AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.794

Byta ut punkteringsfria däck? 320d GT

Sida 1 av 2
t9
5
t93pan
320d GT -17
Hej,

Har en 320d GT som tjänstebil.
Sitter vinterdäck dubbade på bilen nu, och jag har inte haft några andra däck ännu, fick den i december.
Tycker att det låter otroligt mycket från däcken, inte som man tänker sig en sprillans ny BMW...
Det är ju punkteringsfria däck eftersom BMW säger att de inte levererar utan detta. Mycket konstigt...

Men sommardäcken är oanvända och jag funderar på att byta ut dem innan jag byter för säsongen. BMW säger att de tar 4800:- för att byta ut dem mot icke punkteringsfria. Det får jag nog stå för själv.

Tycker ni att det är värt det? Har ngn kört sommardäck punkteringsfritt nyligen och har kunnat jämföra med icke punkteringsfria?

Transocean
De nyare punkteringsfria är inte så illa men vanliga däck är fortfarande överlägsna. Byt!
Tystare och spårar inte.
t9
5
t93pan
320d GT -17
Ok tack för svaret,

De sa även att Assistans ingick baserat på punkteringsfria däcken.
Men tycker ändå att chansen att man får en punktering på 3 år är liten, och om man får det får man väl vänta en stund på bärgaren då ist f att lyssna på oljud i 3 år...

Jag tror att det ingår den nya assistansen på 4800.

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Köp en punkterinssprayflaska att ha med i bilen.
Jag har inte provkört samma bil både med och utan RFT, men jag har kört F10LCI och 320GT med RFT och tyckt att dessa har fungerat alldeles utmärkt. På F10orna har jag haft Michelin resp Pirelli och på 320GT vet jag inte vad det satt. Pirelli är mer tungrullat än Michelin, medelförbrukningen över samma sträcka med samma typ av körning ligger 10% högre med Pirelli, men detta relaterar jag inte till RFT som sådant.
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Dubbdäck låter mer, oavsett om det är RFT eller inte.
Det är så skönt varje vår att bli av med dom...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även om RFT-däcken nu oftast är bättre (vissa märken verkar vara mindre dåliga än andra: Michelin och Continental är nog mindre dåliga än t ex. Bridgestone) så är de ändå sämre än vanliga däck på allt i allmänhet och komfort/livslängd i synnerhet.

Så att byta till vanliga däck är en välgärning för bilen och dess passagerare.

BMW har sitt kompressorkit som kallas för M-mobility-kit, vet inte exakt vad det kostar men gissar på en tusenlapp.

Det finns motsvarande kit under andra namn, t ex:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Att byta ut helt nya sommardäck som aldrig använts är väl totalt meningslöst, både ur ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv.

Ni som klagar på RFT-däcken äger ni ens någon bil med RFT-däck på? Det verkar mer som att ni försöker övertyga andra personer på uppfattningar och åsikter som ni baserat på hörsägen, och således ingen egen praktisk erfarenhet. Hur många mil har ni spenderat bakom ratten på en bil med RFT-däck?

Själv har jag sedan 2006 haft ett antal olika BMW bilar, alla utrustade med RFT-däck från olika däcktillverkare. De RFT-däck som produceras idag går enligt mig inte att jämföra, eller för den del likställas, med det utbud som fanns för 3-4 år sedan. De som finns idag är så mycket bättre och skiljer sig inte alltför mycket från vanliga (icke-RFT) däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Chris87, jag har kört bilar med RFT och däcken har blivit bättre senaste åren, men de är fortfarande sämre än vanliga dito!

Att det är ofördelaktigt ur miljö- och ekonomiskt perspektiv att byta ut dem stämmer inte riktigt om man ser helheten - dels kan man sälja de oanvända däcken för relativt bra peng (så fort de har rullat några hundra mil rasar värdet snabbt!) och dels vinner man i andra ändan också då vanliga däck dels rullar lättare (flera procents besparing av drivmedel) och dels håller de längre.

Så totalt sett är det troligen en ren besparing på rätt mycket pengar men den stora vinsten är i bilens uppträdande och då främst komfortmässigt!

Numer är ju dessutom RFT ett (dyrare) tillval även hos BMW i Sverige - så har det varit i Tyskland länge.

Att M-bilarna inte utrustas med RFT-däck bör väl vara ett tydligt tecken på att inte ens BMW anser dem vara riktigt bra...

Mvh
Johan B

Johan B: Har du någonsin ägt en bil med RFT-däck? Det är en sak att köra en bil ett begränsat antal gånger jämfört med att faktiskt äga och nyttja den på daglig basis.

Jag har svårt att se att du skulle tjäna igen de pengar som det kostar att byta däcken genom att sälja de gamla. Sen har den lilla skillnad i bränsleförbrukning som eventuellt kan uppstå så liten påverkan att det är försumbart jämfört med kostnaden att köpa ett par nya däck. Om du räknar på det bör du ganska snabbt inse att det måste skilja ganska mycket i bränsleförbrukning för att det ska ha någon större inverkan. De 4800kr som trådskaparen skulle få betala för att byta ut däcken går troligen inte att tjäna igen.

Oavsett ovanstående anser jag, till skillnad från en del andra här på forumet, att det inte är värt att lägga ut pengar på att byta däcken. Vinsten är ytterst minimal, om inte nästintill obefintlig. För 10 år sedan hade jag själv övervägt att göra bytet, men inte idag. När jag senast fick punktering måste jag medge att det var otroligt skönt att ha RFT-däck på bilen. Jag kunde enkelt köra av motorvägen och stanna på närmsta mack istället för att stanna längs med vägrenen på motorvägen och riskera mitt liv.
Transocean
Jag skulle byta om jag var TS. Sen kan man ju förhandla lite om det nu är så att RFT i tillägg är ett dyrare tillval i Sverige. Fattar inte varför det skulle kosta 4800 sek att ge tillbaka fälgarna med RFT-däck och få likadana fälgar med normala?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Chris87, ja - eller rättare sagt haft en tjänstebil under två år/5000 mil...

Jag har under alla år som bilförare aldrig fått en "panik-punka" (dock pyspunka två gånger totalt - det upptäckte jag dock och kunde åtgärda i lugn och ro) och då kör jag nog minst 2000 mil/år i snitt utslaget på alla år - det har nog blivit i runda slängar 60-80 000 mil totalt eller så...

Får man punka på Autobahn eller annan högrafikerad trång motorväg, kan det iofs vara en bra grej - men hur ofta sker det?

Man får väga för och nackdelar mot varandra:
RFT däcken:

+ Man kan köra en kort sträcka med punktering.

- Sämre komfort (stötigare och bullrigare samt mer spårkänsliga).
- Dyrare vid inköp.
- Sämre hållbarhet.
- Sämre grepp.
- Högre rullmotstånd = högre bränsleförbrukning - en uppgift som jag minns från Michelin är att RFT-däck drar ca 0,4 liter mer per 100 km.

Om vi kalkylerar med ENBART lägre förbrukning med vanliga däck under 5000 mil (säg att däcken håller så länge men det spelar egentligen ingen roll då vi sätter en specifik sträcka - jag väljer 5000 mil (borde motsvara ca 2 år för "normalbilisten med den typen av bil)) så blir det ca 200 liter skillnad och tar vi ett snittpris på 14 kr/litern för soppan, så sparar man i runda slängar 2800 kr enbart i bränslekostnader på 5000 mil!

Lägger vi dessutom till att livslängden är sämre med RFT - troligen betydligt mer än 1000 mils skillnad och det faktum att RFT-däck är dyrare (beroende på dimension kan det givetvis variera, men jag misstänker att det skiljer ca 1500-2000 kr på en uppsättning däck), blir den ekonomiska ekvationen ännu sämre för RFT-däck!

Var och en värderar givetvis själv värdet av RFT i förhållande till de negativa egenskaperna...men jag hävdar att RFT är något som i praktiken nästan bara medför negativa egenskaper och högre kostnader för en normal bilist.

Det som är bra är att BMW i Sverige äntligen har krupit till korset och numer låter kunderna själva välja om de vill betala extra för RFT-däck, eller de vill få bilen levererad med vanliga dito (om man inte köper en M-bil förstås, för då levereras de med vanliga däck).

Mvh
Johan B

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Det där med kortare livslängd har jag lite svårt att köpa rakt av, mina Michelin som kom på M351-fälgar (245 resp 275) hade efter 4000 mil fortfarande mer än 5mm kvar av mönstret, jag har svårt att se hur högfartsdäck kan hålla mycket längre än så, RFT eller icke RFT :S
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Rft har snarare tvärtom längre livslängd!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den erfarenhet jag har och alla jag har hört tidigare säger samma sak; RFT-däck slits snabbare än vanliga däck. Det beror troligen på att däcken är mycket mindre flexibla mot underlaget = hårdare angrepp mot ojämnheter.

En snabb googling ger även stöd för det snabbare slitaget. Jag tog en av de första träffarna på sökning "RFT wear faster":

Länk

Mvh
Johan B

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har kört 7k med mina sommar- och vinter-RFT nu. Vinterdäcken är sopslut, sommardäcken har en hel del kvar, håller troligen avtalstiden ut.
Kan inte säga att de är så värdelösa nu som de tidiga var, men min bil är å andra sidan totalt befriad från effekt.
De låter en hel del, men det är över lag rätt mycket vägljud i F31 ändå.

Jag hade nog inte lagt degen på att byta de oanvända sommardäcken, höj istället volymen på H/K-stereon.
Jag håller med Lus. Det är bättre att spendera pengarna på något annat. Exempelvis extra oljebyten eller dyligt.

Sommardäcken (17" RFT) på min tidigare 3-serie hade 4mm kvar när jag bytte in bilen och då stod mätarställning på ca 8000 mil.

Hur man än räknar på det lönar det sig inte att betala 4800kr extra för att byta ut RFT-däcken. Det går inte att tjäna igen pengarna på sparade bränslekostnader eller däckets livslängd. Att tro detta är rent önsketänkande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, att räkna hem 4800 kr på en uppsättning däck går garanterat inte.

Men jag förutsatte att han fick tillbaka de oanvända RFT-däcken för den pengen och att de går att sälja för några tusenlappar...

Men ser man det ur perspektivet att man t om. får betala extra för RFT-däck vid nybilsköp numer, är ekvationens utfall solklart och då har man bara sett till den ekonomiska biten, sedan får man ju en klart trevligare bil med vanliga däck vilket är den största vinsten. :)

Mvh
Johan B

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Prova i alla fall däcken innan man dömmer ut dem. Jag har både bra och dåliga erfarenheter av RFT. På min förra E60 och på nuvarande F13 märktes inget negativt med RFT. Däremot var E90:an bedrövlig med RFT. Och sonens Z4 ännu värre. RFT sommardäck spårade mycket mer och lät högre än dubbdäcken i vanligt utförande.

Även F30:an går bra med RFT, men där har jag inte kört med annat än.

Men jag tror det beror mer på vilka RFT det är än vilken BMW-modell de sitter monterade på.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, vilka däck tror du han skulle få på bilen om de kostar 1200kr/st inklusive montering?

Jag är iofs färgad att dagen min rft byts ut så blir det Michelin supersport eller dylikt och då blir det väl ca 9'.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grelle, tja, nu framgick det inte vilken dimension det är i ursprungsfrågan i tråden, men bilmodellen har 225/55-17 originalmonterat och då borde det gå att få sådana "vanliga däck" för den summan med tanke på att bilen är helt ny och man borde kunna "deala" lite i en sådan situation...

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan:Ok fel av mig o skriva det som generellt. Min o min brors erfarenhet är iaf att dom rft jag o han hade bridgestone. Slets långt ifrån lika snabbt som vanliga däck. Hårda som betong va dom :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.