|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Går i köptankar på en E34 M5. Någon i Malmö trakten med omnejd som har erfarenhet och kunskap om dessa bilar? Hade gärna viljat prata med någon samt även om det går titta på någon bil för att få referenser om hur dessa bilar är. | |
| Jag hade en för rätt många år sedan. Fin bil, men jag antar att det är svårt at hitta en fin nu. Slog på min gamla, OKP724, den hade haft 29! ägare och avställ sedan ett par år. Trist på en fantastiskt fin bil. | |
|
Vad är definitionen på ett fint exemplar när det kommer till dessa bilar? Lite det jag tänkte mig med att titta på andra bilar för att bilda sig en uppfattning och få lite input ifrån er medlemmar. Det ligger några till salu ute på blocket. Någon med erfarenhet kring dessa? Dem flesta ligger en bit ifrån mig så lite svårt att bara köra iväg och titta på om det inte är något specifikt ex man har som mål att köpa. |
|
|
Läs på m5portal.com och skriv där. Det finns information om alla bilar i Sverige där och många utomlands. Alla på blocket finns det info om. Du behöver inte titta på någon för att vill jag ha. För om du köper en och är innan osäker på hur roliga/bra dom är. Då kommer du inte vara det efter du kört och lyssnat på motorn. Det är helt fantastiska bilar. Vilken JÄVLA bil kan jag säga!!! Sanslös, folk kan gilla sina M2, M3 E92, M4 F82, F10:or eller vad det nu är. De bilarna är INGENTING i jämförelse. Så bra är M5 E34. Köp nu, för priserna har redan stigit kraftigt. Där har du min:) Länk alla borde ha en 538i! Speciellt en Touring med dubbelluckor:). Precis entusiastförsäkrad som mina övriga E34:or. Jag älskar fortfarande mina 540i/6 E34. Det är bara olika upplevelser. E34 är världens bästa bil. E34 är BMW för mig. Mvh Stephan |
|
| Själv hade jag en M3 E36 3,2 för många år sen. Vilket glädje piller ! Sista utan några antispinn-system. Gick en hel del på bredden. Hittar du en sån i fint skick är det ett minst lika bra köp som M5 E34. Finns ju dessutom i limo 4-dörrars vilket min var. Ett tips bara. | |
|
Titta upp på Lygnern rundan första maj i Kungsbacka så kan du få provåka min om du vill. |
|
|
2010 sålde jag min SV-sålda 3.8 93:a med 22k-mil för 52000kr, det var vad den var värd då. Hade jag haft kvar den idag hade den enligt Blocket-priserna varit värd det dubbla, sen om någon faktiskt betalar det för den kan man fråga sig. |
|
|
E34 är en synnerligen mycket välbyggd BMW från början och M5.an i synnerhet! M3 E30 och M5 E34 är för mig BMW.s sista ikoner av sin sort. En syntes av hur det då var tänkt helt enkelt, sport och sport-komfort. Banbrytande! Tyvärr kan nog dock M5 E34 lida lite av dess diskreta framtoning, men det gör ju också M5 E28.a. M3 E30, men även M5 E28.a, har ju redan stuckit i pris, så skynda och fynda en fin M5 E34 medans möjligheten finns! M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Stephan, din länk fungerar inte ;-) Mvh Ola |
|
|
Verkar som m5portal låg nere igår kväll. Funkar nu :) Vad det gäller priserna så verkar det ju redan ha stuckit iväg en del. Kollade lite prishistorik och 2015 så låg bilarna på ca 50 - 100k. Enligt värderingstjänster så borde dem ligga i det spannet om det inte är något exceptionellt. Dem som är på blocket idag är betydligt mer än så. Vissa av dem kanske är berättigade det priset, men andra antagligen inte. Så det verkar vara lite crazy. Ingen lätt marknad att köpa bil i m.a.o. Frågan är om det är handlare som vill dra en rövare? |
|
|
Tyvärr försvinner de flesta fina bilarna idag ut ur Sverige, ex denna (fd. PYT548, sök på M5portal). Länk Den såldes för +35 000 euro kort efter att den lämnat Sverige. De värderingstjänstpriser du hänvisar till kan du glömma idag, de priserna finns inte och jag vet det. Du ska nog en portion tur idag om du kommer under 200 000 för en vad jag menar vara en hyfsad 3.8 idag. En bil med originaldämparsystemet intakt, med ok historik och ”ej söndermeckad”. Ska du ha en riktigt fin m5e34 (ett så relativt begrepp) lär den kosta betydligt mycket mer. Bilarna är nog bland de mer välbyggda bmw som byggts, därför ska du provköra en riktigt fin om du vill veta hur de ska vara. Själv provkört en 3.8 med 40 000 mil på mätaren och den var rapp i motor och låg bra på vägen, men det är stor skillnad i känsla mot en som har mer "orginalkänsla kvar". Som nämnts finns väl det info om i princip varje ex på M5portal, ta reda på regnumret och använd sökfunktionen. |
|
|
@Birka; Lite denna infon jag är ute efter så att man kan bilda sig en uppfattning! Håller på att kolla in M5portal, M5board och diverse andra forum. Någon som känner till något om denna bilen samt handlaren; Länk |
|
|
Skulle inte lägga någon energi på den länkade. Handlaren ger inga bra vibbar. Texten och det man ser hänger inte ihop särskilt väl. "Ett exemplar utöver det vanliga för den äkta entusiasten" Ja och så har bilen "fel front", Simons, 2x2.5' sportavgassystem, MP3spelare?!, ratten är den rätt?, stolen ser väldigt sliten ut, osv. Det första jag skulle fråga är hur mår stötdämparna, är de bytta någon gång under "21000" mil? Förmodligen inte med annonserat pris, vilket kan bli dyrt. M.a.o så är inte bilen nödvändigtvis billig bara för att prislappen är låg. |
|
|
Lite bitter info, min gamla 3.6 sålde jag 2011 för 45000kr, det fanns inga köpare den våren för högre pris än så, hade ute den på annons mitten på Mars till mitten på April. Enda "modsen" var sänkfjädrar, någon eftermarknadsratt och en tidigare ägare som satte i ljud för mycket pengar i den, vilket jag rensade ur efter de här bilderna och återställde allt till original. I övrigt var den i ett fantastiskt skick, fick även tag på äkta Schnitzer 17x10"/17x8.5"-fälgar (tyvärr målat centrum....). Utvändigt: Länk Länk Länk Motor: Länk Invändigt: Länk Länk Länk Och så ett litet videoklipp jag hade liggandes (ja, där ser man de fula men ack så dyra högtalarna jag senare tog bort. Lyssnas med fördel med hörlurar, då det är en hel del mysiga toner som inte hörs med fjutthögtalare i laptop/telefon/surfplatta: Suck :( |
|
|
Ska kolla när jag sätter mig vid en dator med hörlurar senare, tack :) Förresten, vad är vanligast man gör med stötdämparna om man vill ha kvar orginal SLS? Renovera själv eller finns det firmor som gör det? Antar att dem inte finns att köpa längre. |
|
|
Den Avusblåa finns det massa info om på m5portal. Den blev stulen från Skåne och körd 500mil i Danmark, skadad på ena sidan. Nu var det många år sedan och bilen är 25år, men det är inte den finaste M5 E34an så priset är inte helt ok. Den saknar även EDC-dämparna. Trekantsgardinerna är garanterat trasiga, se hur den är fotad. M5 3,8 har EDC-dämpare fram/bak medan M5 3,6 har vanliga dämpare fram och nivåreglering bak. EDC skickas till Nagengast i Polen för renovering då nya inte finns att köpa. Kostar 10-15tkr. Mvh Stephan |
|
| @Stephan735i; Ska kolla upp det. Vet du nån direkt sökparameter då jag inte vet reg nummer eller chassinummer så jag kan läsa på m5portal? | |
| Bra skick är enligt mig först o främst ingen synlig rost. Att även en till synes "rostfri" bil har rost som kryper osynligt under nån kit-sträng eller fals får man räkna med, min bil har absolut ingen synlig rost men att det kryper nånstans är jag helt 100% säker på. Det finns säker undantag från denna "regel" men då pratar vi nog om bilar vilka knappt använts de senast 15-20 åren, och då med miltal säg mellan 5000-8000 mil. Det finns inte många (ärliga) sådana. Att EDC är slut på en M5 3.8 vilken aldrig fått dämparna bytta/renoverade är oxå 100% säkert. Det kvittar hur jävla bra de känns, eller om de är helt torra osv. Jag köpte för nåt år sedan kompletta EDC-fjäderben fram, det hette att "de är i bra skick, snustorra". Köpte de o demonterade fjädrarna (enda rätta sättet att kolla skicket). Det var uppenbart varför dämparna inte hade spår efter läckage, de var HELT tomma på olja, absolut ingen dämpverkan alls. Annat som är standard är: svettande trågpackning (korkad korkpackning som "kryper" med tiden. Den rätta är att byta till en Alpina B10 BiTurbo packning, men packningen kan bara köpas via chassienr till just en BiTurbo, påstås det). Kamkedjesträckaren byter man till den som sitter på M3 3.2 E36. Växellådan är hållbar men han ge "lagerljud" på tomgång (lyssna efter skillnader i ljud med nedtryckt kontra uppsläppt kopplingspedal, stillastående och på tomgång). Synkringarna kan (är ofta) lite småslitna främst 2:ans och 3:ans. Så länge det inte märks vid normalsnabba växlingar är det ingen fara, men om man måste växla "på ett speciellt sätt" så räkna med ca 10000 kr för att fixa felet, Mobimech är verkstaden du bör anlita för detta jobb. | |
|
Ang. den Avusblåa. Är det "den bilen"? Då känner jag ägaren som hade den då den stals. När bilen "kom tillbaka" var den så illa däran och lät så hemskt i motorn att dom vägrade ta tillbaks den. Den hade använts till att smuggla cigaretter! Den lär också ha "klockats" i 280 km/h i en dansk fartkontroll! /Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.