AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.581

Tryck i sommar/vinterdäck

Nj
54
Njanja
IX3 -23
Hejsan Alla

Som det står i rubriken, jag har lite problem med trycket i dävk. Jag vet inte riktigt vad ska ja ha för tryck i mina sommar/vinter däck.
Pratade med mina arbets kolleger och BMW försäljare, men fick aldrig något konkret svar.
En på jobbet pratade om nåt tum reglel o.s.v.
Så min fråga är:
Vilket tryck jag ska ha på mina sommardäck som är 20" 275 bak och 245 fram och vad ska jag ha på mina vinter som är 18" 245 på alla fyra däck.
Den lilla etiken som står på bilen, ser ut att det är lite förlitet.

mvh
Njanja

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Prova dig fram till vad du tycker är lagom hårt, börja på 3kg och experimentera sedan upp/ner ett par hg åt gången. Det står på däckssidan vad som är max-tryck för däcken, så länge du håller dig under det så är det inga problem från ett övertrycksperspektiv. Jag skulle säga drygt 3kg i somardäcken och knappt 3kg i vinterdäcken, men jag kör generellt med ganska höga tryck.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det är ju bara att läsa på den lilla lappen i dörröppningen.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min erfarenhet är att av BMW rekommenderat däcktryck (=lappen i bilen) ligger avsevärt lägre än det en däckverkstad rekommenderar.

___
//Ulf
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, däckverkstäderna brukar pumpa i mer luft än vad BMW:s rekommendationer anger, men jag anser att däckverkstäderna har fel. Bilen går bättre med det av BMW rekommenderade trycket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Biltillverkarnas rekommenderade tryck är i hög grad "komfort-orienterat"!

Generellt brukar man hamna ganska lagom om man lägger sig ungefär mittemellan normal- och max-trycket (full last och hög fart) enligt lappen på B-stolpen/instruktionsboken. Då blir det lite stadigare och däcken håller längre.

Prioriterar man komfort - gå på "nomaltryck" enligt biltillverkarens rekommendation.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ar
47
Ari
BMW X5 3.0D 2009
Jag försöker följa det jag har på förarsidans dörr. Har 19 tum på min x5 och skulle ha 2.1 fram och 2.5 bak. Dimensionen vet jag inte riktigt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det finns ju två rekommenderade tryck på lappen vid dörrstolpen: Ett "komforttryck" och ett tryck för fullastad bil.

Olika rekommendationer beroende av storlek på däck och fälg.

Jag väljer alltid trycket för fullastad bil. Hårdare än så bör du inte pumpa däcken.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.