|
|
|
|---|---|
|
Hej mitt första inlägg här! Jag har alltså blivit erbjuden att köpa min kompis pappas bmw e36 328 coupe med m-sport paket. Saken är den att den har stått stilla i typ 9 år i ett värmegarage. Så min fråga är helt enkelt vad man bör/måste göra med den om man skulle köpa den? Jag ska tillägga att dom startade den för några veckor sen och den hoppade igång direkt(med startkablar då dom har tagit bort batteriet) Mvh Daniel | |
|
Hej, Allt, som har stått länge, brukar ge diverse problem när grejerna börjar arbeta igen. Du får säkert snart mycket input om vad som riskerar att ge mest arbete/kostnader. Men det som jag reagerar på är det där om att starta motorn utan att ha ett bil-eget batteri inkopplat. Om motorn bara startades med kablar och sedan stängdes av igen, fortfarande med kablarna kopplade, är det ok. Men annars.... Utan batterimotlast skenar generatorns utspänning och förstör bilens elektronik. /Lennart |
|
| Ingen större fara med den bilen då temperaturväxlingarna är rätt beskedliga i ett varmgarage. Problem med diverse "krympande/krypande packningar" och/eller rost uppstår främst i kallgarage. Att den startats utan batteri med startkablar är helt OK, så länge man inte låtit den gå med "obuffrad" spänning, dvs utan batteri, precis som tidigare skribent på talat. Men det borde vara lätt kollat, ta med ett fulladdat batteri testa samtliga elfunktioner, var uppmärksam på lysande ABS/Airbag/whatever lampor... | |
| Jag skulle kollat efter främst torrspruckna bränsleslangar, sedan efter torrspruvkan slangar överlag (kylar och luft/vakuum). Att du byter motorolja & filter det första du gör är givet, förmodligen tätt följt av en större service (stift, övriga filter samt bromsvätska) | |
|
Tacksam för alla svar! Hur är det med multiremmen, bör man byta den med? Jag pratade med en som sa att vattenpumpen kanske borde bytas med? /Daniel |
|
|
Bensinen som stått i tanken (om så är fallet) är garanterat riktigt dålig - så sug ut den och tanka ny bensin och räkna med att motorn kan gå knackigt några mil med gamla bensinen som man inte får ut från slangar mm. Däcken lär också vara skrot, men det är ju "slitdelar". I övrigt är det inte säkert att det är några större problem. Fuktskador i form av mögel och liknande i inredningen är iofs något man bör kolla efter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att kolla multiremmen efter torksprickor (på insidan) är en god idé. Att byta denna slitdel är, oavsett, ok. Små pengar om du gör det själv. Vattenpumpen? Nja, borde du kunna avvakta tills du märker konditionen (ev läckage). Men, beroende på ambitionsnivå, är det ju aldrig fel, om milen med den gamla är i området 15k+ och du ändå har loss remmen. /Lennart |
|
|
Ingen fara med bilen så länge startkablarna var anslutet till den andra bilens batteri, men lyfte ni av dem och lät den gå utan så kan ni ha sabbat generatorn. Jag drog ut min bil som stått i 19 år, det lät lite när den kom i rullning. Startar ni bilen igen så hade jag inte låtit den gå på tomgång allt för länge utan få den i rullning, köra sakta mindre än 20 på lågt varv så hjulager m.m. försiktigt blir lite varma. Jag hade köpt den utan tvekan om den är ok. |
|
|
Igen: om motorn har varit igång och, i detta fall, startkablarna tagits bort under tiden, är det inte i första hand generatorn som tar stryk. Den höga spänning, som uppstår, knäcker all känslig elektronik som är inkopplad, t ex motorstyrningen. "Been there, seen that." ;) /Lennart |
|
|
Jag ska dit imorgon och kolla på bilen. Ska jag ta med ett batteri då alltså och testa? Ska jag testa att starta bilen med det eller bara se så elektroniken fungerar? Tack igen för all hjälp! |
|
|
Ja, ta med fulladdat batteri och koppla in det. Sedan kan du starta bilen och kolla att allt verkar fungera och att inga varningslampor tänds. Om det finns möjlighet, ta en kort provtur också, bara så att bilen får rulla lite, åtminstone. /Lennart |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ett sidospår, av nyfikenhet. Det här med bränsle. Självklart ska Typone byta bensinen, det hade jag lätt gjort också för en bil som stått 9 år. Men min nyfikenhet är, hur dålig kan bensin bli? På riktigt? Jag fick två dunkar bensin av min svärfar 2015 när han rensade sitt garage. Jag kör min gräsklippare på den soppan, en Briggs & Stratton, och det funkar kanon. Bensinen i dunkarna är sedan oljekrisen 1979 (han hade bunkrat lite) /Anders |
|
Storabjörn: Är dunkarna ventilerade? Tanken i en bil är ju ventilerad så att luftens syre kommer åt att oxidera bensinen, iofs borde den väl bli hyffsat dålig ändå om den stått sen 79 :-). |
|
|
Storabjörnen, iofs gjordes bensin på lite annorlunda sätt på 70-talet och därmed höll den betydligt längre än dagens crackade bensin. Då luktade även bensin gott - lite sötaktigt pga. bland annat aromater. Nu luktar bensin inte alls gott...och håller väldigt kort tid i ventilerade behållare/tankar. :( Så har 70-talsbensinen varit förvarad i täta jeep-dunkar eller liknande, kan den vara funkis fortfarande. Men jag skulle nog slå den i bilen där den späds ut med färsk bensin och avgasrenas ordentligt och fortsättningsvis tanka alkylatbensin (som har lång hållbarhet) i gräsklipparen i stället. Gräsklipparen är ju obefintligt avgasrenad och man går och andas i avgaserna = man mår mindre dåligt av så ren bensin som möjligt i dessa småmotorer! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har en fråga till. Jag har läst att glykolen i kylarvätskan ger skydd mot korrision och att den bara håller i typ 2 år. Jag antar att ägaren inte har bytt kylarvätskan när bilen bara har stått dom här åren. Är det något som kan ha tagit skada av det? /Daniel |
|
| Bara tanka upp bilen och köra. | |
|
JohanB, slår man blyad bensin slutar katalysatorn att jobba, åtminstone för stunden. Kanske rentav kan vara risk för bestående skador. Briggs & Stratton känns nästan bättre. Gammaldags motor, gammaldags bensin ;) |
|
|
Anders....tänkte inte på det! :( Hade helt glömt att det var blyad bensin på den tiden... Men man kan iofs blanda ut den med ny fräsch alkylatbensin typ 50/50 när man kör gräsklipparen på den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack! Jag vill inte sabotera trådens huvudämne för Typone, men nu fick jag fina svar på detta. :-) Yes, Jeepdunkar. Oöppnade. Sa "Fjong!" när jag öppnade för första gången på 36 år. /Anders |
|
För att återgå till ämnet så är det tämligen riskfritt att börja köra med en bil som stått 9 år i varmgarage. Naturligtvis är det nyttigt med en oljeservice och nya däck skadar inte heller men diverse packningar är inget att oroa sig över. Vattenpumpen behöver du inte byta om den inte läcker. Ingenting har tagit skada av kylvätskan heller. Livslängden på packningar och dylikt blir kortare av värmecykler när en bil används än när den står still. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.