|
|
|
|---|---|
|
Idag var jag och hämtade en riktigt fin 320dx automat med n47 motorn. Jag ringde runt till 3 olika verkstäder och dem sade att det inte var någon fara med kamkedjan på denna motor. Så det känns bra. Men jag skulle vilja ha lite mer pulver i den, så jag har bokat tid för motoroptimering nu på måndag. Jag sa att jag vill ha några hästar till och ha god marginal på motorslitaget. Han sa då att dom vet vad dem gör, samt att jag inte behövde vara orolig för vibrationer i växellåda eller motorslitage eftersom dem inte trimmat sönder utan bara finjuterar lite i systemet. Har någon erfarenhet av dessa optimeringar eller är detta något ni avråder mig från att göra? Bilen är verkligen tokfräsh och välservad med 10k mil på mätaren. Tacksam för svar! | |
|
"vi vet vad vi gör" - Jasså, vet ni, varför står det inte BMW på skylten då? "du behöver inte vara orolig för vibrationer" - okej, och det kan du garantera på en bil med 10 000 mil alltså? "du behöver inte vara orolig för motorslitage eftersom jag inte trimmat sönder utan bara finjusterar lite i systemet". - Jaha, du har alltså lärt dig något som inte ens BMW själva vet om deras system, häftigt, borde inte du söka jobb på BMW? Bara det faktum att han påstår att han vet att "det inte är några problem med N47:ans kamkedja på en -10:a" får mig att fundera på hur seriös han är. Hur kan han veta det? Inte ens BMW själva skulle våga säga något sådant efter allt som varit med deras N47:a, även om det främst är tidigare modeller som haft de största problemen. Om du vill trimma din bil så får du väl göra det, och BMW:s toleransmarginaler är höga och välkända - det är därför märket har ett sådant rykte som det har. Jag hade dock inte trimmat den på något annat ställe än BMW:s eget MPPK-kit, vilket ger ca 10% på häst och vrid. De som gör det vet definitivt vad de pysslar med. BMW:s eget system är dock rätt dyrt, ca 20 lax har jag för mig, till automat. Frågan är väl om du tycker det är värt det, eller hellre lägger pengarna på någon 5000kr-trim. Det är helt upp till dig. Om du nu vill ha mera häst, så varför inte köpa en 325d istället? En sådan kostar ju inte jättemycket mer för de årsmodeller och mil vi snackar om? Grattis för övrigt till en trevlig bil - 320d xDrive är en vädligt trevlig bil. |
|
|
Läs om mina erfarenheter av PPK Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.