|
|
|
|---|---|
|
Har precis bytt kamrem på min m20b25. Inser nu att jag dragit skruven till spännaren till endast 20Nm när specifikationen säger 22. Jag provade att efterdra skruven vid fjädern till 22Nm men den rörde sig inte något. Har jag rätt eller fel förspänning nu? Eller ska jag släppa lite och dra om den till 22Nm? Kanske ett trivialt problem eller att visa menar på att man inte ska göra sånt man inte förstår, men gjort är gjort och tankarna finns där:) Tacksam för era synpunkter. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inget fel att fråga om man är osäker! Bättre att fråga än att inte fråga alls! Kort svar är att det kommer att fungera - du behöver inte göra något. Det är skruv #20 i skissen nedan du tänker på? Länk Skillnaden mellan 20 och 22 Nm är försumbar beroende på flera olika faktorer * Många momentnycklar har en avvikelse på +-4% vilket i det här fallet betyder att ställer du in på 20 Nm kan det lika gärna bli 19.2 Nm eller 20.8 Nm * Dessutom brukar många momentnycklar med ett större spann vara notoriskt oprecisa vid gränsvärderna dvs har du en momentnyckel som klarar av 20-210 Nm så är det mycket vanligt att avvikelsen när man ställer in låga värden på typ 20-25 är högre än det uppgivna 4%, ställer du in 20 Nm kan du lika gärna få 23 Nm * Även om man har en momentnyckel som har hög precision måste man ändåså hantera momentnyckeln på rätt sätt för att det ska bli rätt - det är inte så vida känt hur man faktiskt ska använda en momentnyckel. Man ska dra i en konstant och långsam rörelse tills man hör ett klick - då stannar man. Klicket måste uppstå när skruven är i rörelse (det har med statisk och dynamisk friktion - se mer om detta nedan), man ska inte rycka eller dra snabbt, dra korta snabba drag som man gör med ett spärrhandtag och så vidare. Jag skulle vilja säga att om en skruv dras åt fel så beror det främst på andra orsaker än att momentnyckeln inte är tillräckligt noggrann - då är det vanligare att momentnyckeln inte används korrekt och resulterar i att skruvar dras åt fel. * Skruvens kondition, ytbeläggning, om skruvens gängor är torra eller inoljade, om skruvhuvudets undersida är torrt eller inoljat, om skruvhålet är torrt eller inte och så vidare påverkar ofantligt mycket mer än vad momentnyckelns precision gör eller om man ställer in 20 eller 22 Nm. Syftet med momentdragning är att skruva åt skruven så att det bildas en spänning - en vertikal kraft genom hela skruven - som bildar en klämkraft (dvs skruven klämmer åt med en viss specifik kraft). Det är denna förspänning man vill ha exakt, det är den som gör att skruven inte lossnar samt att det även gör att de två delarna trycks ihop precis som det var designat att göra. Ett sätt att få denna förspänning till precis vad man vill ha är genom momentdragning, finns flera andra metoder. Det moment som man drar med måste överkomma två "hinder" - skruvens motvilja att sträckas ut - friktionen mellan alla delar som rör på sig Här kommer problemet när man använder momentdragning, det där momentet du drar åt med (som du lagt ned så mycket tid och möda att ställa in) fördelas på följande sätt (Källa : Atlas Copco) 50% går åt till att övervinna friktionsförlusten under skruvskallen 40% går åt till att övervinna friktionsförlusten i gängan 10% går åt att faktiskt sträcka ut skruven och skapa klämkraften Så 90% av det moment (i detta fall 17.6 Nm) går alltså åt till för att bara övervinna friktionen! Friktionen har alltså en helt avgörande roll för att det ska bli rätt! Då kan du ju tänka dig vad som händer om man ändrar förutsättningarna och skapar mer eller mindre friktion! Och friktionen påverkas högst påtagligt av massor med små saker. Generellt sett brukar moment anges för obehandlade, rena, hela och anoljade gängor (om inget annat uppges). MEN! Om förutsättningarna är annorlunda så används omräkningsfaktorer. Här kommer några exempel bara för att belysa problemet med hur mycket friktionen faktiskt påverkar slutresultatet! Anta att det stod att du skulle dra åt med 22 Nm (anoljad obehandlat skruv). Om du däremot ändrar detta till något av nedanstående ska du istället dra åt med - obehandlat men med MoS2 antikärvmedel = 22 * 0.86 = 18.9 Nm - torr fzv (varmförzinkad) = 22 * 1.17 = 25.7 Nm Sen har vi det där med att använda momentnyckeln och statisk och dynamisk friktion - förklaringen varför inget hände när du ändrade till 22 Nm på momentnyckeln och drog igen. Som vi såg innan så går ca 90% av din momentkraft till för att övervinna friktionen. Hur mycket friktion det finns mellan två material brukar anges av den så kallade friktionskoefficienten. Problemet är att den där jäkeln ändrar sig beroende på om de två ytorna ligger stilla eller rör på sig! Anta att du vill flytta på en låda som ligger på ett golv. Mellan golvet och och lådan finns en viss friktion, som anges med friktionskoefficienten. När man försöker knuffa denna låda över golvet så kommer man att märka att man börjar trycka med en kraft, inget händer, man trycker mer, inget händer och till slut får man lådan i rörelse (dvs friktionskoefficienten är väldigt hög när lådan ligger still). När man väl har lådan i rörelse så märker man att det krävs mycket mindre att kraft att knuffa lådan och hålla den i rörelse (friktionen är lägre dvs friktionskoefficienten är mycket lägre). Den här figuren visar detta på ett bra sätt Länk Det betyder kort och gott att det krävs en ganska stor kraft att få lådan i rörelse (övervinna den statiska friktionen), men att det krävs en mycket mindre kraft att hålla lådan i rörelse (övervinna den dynamiska friktionen). Vad har en låda på golvet att göra med min skruv!?! Jo, när du drar åt en skruv med din momentnyckel - dvs om du gör det rätt genom att dra åt lugnt och sakta och hela tiden hålla skruven sakta roterandes - så drar du åt skruven genom att bara övervinna dess dynamiska friktion (som vi vet är mycket lägre än den statiska friktionen). Men vad händer om du försöker dra åt samma skruv fast från ett stillastående tillstånd? Jo, då försöker du övervinna den statiska friktionen som är mycket större. Det är därför som inget händer med skruven när du drar åt med 22 Nm istället för 20 Nm (du har inte nog med kraft att övervinna den statiska friktionen). Vad jag vill ha sagt med denna enormt långa utläggning är att det finns ofantligt fler faktorer som avgör om det blir korrekt eller inte än om man ställt in 20 eller 22 Nm på sin momentnyckel :-) Så det ska inte vara några problem. |
| Jag är oxå nojig när det kommer till så "viktiga" skruvar muttrar. Lösningen i mitt fall stavas: Loctite. En liten mängd o muttern "låses fast", och det är inga problem att lossa heller när det blir dags för det, bara o värma med nåt lämpligt så "släpper" låsningen mer eller mindre. om man inte använt special Loctite som tål värme uppåt 400 grader kortvarigt... | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer bra, gänglåsning kan användas på skruvar man är extra orolig för (och används också av biltillverkaren på ett antal skruvar på bilen). Det måste dock ses som ett komplement, korrekt åtdragning görs både för att sträcka skruven så att den inte lossnar men även för att skapa den klämkraften som man vill ha för att hålla ihop två delar korrekt. Finns i olika styrkor. Jag brukar mestadels använda svag och medium. Har bland annat dessa - Loctite 222 är exempelvis svag gänglåsningsvätska - Loctite 243 är exempelvis medium gänglåsningsvätska - Loctite 2701 är exempelvis stark gänglåsningsvätska Ofta blir det ju rester kvar i gängorna på den demonterade skruven från gänglåsningsvätskan som kan vara ganska svår att ta loss. Då är det bara att värma lite med en gasollåga och sedan så är det mycket enklare att borsta bort det med en stålborste. |
|
Min lösning blev att jag tog loss övre kåpan släppte på skruven och drog den igen till 22-23Nm(kalibrerad 4000kr nyckel). Fick rätt känsla och vågade därefter starta bilen. Som du skriver BMW-slangen så var det just statisk/dynamisk friktion som jag började fundera över. Eftersom jag aldrig gjort ett kamremsbyte förut kändes det extra oroligt. Om en av skruvarna till vattenpumpen lossnar gör det kanske inte så mycket, men en förstörd topp är något jag helst undviker. Nu hoppas jag att jag kan köra 100mil för att därefter kontrollera spänningen. Stort tack för en utomordentlig förklaring men också tipset om locktite. Ska kanske ta till mig det. Vi ses på vägen! |
|
| BMW-slangen: tack för ett sjukt intressant inlägg. Utan att vara ingenjörsmässigt skolad så hade jag redan kommit under fund med det där med konstant och långsam rörelse istället för kort och stötig, dock utan att kunna sätta ord på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.