AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.862

Första service efter 8000 mil 530xd F11

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Är ev spekulant på en 530xd årsm 2014, bilen har gått drygt 8000 mil och ska servas strax. Jag vet att det inte finns några fasta serviceintervall men vore tacksam om någon kunde ge lite info, stor el liten service, vanligt att bromsskivor behöver bytas vid det miltalet mm? Prisbild?
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Troligtvis liten service, men det ser du i idrive om det är två eller tre servicar gjorda tidigare. Bromsskivor kan mycket väl komma ungefär då, men även vänta ytterligare 5k mil, beror på hur bilen körts.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Bör vara liten service, alltså oljebyte med filter samt Kupéfilter. Skivorna, om de inte är rostiga, skall inte behöva bytas vid 8k mil dock kan ju beläggen fram vara på gång. Runt 4-4500 på BMW tippar jag på för lilla servicen.

// Jonas

Edit: Efter jag funderat lite så reviderar jag mitt svar till att det kommer nog gå på uppåt en tusenlapp till. Bmw tar duktiga pengar för kupéfilter med arbete.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för svar. Vet någon om xdrive innebär någon "direkt" ökning av servicekostnader?
xDrive i sig behöver ingen extra service. Däremot är det fler rörliga delar som kan gå sönder och när det väl inträffar kostar det multum att reparera det.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja det är klart, men såvitt jag har läst så verkar xdrive vara tämligen skottsäkert så man ska nog ha otur om det blir något generalras.

Förbrukning verkar ligga runt 0,75-0,8 och det känns hanterbart. Ligger på ca 1,1 med min nuvarande med en hel del kortkörningar.
BMW verkar ha en del strul med ställmotorn till fördelningslådan. Jag vet ett antal personer som åkt på att byta dessa delar. Vanliga symptom ska vara att bilen accelererar lite oroligt/ryckigt och att det samtidigt hörs ett pulserande/skorrande ljud från drivlinan.
Visa användare
13
Georgios V
530XD-16 Innovation Edition
Hejsan!
God fortsättning.

Börjar bli dags för service för min del har en 530XD IE-16 ca 10.500 mil.

Vad rekommenderar ni för olja? oljefilter kupefilter och bromsolja?

Är det nåt mera som skulle behövas förutom ovanstående?

Vilket företag rekommenderar ni för inköp av dessa material?

Ursäkta de många frågorna, första gången jag gör inköp själv.

Vore tacksam för hjälp.

MVH

Georgios
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hej och tack detsamma. :-)

Luftfiltret till motorn bör du byta också. Sen skulle jag även kolla slitaget på bromsklossarna. Sitter givare v fram och h bak, så de andra 2 kan slitas obemärkt. Vid fel dvs.

Motoroljan ska vara märkt BMW LL04 och ha 0w-30 spec. Kolla t.ex. på Castrol Edge.

Bromsolja ATE SL6. Mja, intervallen känns mest som en grej för att få tjäna lite extra pengar.. så frågan är om du behöver.. i alla fall på normalbilister som inte bränner autobahn...

Likaså kan bränslefilter behöva bytas. Tror dock även intervallen på detta är lågt räknad.

Mann och Mahle är bra på filter t.ex.

Här har du bra leverantörer med bra priser: Länk
Länk
Köpt hos dem ett flertal ggr.
Visa användare
13
Georgios V
Tackar Lasse för dit svar kanon!!

Har tittat på länkarna bra priser blir nog att beställa snart därifrån.

En liten fråga angående bromsoljan ska det vara dot4 eller dot5 räcker det med 2 liter?

MVH

Georgios
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Sunt förnuft säger: Finns INGET oljebolag som säger att deras "longlifeoljor" klarar mer än 12mån. Byt var 10000/km om det är en EGR-Diesel. Vidare BÖR man vara kritisk till fabrikanternas service,ang automatlådor.... Varför har ANNARS ZF helt andra serviceplaner än exvis BMW,Daimler-Benz och Audi ? Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mercedes har oljebytesintervall i sin serviceplan på automatlådorna (i alla fall på min S204) där första bytet skall göras efter 5000 mil och därefter vid 15000 mil och därefter var 15000:e mil. De intervallen känns i mina ögon ganska rimliga.

"Livstidsfyllning" av oljor innebär i praktiken att bilens livslängd är uppnådd när t ex. växellådan havererar pga. att man aldrig bytt olja i den vid kanske 30.000 mil eller så, eftersom reparationskostnaderna blir väldigt höga (särskilt i förhållande till vad bilen är värd då)... ;)

Diffarna är förvisso inte lika känsliga i detta fallet, men personligen anser jag att man bör byta oljan där också med jämna mellanrum.

Angående motoroljan: det finns flera olika viskositetsalternativ när det gäller BMW LL04-klassade oljor, 0W30, 0W40, 5W30 och 5W40 - det viktiga är att oljan är LL04-klassad.
Själv använder jag Aral SuperTronic 0W40 i både BMW:n och Mercan - en ruggigt bra äkta PAO-syntetisk olja som t ex. har lägsta flytbarhetstemperatur på under -60 grader C och är LL04-klassad (bland annat).

Köper från Tyskland för ca 100 Euro plus 15-19 Euro i frakt hem till dörren i 20-litersdunkar.
Senast handlade jag här:
Länk
Ibland är SuperTronic 0W40-oljan slut men om man mailar dem brukar de skaka fram några dunkar som de då lägger upp i e-handeln.
Tog under en vecka från beställning till leverans hem till dörren.

Men det finns andra handlare också (jag har provat fyra fem olika och alla har fungerat bra - lite olika sortiment och lite olika priser men alla är mycket billigare än hemma i Sverige!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
2 liter ska räcka gott. ATE SL6 (DOT4). som jag tipsade om finns på Mekonomen också, om du behöver en skvätt till.

DOT5 tror jag inte går ihop med ABS. Isf ska du ha 5.1 men här är jag osäker.

Sen visst ska man byta automatoljan också + tråget med filtret, men det kanske det är lite tidigt för än. Tror dom som byter, byter runt 15-20.000.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dot 5 är en silikonoljebaserad produkt och den är INTE blandbar med konventionella bromsvätskor (glykol-produkt) som Dot 3, 4 och 5.1 (den senare beteckningen är som gjord för förvirring i jämförelse med Dot 5 - beteckningen!).

BMW anger lågviskös Dot 4 anpassad för ABS-, Antispinn-, Antisladdsystem, men Dot 5.1 går också bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
13
Georgios V
Tack Lasse och Johan B!!

Det känns bra att vara i detta forum, man får all hjälp man behöver.

MVH

Georgios
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Välkommen! :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.