|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gaspo, kanske det är därför som just Bridgestone verkar vara de RFT-däck som det klagas mest på!? Michelin och Continental verkar ju t ex. generellt vara mindre behäftade med "RFT-klagomål". Jag vet av erfarenhet att just Continentals RFT-däck slits snabbt (iofs kanske deras vanliga däck gör det med - var ju en passus i ett däcktest nyligen att deras PremiumContact5 slets mycket snabbare än de andra däcken i testet)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då ska vi inte nämna Conti sport contact 5 när det gäller livslängd. Grymt bra däck ,vunnit i princip alla tidigare tester,men slitaget är sinnesjukt! | |
|
Ok, ContiSport Contact5 är det jag har nu åp sommardäcken. Kanske ska behålla dem ändå. Det är iaf 225/50 R18 dimension på dem. BMW skulle också ha 1200:- för assistans utöver de 4800:- när man byter från punkteringsfria. Och skulle tro att de då behåller de punkteringsfria oanvända däcken. Så jag behåller nog RFT och hoppas att de är hyfsat tysta iaf. |
|
| Och har inte fått svar på vilka däck de skulle sätta på om jag byter. | |
|
Sitter just nu och tittar på förtida utbyte av mins Bridgestone S001 RFT 18" till min F36 m-sport. De är inte OK alls. Förra gången jag bytte ut nästan nya fabriksmonterade rft-däck så kändes det som den bästa investering jag gjort. Om jag byter och det återigen blir ett klar komfortförbättring och mindre spårkänslighet så är nog detta min sista BMW. |
|
| Av egen erfarenhet då jag ägt fabriks nya bilar av både BMW och Mini så är det skillnad på RFT och RFT. Kan tänka big köra både med RFT och utan. Bra däck är bra däck oavsett RFT eller icke. Men helt klart alltid trevligare med icke RFT däck av premium klass. Lite som att köra på ny asvalterad väg :) men som sagt allt är inte svart eller vitt finns ibland grå zone med :) | |
|
Jag har bara erfarenhet av två nya bilar med RFT, en med Bridgestone RE 050 RFT och en med Dunlop Sportmaxx RFT. Bridgestonedäcken var horribla. Jag körde en hel del med dem, men när halva mönsterdjupet återstod bytte jag dem till Bridgestone RE 050 icke-RFT. Visst brukar nya däck vara mer komfortabla än slitna, men denna gång var skillnaden avgrundsdjup och jag ångrade att jag inte gjort bytet tidigare. Dunlop RFT var klart mindre obekväma. Inte lika bullriga, stötiga och spåriga. Man kan säga att de komfortmässigt var likvärdiga med Michelin PSS, men det är ju ett däck där sportegenskaperna är prioriterade, inte komfort. När det gäller köregenskaperna var Michelin PSS helt överlägsna. Dunlopdäcken är mer jämförbara med de Goodyear Efficient Grip som jag också provat på min bil och de senare är tystare, mjukare och behagligare att åka med. |
|
| När jag beställde min 118d LCI så levererades den med RFT från Bridgestone (17-tum) . När vintern kom la jag på Nokian WR D4 (Centraleuropeiska vinter däck. Även här 17-tum) Vilken underbar skillnad det blev. När sommarn kom igen så återvände jag till mina Bridgestone. Det var nu jag verkligen insåg hur dåliga de va. Stenhårda, bullriga etc.. Det va inte trevligt :) Nu va min fru Gravid så vi beställde en större bil. 3-serie GT. Man kunde tyvärr inte välja fabrikat på däcken utan det skulle bli en överraskning men vi visste att BMW skulle leverera RFT. Tre månader hoppades jag på att det inte skulle bli Bridgestone. Efter att googlat så skulle dagens Pirelli RFT vara bäst när det kom till buller och komfort sen va det Continental och sist Bridgestone. Andra fabrikat brydde jag mig inte att googla eftersom BMW levererade då oftast något av dessa tre. När bilen kom så satt det Continental Sport Contact 5 SSR RFT 19-tum. De är faktiskt okej. Så har ni Bridgestone tycker jag personligen att man kan överväga att byta men inte värt det annars anser jag. Annars tycker jag Johan har rätt. | |
| Jo, det var just bytet från vinterdäck till sommardäck som fick mig att inse att de Bridgestone RFT som BMW originalmonterat är synnerligen obekväma (stötiga, spårkänsliga, högljudda). | |
| Det är bara du själv som kan svara på om det är värt att byta nu eller efter att däcken är slut :) | |
| Att byta bort rft däcken är den i särklass största förbättring du kan göra på din BMW oavsett årsmodell. Har ägt totalt sex olika BMW med rft från årsmodell 2004 fram till den jag har idag som är årsmodell 2014. Jag bor i Norrbotten där vägarna är spåriga och tjälskade stora delar av året, med rft däcken på bilen blir det både ett jävla oljud samt stötigt och otroligt spårigt. Det är en av de största gåtorna att Bmw inte kunnat erbjuda något alternativ här i Sverige, dessa däck kanske funkar i mellaneuropa och söderut, men här i Sverige är de totalt odugliga. Faktum är original 17" rft spårar och låter högre än 19" ej rft lågprofil. Allt detta är mina erfarenheter efter 13 år och tusentals mil. De som säger något annat kan knappast upplevt skillnaden. Byt bort dina rft däck så snart du bara kan. | |
|
lars316: vilka märken på RFT däck har du haft? Har det varit ngn skillnad eller har alla varit klappkassa? |
|
| t93pan: Nä -det är möjligen marginell skillnad mellan de olika fabrikaten, det är själva konstruktionen som är problemet. Rft därken är alldeles för styva i däcksidan samt väger bly jämfört med ett icke rft däck. | |
|
Jag har kört ca 50000 mil med bilar som haft RFT monterade från början och ungefär hälften av miltalet med RFT. De RFT som varit märkbart sämre har alltid varit av fabrikat Bridgestone. Jag har även Bridgestone på F30:an jag köpte nyligen och de går helt ok avseende komfort och har ingen spårighet. Däremot högt däcksljud. Jag har inget att jämföra med men nog bör en F30 gå tystare än den gamla E90:an? Jag har slitit ut tre uppsättningar 18" 275 breda Dunlop RFT på förra E60:an och de gick bättre på vägen och hade lägre ljudnivå än Bridgestone vanliga däck. Absolut bästa egenskaperna på den bilen hade jag med Hankook vanliga däck. Men de hade kort livslängd istället. Körde 30000 mil med den bilen och Bridgestone vanliga däck hade de absolut sämsta egenskaperna. Det kan vara slumpen att Bridgestone varit sämst för mig. Dock tillräckligt för att jag ska hålla mig ifrån dem vid köp av däck. När man köper ny bil kan man dock inte välja. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag har också svårt att förstå det här lite smått rabiata hatet mot RFT-däck. Jag har haft det på 1, en 318, och den körde jag aldrig på ett sådant sätt så att det blev aktuellt att känna på skillnaden. De däcken bytte jag vid 7-8000 mil ca för att de var slut och bytte till vanliga. 2, På en 120d hade jag också RFT och fick byta vid ca 7500 mil pga de började gå mot slutet av sin levnad och pga att jag kände vibrationer i framvagnen och dessa försvann när jag bytte vanliga nya 3, på min nuvarande 228i har jag RFT och det är ju en ganska liten bil och den testar väghållningen på då och då och jag blir alltid nöjd med dem till och med mycket nöjd. Min egen slutsats är att RFT är fullt godtagbart på normala bilar, men skulle jag ha en t.ex M2:a så skulle jag föredra vanliga däck. Felet många gör är att de jämför sina gamla, slutkörda RFT-däck när de byter till nya vanliga däck och då kommer fram till att vanliga däck är bättre och konstaterar att ""Wow, vilken skillnad, mycket bättre, RFT är bara skit". Sen hör jag till dem som föredrar att reservdäck i bagageluckan, men det är en helt annan sak. |
|
|
Jag åkte till Novation i min 335i F30 idag för att provköra en 330e F30. Däckbullret var mycket högre på provkörningsbilen. Jag blev tvungen att gå ut och titta vad det satt för däck på bilen. Mycket riktigt, det var Bridgestone RFT. Det var också en förbluffande stor skillnad i fjädringskomfort, men hur mycket av det som kan tillskrivas att min bil har adaptivt chassi och provbilen M-sportchassi och hur mycket som beror på däcken är svårt att säga. |
|
|
Någon som hunnit testa Continental Premium Contact 6? Jag tänkte byta ut mina Bridgestone 001:or mot något trevligare. Jag får dock aldrig upp någon exakt träff på min dimension som sitter från fabrik. 225 / 45 R18 91 Y 255 / 40 R18 95 Y Det känns som om jag kommer få nöja mig med 245or bak. Utifrån detta test är jag inte lika säker på Premium contact 6 utan snarare Michelin Pilot Sport 4 Länk Har adaptive M suspension och kör blandat motorväg och stad med massvis av farthinder och hårda kanter |
|
| Är de jämförbara däck? ContiPremium finns bara i vissa 17-18" dimensioner. Pilot Sport är väl mer jämförbart med ContiSport? | |
| Contipremium 6 sägs ersätta conti sportcontact5 och gamla premium. Sen finns contisportcontact 6 i 19" och uppåt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.