AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.508

Lambdakunnig sökes eller hejare på avgasvärden

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Fick nedslag på min 320i -90 idag gällande avgasvärden. CO7,7, CO@2500rpm9,9, HC999, Lambda 0,71.
Detta har den fått tidigare och jag har därför i förebyggande syfte bytt lite packningar (insug samt värmning vevhusventilation/glykol) samt tätat vevhusventilationsslang och vacuumslang till bränsletrycksgrej.

Lambdan är nästa steg, vid mätning inkopplad så ger den 0,45V redan vid "tändning på". Urkopplad närmare noll V. Direkt efter start på tomgång är den mellan ca 0,7-0,9 .Vid 2000 varv går den snabbt upp mot ca 0,9V, dippar endast ner mot noll när man kliver av gasen och sedan upp igen vid tomgång.
Inga svängningar kring 0,5V som jag läst mig till att den bör göra.

Parantes: För att ens kunna hålla 2000varv stabilt var jag tvungen att strypa bränsleslangen till kallstartsventilen, annars fortsatte den bara varva upp.

Testat utan luftfilter, testat med in/urkopplad LMM utan skillnad.

Är jag på rätt spår?

Mvh Thomas

Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mmmm, something smells fishy här :-)

En 320i -90 ska ha Motronic motorstyrsystemet (var från 1987 och framåt som dessa motorer fick detta).

Motronic har ingen kallstartsspridare, fetare blandning åstadkommes genom att motorstyrenheten förlänger insprutningspulserna på ordinare spridare.

Du kanske egentligen menade att du strypte den extra lufttillförseln som sker genom "additional air slide valve"? Det är inget bränsle där, den där är helt och hållet reglererad av temperaturen på kylarvätskan (kall kylarvätska = ventilen öppen, varm kylarvätska = ventilen stängd).

Fast du ska ha en tomgångsventil som sköter detta. Har du ingen tomgångsventil?

Gissningsvis är 0.45 en bias-spänning som motorstyrenheten lägger ut. Fast kan inte minnas Motronic lägger ut en bias, men kan ha fel här... Kolla igen om spänningen kommer från syresensorn eller från motorstyrenheten.

Det tar ett litet tag innan syresensorn är uppe i arbetstemperatur. Jag tror att dessa syresensorer har värmeelement i sig, men de är gamla så det tar ändåså en kort tid innan de är uppe i arbetstemperatur.

Men det är fullt normalt att syresensorn indikerar fet blandning (hög spänning) vid kallstart, motorstyrsystemet ska blanda ihop en något fetare blandning.

Att den inte svänger beror säkerligen helt enkelt på att ditt motorstyrsystem inte fungerar som det ska. Så ganska normalt där. Hade blivit förvånad om syresensorn låg och pendlade fint mellan 0 och 1 samtidigt som du får avgasvärden på lambda 0.71 och HC 999! :-)

Både syresensorn och avgasvärderna indikerar fet blandning, så förhoppningsvis kommer denna styrsignal fram till motorstyrenheten (enklast är väl att backproba där) men uppenbarligen så är det något eller några saker som göra att motorstyrsystem inte kan eller inte vill åtgärda situationen.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Härligt, precis sån kunskap som jag behöver, tack!

Spänningsvärdena togs vid varmkörd motor, har sökt men inte hittat vad tempgivarna (främst den blå) ska ha för ohmvärden vid "normal" driftstemp. Tror min låg på 0,6kOhm men får samtidigt inte tempvisaren i mätarhuset att gå högre än kl10, vita strecket före mittstrecket (kommer inte ihåg ohmvärde för brun just nu men har någon det hade det varit kanon!)

Mätte avbrott/oändligt för luftslidsventilen och fullt sug igenom. Tomgång blev mkt stabilare och jämnare gas när den pluggades. Från styrningen/kabeln kommer dock konstant 12V men kopplades nu ur.
Lambdaspänning oförändrad vid tomgång/2000varv men gick mot noll V snabbare än tidigare när man klev av gas.

Det ser ut som den tidigare är bytt. Förvärmning finns via vita kablar (pendlar men ca 12V vid start och sjunker mot 7V över denna vid varm motor/avgas)

Bränsleretur är fri/öppen men ej kunnat mäta flöde.

Luftklaff i lmm rör sig lätt och vid gaspådrag.

Tomgångsventil finns och är rengjord/rör sig lätt och tickar när tändning/spänning är på.

Någon som har en styrbox/original-ic till denna? Märkte irriterande nog att någon tidigare monterat ett Motornord-chip villet säkert inte underlättar. (Upptäcktes i den galna jakten på kallödningar)

Mvh Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Någonting känns inte riktigt rätt.

Vad är historiken på den här motorn? Har någon bytt/renoverat/modifierat motorn som sitter i bilen?

Låter lite märkligt att du har både en "additional air slide valve" och en tomgångsmotor.

"Additional air slide valve" är just till för att ge "förhöjd tomgång" dvs högre tomgångsvarvtal när motorn är kall. Denna komponent är helt och hållet mekanisk.

Men har du en tomgångsmotor så styr ju motorstyrenheten denna och hanterar även "förhöjd tomgång" genom att helt enkelt läsa av temperaturgivaren och varvtalsgivaren och kommendera ett högre tomgångsvarvtal när motorn är kall.

Något är fishy här...

=== Additional air slide valve ===

Denna mening förstod jag inte riktigt:
"Mätte avbrott/oändligt för luftslidsventilen och fullt sug igenom..."

"Additional air slide valve" är helt och hållet mekanisk, finns ingen elektronik i denna. Så förstod inte riktigt vad du hade avbrott / oändlig resistans på.

Däremot är det inte helt ovanligt att dessa kärvar ihop helt och hållet, oftast brukar du kärva fast i öppet läge dvs att de släpper igenom luft och därmed ger ett något högre tomgångsvarvtal.

=== Tomgångsmotor ===

Angående tomgångsventil låter det bra det du beskriver, bra ni kollat det. Naturligtvis kan den fortfarande vara defekt, men den visar inget av de klassiska haverisymptomen iallafall.

Vill nu dubbelkolla att spollindningarna inte är trasiga så kan ni mäta resistansen, det ska vara
stift 1-2 = 20 ohm
stift 2-3 = 20 ohm
stift 1-3 = 40 ohm

Har ni ett simpelt oscilloskop (enkelt handhållet eller pc-baserat duger fint) så kan ni backproba och kolla att motorstyrenheten ens försöker styra tomgångsmotorn. Den gör det genom enkel pulsmodulering och hur mycket luft som tomgångsmotorn ska släppa igenom styrs genom att variera duty cycle.

=== Temperaturgivare ===

Helt rätt, fokusera på den blåa för det är den som motorstyrenheten använder sig av.

Brun (eller ibland svart) används bara av instrumentklustret så det är dont-care för denna felsökningen.

Den blåa givaren ska ha ungefär dessa motståndsvärden
-10 grader C = 8200 - 10500 ohm
20 grader C = 2200 - 2700 ohm
80 grader C = 300-360 ohm

Så troligtvis fungerar din givare. Vet ju om din motor ens kommer upp i arbetstemperatur? Termostaten kanske har fastnat i öppet läge? Eller vet du ens om det finns en termostat där? Låter ju som att det är mycket sannolikt att föregående ägare tagit bort den, eller satt dit en 60-70 graders termostat. Då stämmer både ditt instrumentkluster men även att du får runt 600 ohm när du mäter resistansen på den blåa givaren.

Har inte några värden för den bruna givaren, men det ska vara väldigt snarlika värden. Oavsett så är det också en NTC-givare vilket betyder att dess resistans sjunker med ökande temperatur. Så kolla vad du får med iskall motor och driftsvarm motor - ska vara liknande skala.

Vill du ta bort denna givare som en variabel i din felsökning så bara koppla ur den.
Motronic 1.1 och 1.3 (du borde ha 1.3 systemet men baserat på din beskrivning hitintills kan du i princip ha vadsomhelst) har LOS (Limited Operating Strategy).
Om motorstyrenheten inte får någon signal från temperaturgivaren gör den följande
- om insugsluften är högre än 20 grader C, ersätt med ett värde på 80 grader C
- om insugsluften är mindre än 20 grader C, använd insugsluftens temperatur för de första tre minuterna efter uppstart och därefter sätt ett värde på 80 grader C.
Så om du kopplar loss den sensorn och startar upp motorn så kommer motorstyrenheten att efter 3 minuter utgå ifrån att motorn är i arbetstemperatur och agerar därefter.
På så sätt slipper du bekymra dig om huruvida temperatursensorn fungerar eller inte.

=== Övrigt ===

Bränsletryck hade varit bra att verifiera att det är OK och att man inte har något märkligt där.

Vad står det för Bosch-nummer på din motorstyrbox?

Dessa motorstyrsystem lagrar faktiskt felkoder. Inte som dagens, men det finns faktiskt några stycken som den kan sätta.

Motronic 1.0 har inte stöd för felkoder.
Motronic 1.1 klarar av att lagra maximalt 5 felkoder.
Motronic 1.3 klarar av att lagra alla felkoder.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Misstog mig på air slide valve. Jag mätte styrningen till någon ventil som ska förbränna dunst från tanken via en kolcanister om jag förstod det rätt..denna är konstant öppen luftmässigt med sug rätt in i insuget. (Den har jag nu pluggat)

Berätta mer om lmm:en. Har rengjort kolbana samt testat förskjuta den lite. När jag tar ur kontakten medan motorn är i drift får jag en variation upp/ner på avläst spänning lambdasond samt kan gada och hålla konstant varv, ex 2000rpm. När lmm:en är inkopplad så "skenar" nästan gasen och är svårdoserad.

Tomgångsmotor hade rätt ohmvärden, får se om jag får liv i något gammalt skåp.
Ska öven kolla styrbox, 55pinnars vill jag minnas att det var iaf.

Mvh Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, "purge solenoid valve". Dvs en elektriskt styrd ventil som släpper in avdunstade bränsleångor (som fångats i kolkanistern) in i insuget.
Nä, den vill du inte ha öppen hela tiden - då har du ett massivt ouppmätt luftläckage som gör att tomgångsvarvtalet höjs något extremt - vilket du nog märkt.

Märkligt beteende på LMM'en. Kolla igenom att alla pinnar fungerar som de ska dvs spänning, signal, jord med mera. Kolla att du får ett linjärt ökande motstånd över signalpinnarna när du sakta öppnar upp flärpen mer och mer. Ännu bättre är egentligen att backproba på signalen den ger tillbaka till DME med en multimeter och se vad den faktiskt rapporterar när motorn är igång.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Har inte hittat vilka pinnar på motorstyrningen som lmm påverkar.
Mätt direkt har jag ca 560ohm<1,2kohm>600ohm. Vid tomgång är det max, ca 1,2kohm. Känns som värdet hoppar vid rörelse av flärp trots rengöring. På tempgivare i lmm har jag ca 3,2kohm vid start, 2,2kohm vid driftstemp men denna mäter väl insugslufttemp och borde vara någorlunda konstant?
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara för att dubbelkolla, vad står det för Bosch siffror på styrboxen?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Bosch 026200381. Har provat med annan lmm och nu går den i alla fall mycket bättre. Lambdan visar lite lägre spänning, ca 0,85V.
Men säg att motorstyrenheten får detta värde, som säger att blandningen är fet, hur försöker den reglera den magrare? Insprutningstider?
Mvh Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, 381 verkar vara till en 320i/520i så det ser ut att vara rätt.

Stämmer, den justerar bränsleblandningen genom att justera insprutningstiden (mängden luft kan den inte göra något åt).

Motronic 1.1 och 1.3 kör i semi-sekventiellt mode (det första systemet 1.0 klarade bara batch mode) vilket betyder att den grupperar de sex spridarna i två olika grupper och fyrar av en grupp åt gången (dvs 3 spridare fyras av samtidigt). För att veta vilken grupp som skall fyras av behöver den information från den så kallade CID (cylinder identification sensor) och den sitter som en liten ring runt sexans tändkabel.

Om Motronic inte får signal från CID så går den helt enkelt bara in i batch mode, vilket betyder att alla spridare fyras av samtidigt.

Skillnaden mellan batch och semi-sekventiellt på dessa system är inte märkbara för den vanliga föraren, den största skillnaden är att semi-sekventiellt ger en liten aningens bättre bränsleekonomi.

Koppla in ditt oscilloskop över en spridare så kan du se hur den styrs över tiden. Dessa spridare är av typen saturated switch injectors (dvs de har hög impedans samt att det ligger alltid +12 volt på ena pinnen och de styrs genom att motorstyrenheten sluter den andra pinnen mot jord så länge som den vill ha spridarna öppna). Tänk på att den blir en ganska maffig spänningsspik när magnetfältet kollapsar (ibland uppåt 100 volt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.