|
|
|
|---|---|
| Några tips eller råd innan jag börjar bytet inför sommaren, gäller en 325 cab -94 | |
|
Vad är det för coilovers? Är det "billigast möjliga" för typ 2000 kr (tex TA-Technix)? Eller är det "riktiga" coilovers (tex K-Sport, D2 mfl) där man har korrekt metod att justera höjden, dvs genom att ändra längden på fjäderbenet, och INTE genom att ändra höjden på fjädersätet...Det senare medför att man förlorar en del i fjädringsväg, men så klart man kan inte heller sänka hur mycket som helst med fjäderben där man ändrar längden på de, då man till slut sänkt så mycket att hjulen kommer slå i hjulhusen invändigt vid full infjädring... Iaf, se till att ha alla verktyg, minns jag rätt så är det 18mm till flera bultar...Är det K-Sport/D2 coils med "pillowball" topplagring fram (ställbar camber) så skulle jag montera ett dammskydd kring pillowballen inne i hjulhuset. Enkel förklarat så klipper man av en del på en disk handske o trär över så att säg, det sluter tätt o skyddar från sand/grus och vatten... Länk . Det är god ide att skydda coilover gängorna med antingen vulkband (säkrade med tejp + buntband i ändarna), eller så kör man bara eltejp. Invändiga gängor är värre, där får man förlita sig till tunnflytande rostskydd/whatever. Bak måste du ställa höjden (längden på dämparen!) att fjädern (den sitter ju separat) INTE kan hoppa loss när hjulet är helt "utfjädrat". Om du köpt "billigast möjliga" så var beredd på en något hårdare/stötigare bil än en med nya OEM, men det är inte värre än att man kan leva med det. Livslängden på dessa billiga varierar. Har just TA-Technic coils på min bruxis (Passat), de bakre gav upp efter ca 10000 mil, de främre är (verkar vara iaf) OK än så länge, ca 15000 mil. Men min gissning är att de sjunger på absolut sista versen fram. |
|
| Bra tips detta med dammskyddet ska tänka på det, är inte det billigaste utan är en mellanklass från England 4500kr ställbara både längd på stötdämparbenet och fjädervägen både bak o fram | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.