorer men säg som så här, andrahandsvärdet lär inte bli bättre när nya femserien kommer. Det värsta jag har åkt på hittils är krånglande kat på 97 an. Dessa är i stort sett omöjliga att få tag i så priset är därefter...:( Standard problem som belägg/skivor bak, fläktmotstånd, airbaglampa som lyser osv är småsaker men kan vara nog så irriterande. Men bra hjälp finns att få tag i på bmw-power, se tex mullerhawks beskrivning av byte fläktmotstånd, med denna tror jag att jag bytte motståndet snabbare än en BMW-mekaniker :) Personligen tror jag inte att denna bil är så mycket dyrare än en annan bil i denna prisklassen. Har en kompis som kör en Volvo S60 2,4T. Tror nog att min två femseriebilar varit billigare per mil tillsammans. Se också till att lägga ned lite tid på fösäkringsbiten. Ring runt och pressa ;) Vad blir det för årsmodell på bilen ? // Booba |
|
|
Värdeminskningen är jag med på att ta då jag räknar med att behålla bilen så länge så den inte är värd så många kronor. Kat. låter inte så roligt... Det lutar åt att det blir en 98:a, förmodligen en import då dessa ligger en bra bit under en sv-såld. Jag kommer att göra ett M-test när jag har hittat en bil som jag tycker är i bra skick. Utr. har jag inte så mycket krav på mer än att det ska vara aut.låda. Vad tror ni man får ge för en 528 touring som ligger på en 8-9000 mil i fint skick? Gärna lite synpunkter på sv-såld resp. import. |
|
|
Min 528-96:a har gått 19000 långa och välservade mil. Sköter man bara allt sånt, och är lite extra rädd om grejerna anser jag nog att en sån bil kan krångla mindre än en som gått 11000 mil... Har haft bilen sedan i våras, och har enbart haft lite strul med handbromsen... Ganska godkännt tycker jag. Besiktade bilen i förra veckan, och han var jättenoga och bröt och bände på alla leder... Inte ett enda glapp! Klart godkännt! Så det enda som är trist är ju som sagt lite värdeminskning.... Men om du ska ha den så länge, kanske du inte bryr dig så mycket om det.... mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Har du någon koll på vad som är bytt fram till det att du köpte bilen? Är det någon som har koll på när avgassystemet och lite andra tunga saker börjar ge upp? På ett ungefär... Man tackar för era inlägg! Kom gärna med fler synpunkter om era E39:or. |
|
|
Tar du en 98 slipper du i katproblemet i alla fall. Katen som sitter på min 97 fanns bara under tillv åren 96-97, detta gör den svår att få tag i och därmed ett pris om ca 6.000 kr på BMW:( Med det är det iofs inte sagt att 98 kat inte kan gå sönder...men det blir lättare och billigare. Gällande avgassystemet så kan jag bara efter 21000 mil kostatera att det är som nytt, tror inte att detta behöver bytas över huvudtaget känns det som :) Kostnader som kan blir höga och som vi inte nämnt här är ju naturligtvis felsökning i elektroniken om det skulle vilja sig riktigt illa. Annars är det väl som med alla andra tunga bilar belastningen på framvagn som gör sig påmind. Har själv råkar ut för ett gäng med bussningar och stag. Har faktiskt haft ett fjäderbrott på 97:an också. Sambon hävdar att det har med körningen att göra och jag kan väl till en viss del hålla med... men som någon sa: det är inte farten som dödar det är det plötsliga stoppet, sen köper man ju inte en BMW för att "fisa högerfil". Värdeminskning har man ju för övrigt på vilken bil som helst, även om BMW och Audi ligger lite värre till än andra. // Booba |
|
|
Har en 99 som jag haft i lite över ett år. Hade gått 8400 mil när jag köpte den och har gått 12000 nu. EUROPLUS har på detta år betalat följande: Byte av Navispelare, Airbag Sensormatta, Regnsensor, Färddator, Bowden vajer i Passagerarstolen(höjning av sittdyna), Stag till krängningshämmaren. Total kostnad cirka 37000:- Själv har jag betalt ett fjäderben a 3400:- och ett batteri a 1400:- Airbaglampan tändes igen förra veckan och bilen laddar ur sig om den står i mer än 3 dagar. Beräknad kostnad att fixa cirka 7000:- Trevlig bil som är perfekt för mig men jag önskar att den kunde sluta jävlas med mig hela tiden. |
|
|
Oj... *rys* Vilket måndagsex du verkar ha fått!?? Fasiken, det där var sanslöst! Slitagedetaljer såsom bromsar osv, måste ju självklart bytas om bilen får några år på nacken, men såna saker blir ju på alla bilar, så jag tycker BMW verkar vara ett säkert lång-mila-köp.... mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Gissar att du kan hitta en bra importad för runt 150´ samtidigt som det nog inte är några problem att landa kring 200´för en sv.såld handlarbil. |
|
|
Varför inte importera en pärla själv? På en så pass ny/dyr bil finns det säkert en hel del pengar att tjäna! Gå in och sök på Länk -gebrauchtwagenbörse!! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Provisorisk bild på min bil: Länk |
|
|
dimmskalle; Airbaglampa som lyste hade jag också på min 98:a. Hävdade garanti på detta och fick igenom det. Lite osäker om detta är generell bmw garanti eller om det var en kundvårdsinsats från min lokala serviceverkstad. Men gratis blev det ialla fall. Och gratis det är gott så satsa på det! // Booba |
|
|
Just handbromsen verkar vara en akilleshäl på dessa bilar. Jag provkörde ett antal 520 & 523, handbromsen var mycket dålig på alla dessa! Är det klossarna som slits snabbt eller blir vajern bara lite slapp? JOhan (med något försämrad h-broms) |
|
|
Jag skulle tro att det är samma problem som på E34:an. Beläggen släpper från backarna och man får byta. Ingen större grej att byta, bara lite justering som kan ta lite tid. "dimmskalle" verkar ha ganska kostsamma och irriterande fel. Är dessa vanligt förekommande fel, eller? |
|
|
Håller med om handbroms, men skulle vilja tillägga att hela bromsystemet bak är en akilleshäl. Bakbroms kärvar nästan på alla. Flera förklaringar finns till detta,bla att bromsfördelningen ligger mer fram på moderna bilar mot tidigare, detta gör att bakbromsarna inte används i samma utsträckning som tidigare. Personligen tror jag att det föreligger någon typ av konstruktionsproblem... Handbromsen går på backar så den har ingenting med klossarna att göra. Jag skall byta backar/skivor/belägg bak nu i veckan så jag återkommer med mer info om jag hittar något som kan vara bra att veta. // Booba |
|
|
Har nu bytt handbromsbackar, och från att handbromsen hade näst intill obetydlig verkan, så slår det näst intill tvärstopp nu... Vart helt enkelt över förväntan.... Fick dock lite tips från BMW... Monteringsats är ytterst ovanligt att man behöver byta.... Dom påstod att dom mycket mer sällan bytte den, än vad privatpersoner verkar göra... Vad dom däremot oftare byter är den mojängen som drar isär backarna, som vajern sitter i... Den kärvar ofta mer eller mindre... Oftast vädligt mycket... Det ska gå VÄLDIGT lätt. Det var det viktigaste för hela handbromsens funktion sa han... Så slit isär, och gör rent, och fetta in med typ kopparpasta... Vilket jag gjorde.... Sen ihop med skiten, och spänn upp justergrejen som gör "grundinställningen" mellan backarna, och sen backa tillbaks typ 10 kugg... Sen ska resten justeras på vajrarna framme vad spaken. Ska inte ligga an på första snäppet, men på andra ska det börja nypa lite... Då bör bilen stå fast redan på fjärde snäppet.... Vart skitbra för mig iallafall.... mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.