|
|
|
|---|---|
|
Undrar om nån vänlig själ kan tala om hur man får bra bas och ljud i bilen? Tysk instruktion och jag är usel på tyska. Det ska vara bra ljud enligt alla med denna utrustning men det tycker inte jag. L-O | |
|
En populär inställning i DSP är förvalet "Jazz Club". Utifrån den kan man justera främst bas och diskant i equalizern och i fadern rikta om lite mellan front och bak efter eget tycke. Beroende på vilket media du spelar från och framförallt kvalitén på inspelningen kan ljudet skilja en hel del. Systemet är väldigt känsligt för inspelningskvalitén. Tänk på att skruva upp volymen på max i mobilen om du matar med den via aux. Får du inte bra ljud med dessa inställningar och en bra kvalitetsinspelning så kan det vara så att din förstärkare pajat. Ett sätt att kolla är att plocka bort högtalargallren för subbarna bakom sätena och se om de rör sig. I min coupé låter det perfekt med riktigt klipp i basen och ju högre volym desto bättre. :) Till sist, hoppas inte du matar via en sån där radiosändare för då låter det skräp. |
|
|
Ok. Tack för svar, Yeddheng! Haha, nä då kör med AUX och det låter skapligt med vissa låtar men för dålig bas! Med andra, Äldre alster typ -80 tals via AUX låter det inte bra alls... Ska plocka bort gallren och kolla! Om det är så att förstärkaren gett upp vad ersätter man den med då? Orginal eller nån modern ersättare? L-O |
|
|
Yeddheng! Testade Jazz club och då går det inte att justera EQ?? Jag lyckas inte iaf... Däremot om man väljer typ " Sprächer 1,2 eller 3 då funkar det! Lyckas få bra ljud på framhögtalarna med bas till och med men bakom stolarna låter det tunt som fan.... Har inte plockat bort gallren men det känns knappt inget utanpå med handen på hög volym, Borde bulta bra om det är två basar där..Visst, Det låter bak men inte lika som fram! Får kolla kablar och så när jag får tid. L-O |
|
|
Just precis så är det ja, jazz club är ett förinställt värde. De tre minnesplatserna längst ner i listan är de man själv kan mixtra med. Jag får återkomma med mina inställningar om du behöver förslag. Nu sitter jag inte med stereon framför mig men där finns en knapp märkt "TONE" fram på radion/huvudenheten. Tryck på denna och vrid därefter upp basen (och diskanten). Det kan ju vara så att den är nedsatta till ett minimum. Testa även att vrida bak allt ljud med fadern och känn efter om det låter i basarna. Jag pillar mest med dessa inställningar och låter DSP stå på jazz-club. Jag tycker generellt det blir bäst ljudbild om man sätter fadern på +1 fram, basen på +2 till +3 och diskant +3, men dessa värden kan skifta mellan olika låtar/genrer. |
|
|
Hej igen! nu har jag haft tid att kolla och testa lite och faktum är att det låter inte bra hur än man ändrar....Har man basen på fullt så är det bas men inte "dunk" bakom stolarna, bara nåt halvdant mellanregister. Den bas som finns kommer framifrån och i övrigt så är ljudet typ som en dålig inspelning fast jag kör AUX. Man vill ju ha rent ljud med bra bas och det ska detta paket kunna leverera enligt andra. Mina teorier är att förstärkaren gett upp på nån kanal. Eller kan det vara nåt fel på AUX uttaget? sitter i askkoppen. Var får man tag i en förstärkare/slutsteg som passar? L-O |
|
| För att utesluta AUX-uttaget så är det väl bara att testa med radio eller CD? | |
|
Aux i askkoppen. Då är det väl efermonterat? Original uttag sitter nästan osynligt under panelen ovanför askkoppen. Det tror jag var standard på svensksålda av din årsmodell. |
|
|
Det krävs ett rätt bra klipp i basen för att funka utan tak. Tänk resonanslåda. Men du kanske har dåligt tryck redan m taket uppe? Mixtrade en del m det där i min z3 cab när det begav sig. Lösningen då var att byta högtalarelementen. Klart du ska kunna lyssna på några goa 80talsspår. Det var tider det...:) |
|
|
Hej, Lika dåligt ljud på CD,Radio och AUX... Klart är att det inte finns en uns tryck bakom stolarna och drar man fadern bara bak så låter det som nån dålig mellanregister och ingen bas... Frågar igen: Var får man tag i grejer som passar direkt till DSP och utan att förstöra inredning? Förstärkare/slutsteg och högtalare. Sökt på nätet men utbudet är tunt om man inte vill bygga om bilen. |
|
| Nytt eller begagnat? Har du kollat vad som finns på Bildelsbasen och Laga? | |
|
Har funderat på att uppgradera ljudet nästa vinter. Gjorde det på en 325a cab förut...hade Blaupunktstereo och stdhögtalare. Först bytte jag stereo...och ljudet blev mkt bättre. Lika stor förbättring fick jag då jag bytte högtalare. Körde med subwoofer som jag byggde in i skidluckan för att utnyttja bagaget som bakvolym. Gjorde ett porthål till bagaget... Izzy |
|
| I och med att jag har HI-FI Pro DSP i bilen som basen är död i så håller en fordonselektriker att kolla och mäta upp allt och det är inte lätt enligt honom då basarna är på 10 om mot standard 8 om som dom flesta förstärkare har..Förstärkaren är nån digital variant som kostar 13000kr original ny. Nån beg. har vi inte hittat. Jag har bestämt mej för att inte byta ut eller bygga om orginalsystemet till nåt hemmabygge. känns inte värdigt. Så det är väl bara och öppna plånboken.... | |
|
Kolla ebay i Tyskland, där finns sådana grejer ibland. Hasse Z4 |
|
| Är du verkligen säker på att det är 10 ohms basar, onormalt högt i så fall? Mina jag tog bort i 550'n med HiFi-paketet var på 2 ohm. | |
|
Det finns nån snubbe som erbjuder reparation av förstärkare på ebay men inte nått till salu.... Jo, Det är 10 ohm! Försökte lägga till bild på dom men vete fan hur... L-O |
|
|
Har samma problem som Lars-Olov, Så finns det ingen i Sverige som reparerar förstärkare i Sverige? /Jens |
|
| Gällande AUX så trycker man på info så kan du höja ljudnivån där också 1-5 | |
|
Problemet löst!!! :) Nu dunkar basarna och det låter riktigt bra! Tydligen så är slutsteget i DSP inte bara en förstärkare utan hjärnan för stereon, Typ hela DSP. Därav priset... Har även uppdaterat GPS och bytt språk i menyer till engelska och programerat in halvljusautomatik! Så nu är det bara att njuta! L-O |
|
| Vad var lösningen då? Nytt slutsteg, beggat slutsteg eller reparerat slutsteg? | |
|
Nytt. var tvungen till BMW verkstad och gifta in det nya oxå.. hittade ingen som kunde laga det för man måste ha BMW program för att låsa upp det och testa. Det är ju hela hjärnan i DSP. L-O |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.