AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.286

Varför vinterförvara nya bilar?

Sida 2 av 3
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ställer jag av min,så är de inte pga att den slits,utan för att den inte är speciellt bra som vinterbil...lätt i baken och väldigt låg.

Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Äntligen ett någorlunda vettigt argument på varför man ska ställa av sin bil på vintern. Men Dr.Snow har självklart bot på detta; släng in ett par 25 kilos sandsäckar i skuffen och byt till rejäla ballongvintrisar, så är du på banan:-D
Snygg o lite tung bak kraftfullt bakhjulsdriven schysta airbags angeleyes jag ställer av henne (frun alltså) o kör dubbad italiensk Western istället....

Vi vet nog alla vilka bilar som är sommarbilar, för det mesta såna som måste "mekas" till nästa säsong.
BMW:s kvalite klarar faktiskt vinter, men 400 hkr o vinter är inte alltid så kul kanske...

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
400 hkr och vinter är alltid kul...:-DDD
Inte om det kompletteras med skit bakom ratten...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Somliga ställer sätter skiten både som avställd och bakom ratten:D
En bil är ett verktyg och ska brukas det är bara att putsa mer på vintern som gör saltet inget. Stenskott är inte heller något problem. Har hittat en ny metod som trollar bort dom fullständigt till en löjligt låg kostnad:)
Mvh
Asken
Det har jag med kallas omlackering..
Dela med dig!!!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kallas ny metod som skall utprovas med mig som påtvingad recensent, rapport kommer i mitten av okt när det är klart och det kostar under tusingen enligt preliminära rapporter!
Mvh
Asken
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Som sagt, mår man bäst av att ställa av sin älskling så ska man definitivt göra det!!

Copy: Din långa harang tidigare är helt rätt, vi är överens om vartenda ord!

Ask: Nyfiken.... :)

/Wolv - som reserverar sig för eventuellta stavfel o- dyl. på grund av visst intag av rusdrycker
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
wolv; kul att du köpte mina argument. Du har solklart helt rätt i att alla gör som de vill i frågan även om det är en gåta för mig varför man frivilligt åker rostig tvålkopp om andra alternativ finns. Men jag förstår mig å andra sidan inte på masoschister och självplågare heller...:-D
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jag ställer av min M av en anledning. Den förtjärnar ett bättre öde än mig bakom ratten på vinter... Blev några motstötningar förra vinter och den innan och.... Dock inte i min M utan i min preppade 323 som går väldigt bra på vintern om man tynger ner den lite där bak. Dessytom har jag ingen stolsvärme i min M... (som om det skulle spela roll när det är -30 och man ska hem från balletträningen)

// Sladda mera //

M5 I LOVE

Länk

Har du problem att få snurr på tillvaron? Använd turbo - mer fusk mindre njutning!

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
En detalj bara...
Min 518iS -88 (e28) kommer denna vinter att få rulla på halkigt underlag för första gången sedan -90.
När jag köpte den i våras var det just att den inte var vinterkörd, fullstämplad servicebok, 2 tidigare ägare varav den ena sedan -90 och den otroligt lilla mängden rost just orsaken till att jag fastnade för denna bil.
Hade den vinterkörts här i småland hade den antagligen sett ut som polarens -87:a som knappt håller ihop.
En bil som inte är vinterkörd har i mina ögon ett större värde...
hade jag inte varit student hade jag köpt mig en gammal rosthink att sladda runt med i vinter då det är skitkul att leka med en bil som det inte gör så mycket med om man lyckas tackla en och en annan snödriva.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Vintern sliter hårt på pärlan, så är det bara, jag tänker skona min från vägsalt. Varför måste en vinterbil vara tråkig, jag tänker leta upp något kul. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
betriebsanleitung1
Jo det är klart,jag köper hellre en bil som aldrig varit vinterkörd med få mil men jag kör på vintern för annars känns det meningslöst att ha bilen.Värdet försvinner så fort så jag vill ha nytta av pengarna.
Allvarlig talat är det bra att bilen står still flera månader...
(en del behöver nog ordbehandlare på helgerna)

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kilen, vad menar du?
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag har full förståelse för dom som ställer av. Själv kör jag året runt då det är en diesel som ska användas om det ska va nån ekonomi i det. Men när man möter den där lastbilen och bilen dränks i salt så skär det i min och bilens själ. Och nog hade det känts bättre om man utsatte nån skithög som får rosta bäst den vill för det. Tex en gammal volvo 740 som också är ganska säker att krocka med.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
fin bil, det var rackarns, menar du att alla tvätthallar et.c är stängda vintertid:-)Jag läste någon gammal tråd om hur ofta folk tvättade sin bil. BMWfolket måste tillhöra de som tvättar sin bil oftare än normalt. Tänk vilket guldläge vintertid, när man utan att verka "konstig" får spola av den varje dag:-)
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Visst finns det tvätthallar, men det är inte lätt att använda bilen om den ska stå där hela tiden. Förstår vad du menar Copy, men det hemska saltet tycker om att äta plåt mellan tvättarna. Nu klarar sig iochförsig min bil rätt bra med tvätt en gång i veckan och regelbundena rostskyddsbehandlingar.
Jag är saltmotståndare. Tycker man kunde ta det lite varsamt med det och bara använda det vid extrema väglag. Annars räcker det med grus. Funkar ju i Norge.
Visst, det blir bättre väglag med salt, men det är ingen som tänker på hur det försämrar bilens aktiva säkerhet. Tex så
1. tar däcken stryk och förlorar sina egenskaper.
2. Rutan klibbar igen eftersom torkarbladen tappat sina egenskaper.
3. Strålkastarna bäckar igen då strålkastarrengörningen inte mäktar med saltet.
4. Salt är expert på att få elektronik att krångla
(tänker främst på ABS,antisladd och antispin).
5. Bussningar i hjulupphängningar och dyl tar stryk.
6. Plåten.. Hur krocksäker är en bil där plåten brutits ner till jord?
Listan kan göras lång men det jagmenar är att saltet överlag gör bilen sämre och att detta inte tas med i beräkningarna om trafiksäkerhet. Rätta mig gärna om det jag skrivit är helt uppåt väggarna.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Copy.
Tvätthallar på vintern får mig att rysa och mysa...
Mysa för att det blir rent och fint, rysa för att ALLT fryser ihop. lås, lister etc.
Jaja, låsolja är ju en bra lösning, men jag har aldrig lyckats hälla i det utan att det rinner över...
liststift ger jag absolut ingenting för, har aldrig hittat ett som funkar. Förra vintern fick jag gå och hälla vatten på dörrarna för att få upp dom när allt utom låset hade frusit vid -23 grader...

Jag kommer dock att köra med bilen på vintern tills jag pluggat klart, sedan ska den renoveras till nyskick!

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.