|
|
|
|---|---|
|
Vill få bilen att gå fint och besikta den innan elmia så man ta åket dit men har lite problem med m20... :) Har lyft topp och bytt en del grejer, kamrem, vattenpump, tändstift, toppackning, kamtätning, något jag märkte innan jag lossa kamrem var att det inte stod rätt. var ca 0,5-1cm felinställd alltså typ 1-2 kuggar. tyckte den gick rätt segt innan jag skruvade isär den. Monterade tillbaka allt och ställde in den rätt. Bilen går på tomgång med tomgångsmotorn i, men när man håller jämn gas så är det som man varvar bilen, den går upp i varv-ner i varv-upp-ner-upp-ner även om man bara håller jämn gas.. Tar man bort tomgångsmotorn, den dör på tomgång om man inte gasar, gasar man så går bilen som vanligt. Någon som vet varför det blir såhär? vi har kollat läckage på insugssidan med startgas, inget händer. Läcker däremot avgaser vid grenröret polarn tog bort lambda och den fortsatt gå som den gör, testade ta bort en tändkabel, hände ingenting på tomgång iallafall. Tänkte om tändkablarna på fördelarn sitter fel kanske? Sitter rätt vid toppen men hittar ingen ritning hur det ska sitta vid fördelarn. Någon som vet? Har bytt mina lyktor fram samtidigt som jag lyfte topp, bytte från angel eyes till vanliga. Kollade kablar till angel eyes och dom går in i kupen in bakom mitten panel. Tänkte om det inte är kopplat helt knas åt helvete som gör att något annat strular med elektronik kanske? Tänkte täta grenröret nu och hoppas den går bättre men känns som det är något annan som strular än bara det? tomgångsmotorn verkar strula till? Något förslag? :) Lär ta loss tändstift och se hur dom ser ut där med imon :P | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm.... "Tänkte om tändkablarna på fördelarn sitter fel kanske? Sitter rätt vid toppen men hittar ingen ritning hur det ska sitta vid fördelarn" Det där förstod jag inte riktigt :-) Om du har en E30 325i -89 så sitter fördelaren längst fram på toppen :-) Oavsett så ska det normalt sett sitta såhär (från en E34 535i men det är likadant på en E30 325i) - se nedan. Men detta är med original Bosch fördelarlock, dessa har dessutom alltid cylindernummer ingjutna på fördelarlocket. Billiga sämre Kina-kopior kan ibland ha annan layout och brukar sällan ha cylindernummer ingjutna. Länk Länk Ehum - om inget händer när du rycker en tändkabel så skulle jag DEFINITIVT börjat i den änden :-) Bara att börja felsöka! Börja i valfri ände - antingen längst in eller längst ut. På dessa motorer är det enkelt och smidigt att testa. Eftersom statusen verkar vara något okänd så skulle jag nog gå igenom och verifiera alla cylindrar. Då är det enklast att börja allra längst ut - dvs vad du får ut i tändkablarnas kontakt mot tändstiften. Tänk på att det inte räcker med ett långt gnisthopp, det ska vara bra färg på gnistan också. Man kan köpa en gnistgapstestare för att förenkla men det går lika bra att låta gnistan hoppa till något bra jordat och samtidigt observerar man hur långt gnistan orkar hoppa och hur gnistan ser ut (beroende på fel så ser gnistan olika ut men tex ex blå smal gnista som hoppar relativt långt är bra - sist jag felsökte detta på en motor så hoppade gnistan ca 2.5 cm men det varierar ju såklart mellan olika motorer men det ger en referensram iallafall). Var försiktig och se till att tändkabeln ALLTID har något enkelt att hoppa till, så den inte får för sig att din kropp är enklaste vägen. Du märker när den anser att så är fallet... Är gnistan lång och fin längst ute vid tändkabeln behöver du inte felsöka mer för den cylindern. Hittar du en cylinder eller flera med dålig gnista är det bara att felsöka dig bakåt. Är det dålig redan direkt ut från fördelarlocket så gör en visuell inspektion av fördelarlocket och rotorarmen. Kan vara svårt att se hårfina sprickor, men kolspår kan ge ledtrådar. Men är det inte bytt på toklänge så är det oavsett läge att byta. Bytte rotorarm och fördelarlock på min E30 323i nyligen... Stod 1984 ingjutet på båda komponenter :-) Trots ålder, mil och skick så fungerade tändningen förvånansvärt bra ändåså! Länk Länk |
|
Tack för svar! Ska kika gnistan, är nya tändstift oxå.. Kollade nu om tändkablar satt rätt och det gjorde det iallfall. Men läcker mycket avgaser vid grenrör innan lambdan så tänkte fixa det så borde den gå bättre, forhoppningsvis är det problemet. Men fattar inte varför bilen går dåligt när man varvar den med tomgångsmotorn inkopplad, utan tomgångsmotor kopplad så går den normalt när man varvar. Alltså den typ bluddrar med tomgångsmotorn i och kan inte hålla jämnt varv när man håller gasen jämt, det går bara upp-ner-upp-ner i varv. |
|
Ja, avgasläckaget kommer ju definitivt att förvirra syresensorn så det är bra att det åtgärdas. Vill du felsöka under tiden så bara koppla loss den. Då går motorstyrsystemet från closed loop till open loop och går mer eller mindre enbart på en förprogrammerad map och lyssnar inte vad syresensorn rapporterar. De där tomgångsmotorerna brukar antingen lägga av att fungera helt och sedan fastna i ett läge eller så brukar de bli "sticky" dvs de kärvar och rör sig inte alls som de blir tillsagda. Det kan få en del märkliga effekter när motorstyrsystemet kommenderar ICV att öppna en aningens men inget händer och motorstyrsystemet kommenderar att öppna ännu mer och plöstligt släpper det och den släpps förbi för mycket luft och nu måste motorstyrsystemet kompensera för detta och stänger den för mycket osv. Men lite märkligt att du har problem när du varvar och inte med tomgång, lite märkligt får jag hålla med om... Prova att ta loss den och vrid den lite snabbt fram och tillbaka runt dess egna axel (den längsta). Du ska då höra en lite ventil inuti röra sig och klicka lite fram och tillbaka. Denna ska kunna röra sig fritt, om man inte hör den så är det inte omöjligt att tomgångsmotorn kärvat ihop eller iallafall är "sticky". Här är tex exempel för M40B18 Länk Här är tex exempel för M30/S38/M20/S14 Länk Passa på att kolla slangarna runtom tomgångsmotorn och de som leder till och ifrån - det brukar både vara en och två sprickor på dessa. |
|
Update! bmw-slangen nu har vi fått till den o gå vettigt (någorlunda) :) Visste inte om att det händer när man kopplar ur lambda! Har man lärt sig något nytt^^ Tomgångsmotorn behövdes smörjas/motioneras, som du skrev att den kärvat! Tack för hjälpen! Vi ställde in tomgången hyffsat nu och den verkar hålla sig bra där. Men detta hände.. Vi satt tillbaka tomgångsmotor, den misständer/bluddrar när man varvar Vi tog o testade att varva sakta uppåt, Gick bra! Sen testa vi varva snabbt, den misstände, vi gjorde om processen, gick lite högre, sakta varva upp. Släppte och testade snabbare. Nu funkade det som det ska! Skumt? Men vi provåkte en sväng! Bilen går bra om man har max typ halvgas på låga varv, men tar man fullgas på lägre varv så misständer/tvekar den. Står man däremot stilla så funkar det varva på fullt ut! Som du skrev innan att det kan vara tändningen! Det lär det ju vara känns det som men jag har ett par andra funderingar som kanske påverkar detta? 1.Funderar om jag inte monterat tändstift som inte funkar så bra med standard m20 eller att dom behövs knackas lite? Kör med ngk bp7es är jag 99% säker på. Köpte från ppf iallfall. 2. Den orkar inte varva med fullgas när man kör, men det funkar på tomgång? Att mitt soppafilter är för stort kanske? Har verkligen ett mega filter. typ 3-4 gånger större än det som satt innan... D: 3. kamen har hoppat ett kugg eller 2? Aja ska fortsätta felsöka, bilen går ju och köra nu iallafall vilket är positivt :) |
|
Intressant! Men tomgången ställer du inte in på de här motorerna med detta motorstyrsystem - det sköts helt automatiskt och helt uteslutande av motorstyrenheten. Man ska INTE ställa in någon tomgång - då skapar en massa andra problem. Hmmmm, är verkligen NGK BP7ES rätt tändstift? BMW rekommenderade Bosch W8LCR. Jag körde alltid Bosch W8LCR eller NGK ZGR5A i min E30 325ik -88. Var dessutom praktiskt då det var exakt samma tändstift som min M30B35 ville ha. Länk Länk NGK själva rekommenderar ju NGK ZGR5A. Det är ju isåfall hela två steg kallare stift du kör än vad NGK själva rekommenderar. Frågan är om inte det är lite väl kalla stift. Enklast är ju att höra med PPF huruvida de stiften är lämpliga i en helt vanlig M20B25 motor med Motronic, eller om de egentligen är till för trimmade/överladdade motorer då de är två steg kallare än normalt (de har ju en hel del erfarenhet av dessa lite äldre motorer). Oavsett så har du har en del grundläggande saker (förutom kolla vad du har för tändstift) du måste verifiera innan du kör något mer, se nedan. === Verifiera att timingen är rätt === Se info här Länk Nu är exemplet från en M20 med L-Jetronic, men det är exakt samma koncept på en M20 med Motronic. === Verifiera att du har ett friskt tändsystem === Se info ovan och verifiera alla cylindrar metodiskt och noggrant. Slarvar man är resultatet man tar fram helt meningslöst och allt arbete är helt ogjort. === Verifiera bränsletrycket === Mät bränsletrycket, ska vara 3.0 bar. Mät både på tomgång och vid typ 3000-4000 varv. Nej, storleken på bränslefilter har ingen som helst inverkan. Du kan ha ett oljefat som bränslefilter utan att det skulle göra någon skillnad - förutom att primningen skulle ta en evighet första gången :-) |
|
Det vi gjorde var att spänna gasvajern lite iallafall för att få till tomgången så den inte dog. Annars la den sig på ca 500rpm, efter man gasat så gick den under 500rpm och ville dö, ibland dog den, ibland klättra den upp till 500rpm igen.. ljusterade så det hamna på 800rpm. När vi stod stilla med bilen i garaget då. Märkte sen oxå av att tomgången går till 1,5k rpm när man trycker ner kopplingen när jag tog en provrunda. Sökte lite på nätet och var en som hade exakt samma problem och löste det med byte av tomgångsmotor, så lär nog försöka fixa mig en annan och testa. Ska kika det du tipsa om! Skickade mail till ppf och frågade dom ang tändstiften:) Hittade även detta genom google. Är typ lika på min..? Jag verkar inte vara den enda som haft detta problem iallafall... :P It feels a bit like it’s out of gas or like it cannot decide if it should free wheel or motor-brake But if I push my old beemer hard and remove my foot off the gas it runs just fine (motor brakes all the way down to 950 RPM’s with the fuel flow meter pegged at 0.0L/100km One other thing I should mention Idle will remain a 650-700 RPM until the car starts to move As soon a the car reaches 10km the RPM jumps to 1200 RPM What I have tested so far: * I have removed and cleaned the ICV valve * Tested a new ICV valve * Tested a new fuel pressure regulator. * I have tested a new ICV valve and rebooted my car *I have cleaned the throttle body * I have looked for vacuum leaks; all hoses from the intake look fine. * I have tested Idle switch (TPS) with a Ohm meter it seem to work (as a switch) · I have changed my O2 sensor. * Cold booted to onboard computer (removed the battery for a hour) This made the problem worse for about 20 minutes it osculated from 500 RPM To 1500 RPM as before, it seem that there is a bad sensor somewhere and the onboard computer needs 20 minutes to compensate for this. (I think) |
|
|
kan inte redigera mitt förra inlägg tydligen.. Kan luftning av kylsystemet påverka något? Läste om tomgångsproblem och så kommer en fråga om man har luftat systemet bland svaren? |
|
Ja, kolla med PPF. Jag vet att väldigt många som kör M20 och turbo (alltifrån 0.5 till 2.0 i laddtryck och på E85) använder sig av just NGK BP7ES tändstift samt att PPF själva rekommenderar dessa till byggare av M20 med turbo. De tändstiften är alltså två steg kallare än original, vilket låter rimligt för att hantera den högre förbränningstemperaturen. Vilket gör mig väldigt tveksam till om de verkligen är lämpliga i en helt bog standard M20B25. Bli Pro-modlem så kan du redigera inläggen :-) Annars kan du bara redigera ditt inlägg <x> antal minuter efter att du skrivit det. Nej, tomgångsproblem har inget med luft i kylsystemet att göra. Tja, kolla här efter begagnade tomgångsmotorer (sök på tomgångsmotor på sidan) :-) Länk Aha, ok ni gjorde en liten "fulfix" för att hålla tomgången. Fast tänk på att det där lurar motorstyrenheten. Det finns en switch där på gasspjället som säger om man släppt gaspedalen eller inte (som kort och gott berättar om motorstyrenheten ska gå in och hjälpa till med tomgång eller inte). Den switchen skickar signal till motorstyrenheten när gasspjället är helt stängt eller WOT. Så innan ni går vidare, fixa en riktig tomgångsmotor och montera den. Justera tillbaka gasvajern så att switchen för "gasspjället helt stängt" slår till precis innan gasspjället når sitt ändläge - denna switch signallerar till motorstyrenheten att man släppt gaspedalen. |
|
Fick svar att stiften fungerar utmärkt med standard motor, men man ska knacka dom till 0.4mm om man kör original tändning. Skönt o slippa köpa nya iallfall :) Länken du skickade funkar ej, står för mig "The website is currently not available" Får kolla senare om dom fått upp sidan :) Aa blev en fulfix då :P men ska försöka hitta en tomgångsmotor i närheten av mig :) Förhoppningsvis är det bara tomgångsmotor o knacka tändstift 0.4mm så lär den gå som den ska sen hoppas jag :) |
|
Aha, det där ringer en klocka. Hmmm, ändåså lite märkligt med så stor skillnad i värmetal då det inte har något att göra med gnistgapet whatsoever. Men PPF har en del erfarenhet. Fast det där känns mer som en praktikalitet att kunna använda samma tändstift till original och sedan samma om man råkar tappa en turbo i motorutrymmet, mer än vad som fungerar bäst. Men å andra sidan så är M20- och M30-motorerna inte så petiga med tändstift - så länge man inte ger dem några fjantiga nymodigheter som fyrelektrodständstift så är de oftast nöjda :-) Det ska iallafall inte orsaka några större problem, inte den magnituden du har iallafall. Själv skulle jag dock valt att köra på rätt tändstift som har rätt värmetal. Websiten stängdes ned temporärt inatt pga intrång, håller på att åtgärda det nu. |
Nu är websiten uppe igen.. >> Tja, kolla här efter begagnade tomgångsmotorer (sök på tomgångsmotor på sidan) :-) Länk |
|
Har varit lite förvirrad då jag skruvat med polare när han lossar grejer utan att jag vet om det.. :P men tänkte göra det lite klarare och har även fixat videos nu Tändstift e knackade 0.4mm, ingen märkbar skillnad. När vi tog loss tändstift så var dom svarta, alltså går den fett, glömde kolla gnistan.. Får fixa imorgon med farsan! När man ger gas så typ dränks den känns det som? Kan hända ibland det blir en smäll. Har testat men en annan tomgångsmotor, beter sig likadant. när vi provkörde och den gick "bra" så var det UTAN tomgångsmotor inkopplad. Går ju bra när man står stilla och varvar med bilen som ni ser på videon, men när man kör och ger fullgas på lägre varv så dör/hostar/spottar den typ.. Man måste ge pyttelite gas och varva upp den sakta. annars börjar hela bilen rycka till vid körning på väg. 2 videos filmade direkt efter varandra. Med tomgångsmotor. Utan tomgångsmotor kontakt inkopplad. Tänkte detta underlättar, varför går den utan tomgångsmotor, men med så vägrar den? Har min kontakt/kabel/boxar blivit helt knas eller? Bilen har ju gått innan med den tomgångsmotor jag har, den andra jag köpte fungerade oxå sist den användes, så är ju knappast dom det är fel på då eller? Har ju till och med smörjt min ordentligt och rengjort den. Funkar på tomgång men gasar man så dränks motorn med soppa antar jag? Måste ju ha missat något.. :P Det jag tänkt göra *Kolla gnista *Kolla timing Det jag gjort *startgas lite överallt *testat med annan tomgångsmotor *tätat avgasläckan. *knackat tändstift (0.4mm vad ppf rekommendera) *Kollat fördelarlocket och rotorarmen (ser ok ut, men inte fel o byta ut) Får se efter jag kikat gnistan |
|
|
Kolla alla vacuum och luftslangar! Dessa motorer/insprut är vansinnigt känsliga för läckage. Jag hade samma konstiga fenomen några gånger med min 320-89. Prova att lossa oljepåfyllningslocket i ventilkåpan. Skall gå som en påse nötter då. Samma när man drar upp oljestickan. Slangar till vevhusventilationen och bromsservo. Jag upptäckte fenomenet när jag glömde sätta tillbaka oljepåfyllningslocket efter påfyllning... En förutsättning är ju att tomgångsventilen inte går trögt men det har ju redan diskuterats. |
|
|
Gömde: släpp gasvajern. Skall vara ett litet spel när tomgångsventilen skall reglera. Säkert någon som vet exakt men tomgångsventilen styrs väl av en brytare i spjällägesgivaren? Motorn gick dåligt även på varv när oljelocket låg kvarglömt ovanpå insuget! |
|
Stämmer jaguar, med motorn avstängd ska det vara ett litet slack/glapp i gasvajern. Gasspjället har en lägesgivare som rapporterar när gasspjället är i helt stängt läge eller helt öppet läge - detta måste fungera och går att mäta upp. Se mitt inlägg från 2017-04-03 01:36 där jag beskrivit detta redan. Där påpekar jag dessutom att det första som måste göras innan man går vidare är att ta bort fulfixen i form av den där extra spända gasvajern. Dvs åtgärda tomgången utan några fulfixar - man bara snurrar bort sig själv och löser ett problem genom att introducera ett annat problem. Så steg ett : åtgärda tomgången! |
| Löser du inte problemet köper jag gärna bilen :P | |
|
Har redan lossat vajern, ingen skillnad, ligger på 500rpm kall Har kört runt med startgas lite överallt och letat läckage, hittar inget. men en bit utav oljelocket har knäcks av, lär nog dra lite tjuvluft där isåfall. Försökt ta loss oljelocket men satt ju åt helvete och knäckte handtaget på det istället.. Den går ju och varva utan tomgångsmotorn inkopplad. Men kör man så tvekar den vid fullgas eller typ ´+70% av gas Det gör den inte när man står stilla. Har rengjort lmm, ingen skillnad 1 kontakt satt halvdant, åtgärdat men det hjälpte inte. kollat timing, står rätt. Får för mycket bränsle iallafall, tändstift svarta TP_ jag är ej i behov att sälja. Frågan är om någon vill betala det jag begär isåfall :P |
|
Att den ligger på 500 rpm vid tomgång samt att den håller tomgången utan att tomgångsmotorn är inkopplad är två tecken på att något är fel redan vid det enklare driftscenariot tomgång. Så det bör åtgärdas först (orsaken för detta kan ställa till det på andra varvtal). För säkerhets skull så täta eller iallafall undersök om oljepåfyllnadslocket läcker in luft så du får bort den variabeln. |
|
Håller på testa med gamla tändstiften knappt nån skillnad när man drog ut tändkabrl Jämförde tändstiften och det är stor skillnad på dom så nu byter jag till gamla och ser vad som händer |
|
|
Har testat med gamla tändstiften, märker ingen skillnad iallfall. Jo jag får göra det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.