AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.200

750 1999 med dubbla batterier

Jag har en 750 -99 som jag nyligen köpt och har ställt in i garage under vintern.I går när jag skulle starta den så märkte jag först att bilen inte gick att öppna med fjärrnyckeln.Jag tänkte först att det var att nyckeln tappat initieringen för att när jag startade bilen var det inga problem. Men jag såg att bla klockan
i bilen var nollställd. Jag lät bilen stå och gå i kanske 10 minuter, och stängde dörren och provade att låsa bilen, och då hördes ett klick utan att låsen gick ner och noterade att bilen fick låssignal eftersom blinkersen tändes för att direkt typ dimmras ner!
Vet att bilen har dubbla batterier även fast bilen inte har Webasto värmare, men jag skulle vilja veta
varför och hur dessa batterier är kopplade. Kan man ladda som vanligt i motorrummet( och även koppla på ett startpack)?

Vet att batterierna är bytta för 2 år sedan och körd efter det 800mil!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Du kan ladda på batterin i motorrummet på pluspolen som finns
Ok! Tack för svar! Ska ta och ladda med "riktig" laddare kommande helg!
/ Thomas
Hej mach170,

Bilen har två batterier, eftersom den har elektriskt uppvärmda katalysatorer ("tänder" fortare - miljöskäl) som drar mycket ström efter en kallstart. Det ena batteriet kallas systembatteri och står för den normala driften, medan det andra, startbatteriet, står för just startmotorns och e-katalysatorernas strömförsörjning. De arbetar tillsammans via en sorts "strömventil", men jag skulle faktiskt vilja föreslå dig att ladda varje batteri separat. Min egen erfarenhet är nämligen att laddning via den sexkantiga i motorrummet inte ger effekt på systembatteriet i önskvärd utsträckning. (Kanske är min ventil defekt, men den blev under sitt tidigare liv utbytt hos Den Vänlige, som ju är bra på att byta grejer - egentligen handlade det aktuella problemet om tjuvström. Och numera fungerar elsystemet helt normalt, så jag har ingen anledning att misstänka fel på denna del.)

Jag hade nog i ditt fall lossat systembatteriets jordsida och laddat det batteriet separat över polerna under tiden som jag med en annan laddare anslutit startbatteriet via motorrummets sexkantiga. (Lättast att komma åt på det viset.)

Det går också att ladda båda batterierna samtidigt med bara en laddare, men då via den klena kabeln (ca 10 mm2), som går från generatorn och bakåt, Den löper längs med motorns vänstra sida och högt upp, så den är lätt att hitta. Det finns en skarv ungefär vid värmeventilerna, där det går att komma åt kabelskons metall.

Men för att vara säker på resultatet, hade åtminstone jag laddat de båda batterierna separat.

Här finns en grundlig beskrivning av batterisystemen. Dubbla batterier från sidan 20.

Länk

Sen finns det ju anledning att påpeka, att det är ett stort misstag att ställa av bilen med inkopplade batterier utan stödladdning. Även avstängd och i djupaste sömn drar bilen kanske 30 mA eller 0,03A. Om du räknar ut vad den lilla strömstyrkan åstadkommer under fem-sex månader (även om strömmen antagligen minskar, när batteriet försvagas) handlar det om storleksordningen 100 Ah. I första hand är det systembatteriet som laddas ur.
(Jag vet inte hur startbatteriet reagerar här, men min egen erfarenhet av ett tomt systembatteri är att inte ens ett fullt startbatteri är till någon hjälp i den situationen, även om det länkade dokumentet antyder motsatsen.)

Förutom att batteriet (-erna) tappar sin primära funktion, förstörs de(t) också genom att de sulfaterar. Det lär gå att skrämma liv i ett sulfaterat batteri, men det hade nog varit bättre om du, i brist på möjlighet att stödladda på plats eller att ta hem batterierna och underhållsladda dem där, bara hade kopplat ur dem från bilens elsystem.

Önskar dig en trevlig premiärtur så småningom! Min blir på lördag. :)

/Lennart
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Lennart även om jag inte kände till allt han skrev. :) Däremot har jag svårt att se hur t.ex. en Ctek-laddares konditioneringsfunktioner skulle kunna funka om den laddar båda batterierna samtidigt.

Bättre är nog alltså att koppla ur batterierna. I instruktionsboken till min 850 som också har dubbla batterier så står tydligt att på ca 3 månader så drar bilen ur batterierna om bilen står stilla.

På min tar jag alltid ur batterierna och stödladdar först det ena, sen det andra batteriet.
Rättelse och tillägg:

När jag igår läste igenom trådens första inlägg igen, förstod jag - till slut :( - att bilen hade gått att starta. Det hade jag inte uppmärksammat tidigare, varför jag nu känner mig manad att i viss mån korrigera mitt förra inlägg.

Att bilen gick att starta är faktiskt ett mycket tydligt tecken på att "strömventilen" har gjort sitt jobb på ett alldeles utmärkt sätt. Medan systembatteriet har dränerats av viloströmmen, har startbatteriet - helt enligt ritningarna - varit bortkopplat av "ventilen" och förblivit opåverkat i den meningen att ingen ström har tagits ut. Och alltså har batteriet haft kraft kvar till att både starta bilen och förse övrig utrustning med ström tills generatorn tagit över (vilket det gör under max 30 sek.)

(Mitt minne spelade mig nog ett spratt i mitt förra inlägg, för när i princip samma sak hände mig för ett antal år sedan, avbröt jag nog alla vidare försök att starta bilen, när jag fann allt vara strömlöst. D v s jag vred nog aldrig nyckeln vidare till startläget, eftersom denna intrikata batterilösning ännu inte var mig bekant. Det är nästan så att jag får lust att prova... :) )

Att systembatteriet inte hann ta mer laddning under 10 minuters tomgång är helt förståeligt. Det batteriet behöver nog dessutom en specialbehandling för att komma i form.

När det kommer till extern laddning via batteriladdare, framför allt i detta fall, när krutet skall läggas på systembatteriet, vill jag nog hålla fast vid min tidigare rekommendation om separat laddning av batterierna till att börja med.

Till slut: Om "startpack" är lika med "booster" skulle åtminstone inte jag försöka. Med all känslig elektronik i bilen tror jag att risken är större än den eventuella nyttan.

/Lennart
Tack för svar! Och särskilt till dig "lenwib"för extremt tydliga beskrivningar om hur det funkar! Även till dig Alexander, som "sköter" om min gamla 850( som jag saknar,och i eftertanke skulle behållt:) )

Ska ta ner bilen till jobbet och ladda batteriet( huvudbatteriet), och hoppas att det klarar sig över sommaren !
Förra E38:an (750ia-96), som jag sålde förra året hade inte dubbla batterier, och
hade inga problem med att stå utan underhållsladdning!
Hade egentligen inga planer på ny E38, men kunde inte låta bli ett sjukt bra erbjudande! Ska troligen ta ut bilen efter påsk för en vårresa söderut, och efter det
bestämma mig om jag ska behålla den!

Just denna bil har tidigare haft problem med just onormalt hög viloström, men det skulle vara åtgärdat enligt tidigare ägare och verkstadsinfo!

Mvh Thomas
Hej igen,

Tidigare skrev jag att jag nästan fick lust att prova det med tomt systembatteri och "bli räddad" av startbatteriet.

Någon högre makt hörsammade uppenbarligen detta, för efter vintervilan har mitt Biltema AGM 70A systembatteri (stödladdat utanför bilen i perioder under hela vintern) gått tomt ett par gånger. Helt tomt bara en gång, dock.
Den gången fungerade ingenting, fjärrlåset dött, allt tyst och mörkt. Upplåsning med mekanisk nyckel brukar ju i detta läge lösa ut larmet, men som sagt, allt tyst.

Men det gick att starta bilen normalt. :) När generatorn hade laddat en stund gick larmet... Fast det stängde av sig själv efter en liten stund, antagligen eftersom nyckel satt i tändningslåset.

Jag var då ganska övertygad om att bilen börjat dra tjuvström (igen), men när jag kollade igår, två ggr, låg viloströmmen på 40 mA. Kanske lite högt men inget som drar ur batteriet på några dagar.

Idag var jag till Biltema och bytte. "Den riktiga testmaskinen" hade inte kommit ännu (ny butik), men damen hade en enkel belastningsprovare, som gav ett enligt henne godkänt resultat. Batteriet hade stått länge på laddning och jag hade monterat ut det ur bilen på parkeringen, antar att det påverkade. Men jag fick byta.

Hoppas nu bara, att bilen inte har något intermittent för sig.... I så fall återkommer jag.

Till sist en iakttagelse som överraskade mig. När systembatteriet är dött eller saknas, fungerar ju inte fjärrlåsningen. Men direkt när jag hade monterat ur batteriet på parkeringen, gick det att låsa med fjärren! Fast inte att låsa upp när jag kom tillbaka efter en kort stund. Kan någon förklara detta?

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.