AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.285

Varför vinterförvara nya bilar?

Sida 1 av 3
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Läsar att många tänker ställa undfan sin BMW över vintern.Många av dessa har bilar som är från -95 och framåt.Vad exakt tror ni ska hända om ni kör på vintern? Har ni fått tag på måndagsexemplar allihopa?
Nu har ju BMW lite bättre rostskydd till skillnad mot en Simca från -72.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Håller med. Verkar lite fånigt att köpa en bil man inte vågar åka med på vintern. Eller inte lite fånigt, skitfånigt.
Snarare är det så att man är inte rädd för vintern utan det man bryr sig om är dubbar som ger fula märken i lacken, andra som sladdar in i dig, du sladdar in i någon annan osv.

:)

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg kører min E36 323i, 1997 hele året rundt i Danmark med enkelte turer til Norge via Sverige !

Jeg har ekstra komplet rustbeskyttelse - hulrum etc. (PAVA) og har ikke rust. Det er imidlertid vigtig at vaske bilen tit (regelmæssigt) for at ikke salt, snavs og skidt skal feste sig.

...en BMW skal køres entusiastisk hele året !

V-max
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag kan ärligt erkänna att jag skulle vinterförvara en Z8 eller en Ferrari.
Dock fattar jag inte varför man ställer undan en helt vanlig 3 eller 5 serie. Lite överdrivet tycker jag.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Filovirus; så en vinterkörd bil ska man undvika att köpa då, eller...Sladda hit och sladda dit, anpassa farten istället. Dubbar i lacken? Hur då? Menar du att de ska "skvätta" från framförvarande bil? Är du en kardborre? Nä, att ställa av bilen på vintern är mest ett sätt att bejaka sina kvinnliga sidor. Tycker jag:-)
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Player; Om jag hade haft råd med en Ferrari, skulle jag kört den på vintern bara för att retas. Z8:n skulle jag givetvis ställt av.
----> Copy.

Jag vet inte vart du bor, men där jag bor så får man ett antal "dubbskott" per år. Både i rutan, front och tak. Dessutom får man väja ett anta ggr för andra som ej är så "kvinnliga".

:)

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Liiite fräckt att komma plöjande i snömodden med en nedisad och skitig ferrari:-D 41 miljoner i jackpot på V75 i helgen...
Bor 2km in på grusväg,har mycket körning på asfalterade småvägar(plogade och grusade)sen en del körning på större vägar som är saltade.
Hur tror ni att en bil som går på först grusad asfalt(sandblästrade skärmkanter och under sidolist)sen ut på saltad väg ser ut efter ett par tre vintrar?
Har en E30 som varnande exempel,så 328an får allt vila under den kalla perioden.
Större delen av stenskott kommer väl under snöperioden och tidig vår oxå?

Men som alltid så är det upp till var och en att göra som man vill(helst utan att bli idiotförklarad)

Mvh
Henrik
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Här idiotförklaras ingen.
Jag bor i Stockholms innerstad. Alla som bor här vet hur mycket salt och sand som sprids på våra vägar varje vinter.Ibland är det så mycket salt och sand på vägarna att en väghyvel måste rycka ut och ploga.
Har inte sett en tendens till blästring eller saltskador på min bil trots 9000mil i Stockholm.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
...Player;...Nope...det er bestemt ikke mere salt i Stockholm end i Danmark (Århus)...og jeg har ikke rust !

V-max
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
he rik; på din beskrivning låter det som du och jag bor grannar:-) Jag tror ingen har varit ute efter att idiotförklara någon och självklart gör alla som de tycker är bäst. Men samtidigt så kan jag inte få bort tanken på att det är en smula fånigt att ha en bil som man inte kör vintertid med. Eller jag menar jättefånigt. Jag har kört min Audi och frugans Saab under fler än tre vintrar och de är i alldeles strålande skick, även i skärmkanterna och under sidolisterna. Men jag kanske har haft tur vad vet jag? 3 år x 1000 vintermil x 2 bilar = råflyt ;-)
Player
Troligtvis bättre lacker på 90talarna då,om den inte tar stryk av sanden(eller lite för hög hastighet av mig :) )
Får väl testa att vinterköra den då,men det blir först nästa vinter om den är kvar(E30n går mars ut,sen till sista vilan)tillåter ekonomin så suger en M3s52
Har inte ens kört snabbare än 30 på grusväg med den,så man kanske är lite överdrivet försiktig?
Men men,försiktigheten avtar ju i takt med antal månader i ens ägo(minns E30n det första året)
Men denna vintern får han vila(åtminståne mars ut)
Kan erkänna att det känns konstit att parkera en bil med asc och bensinvärmare i garaget när det är kallt.

Ta det lugnt i snön ;)
Henrik
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Känns nästan lite pinsamt att sitta här och skriva inlägg i powerforumet så här dags på en fredagkväll.... ;)

Jag kommer själv att ställa av M Roadstern till vintern. Hade den haft ASC så hade vi kanske använt den schyssta vinterdagar, men så är ju inte fallet så den får bli i garaget.
Men jag håller med Player med flera om att oväntat många tycks ställa av bilen, trots att man ofta har en utmärkt vinterbil. Men tycker vederbörande att det känns bäst att ställa av bilen så ska han/hon såklart göra det!
Personligen så köper jag en rolig bilar i första hand för att köra den, det är ju trots allt det som allra roligast med att ha en BMW. Då funkar det inte att ha den ståendes i garaget halva året! Sedan håller man som entusiast naturligtvis bilen i gott skick, putsar, tvättar och allt annat pärlan är värd. På vintern är det ju extra viktigt med bilvård med allt skit som ligger på och yr kring vägarna. Men sköter man sina kort rätt på bilvårdsfronten och dessutom kör med huvet på skaft, samt kanske kör en skitbil (typ jetta) i det värsta väglaget, så tror jag inte att älsklingen far speciellt illa av det. Moderna BMW:s har ju ett bra rostskydd (även om jag sett exempel som gett mig anledning av tvivla).

Sedan är det ju en helt annan femma om man har en riktig entusiastbil!
betriebsanleitung1
Att ställa av en Bmw för vintern är ju meningslöst.Om det så blir lite mer slitage kvittar väl det.En tidig 90 talare är ju ändå inte värd något direkt och kommer inte att bli om man så vårdar den som ett spädbarn i 30 år .(Min åsikt)
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Wolv; håller med om att det är en annan femma om man har en RIKTIG entusiastbil. För många är ju bilaffären dessutom behäftad med att man fått ta ett lån. Hur vaket är det då att pynta amortering och ränta under fem månader på något man låst in i garaget? Låt säga lite rufft att man lånat 100.000 och slantar 2.000/månaden. Inge vidare smart. Bilen som står där i garaget, passar dessutom på att tappa en halv årsmodell i värde, tro inget annat. Att sedan dessutom bära kapital i ett vinterskott gör det hela ännu mer fånigt. Förstår heller inte hur man kan ställa av en nyare bil med en helt annan och utvecklad säkerhet, (airbag, krockbur, abs, asc, med mera) för att halka runt i en rostgisten 80-talare. Någons argument var ju att det kan sladda in någon i en, eller att man sladdar in i någon, beroende på vinterväglaget. Om inte förr, så när man vaknar med krutlukt i snoken, tinnitus i öronen och undrar varför det är kolsvart (beroende på airbagen som smetat fast i ansiktet) har man vett på att uppskatta den säkerhet många nya bilar faktiskt erbjuder. För olyckor händer tyvärr hela tiden och bilkörning är rent statistiskt något av det mest farliga vi kan utsätta oss för. Då är ett eventuellt dubbskott i taket inte mycket att hänga upp sig på. Men vi värderar ju saker olika här i livet, så länge vi nu har det.
Robban
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Ställer av min E28 på vintern. Varför?? Jo, för att det är skönt att köra en bil som man inte behöver vara rädd om (Ford Sierra..) och som dessutom är billigare i skatt, försäkring och bensin! Dessutom tror jag E28:an skulle bli rätt skabbig efter några vintrar med en massa salt och sand på vägarna, den är ju trots allt inte ny. Men det är ju upp till var och en, inte fan gnäller jag på dom som kör med sina bilar året runt!
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Micke80; Säkerhetsmässigt går ju dessa bilar ung. på ett ut och jag antar att de är betalda och klara. Tror du har rätt i att din 86:a skulle ta en del stryk, men mycket har hänt sedan dess med rostskydd, lacker m.m.
Frågan gällde mer varför man ställer undan sin nyare bil för att halka runt i skrot.
Robban
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Håller med både de som ställer av och de som inte ställer av(?).
JAG personligen vill ha en fin bil. Efter en vinter eller två, så ÄR bilen i sämre skick. Bara att konstatera. Med det menar jag allt som blir på bilen. 1 stenskott och jag bli vansinnig. 2 är värre osv. Givetvis kan man inte undvika detta, men det är bättre att ställa av på vintern. Hade jag haft Wolv´s bil så hade jag ställt av den om det så hade varit HELT omöjligt att åka av vägen hur fort man än hade kört. Hoppas ni förstår vad jag menar. Har man en bruksbil så är det annorlunda. Nu menar jag ett extremt fint exemplar av någon lite mer "udda" bil. Dit räknas M3:an också, för en sån hade jag inte använt vintertid heller. Nu är kanske inte M3:an direkt udda längre, men de flesta som har en sån har det som entusiastbil. Inte köper man en M3:a eller liknande när man är totalt ointresserad av bilar och bara vill ha "nåt att åka med"? Jag körde min 530 förra vintern och det hade jag räknat med vid köpet. Den var inte i utställningsskick, så det kvittade. Fick nåt enstaka märke på den bilen under de 10 månader jag ägde den och inte blir man glad.
/Kidde

V8:an saknad...
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Hjälp vad jag har snöat in på denna fråga:-D

Kidde; De allra flesta bilar rullar året om, så jag tror inte så mycket på teorin att man sunkar ner sin kärra bara för att man låter den rulla över vintern. Du hittar fortfarande 10-15 år gamla bilar som rullar året om, som är klockrena exteriört. Det beror mer på hur man sköter den. Vintertid kräver bilen mer pyssel, helt klart. Stenskott får man dessutom året om, så enligt den tesen borde väl alla ställa av sina bilar för gott. För säkerhets skull;-)
Är med på ditt resonemang om entusiastbil, men ordinära 3-5 seriebilar, som är elden i denna tråd, de blir nog aldrig riktiga entusiastbilar.
Jag fattar fortfarande noll varför man ställer av en sådan bil och frivilligt åker runt i en rostig tvålkopp. Livet är kort och fram för allt är det NU.
Har man lyckats komma över en go vagn som man verkligen gillar, kapar man ju lite livsgrenen man sitter på, om man ställer av sin njutning, bara för att man fått för sig att det skulle vara bra på något sätt.
Vintern är mörk och behöver alla ljus för att pigga upp tillvaron. Och det var väl därför man köpte sin bil, för att må bra?. Gör det hela året i stället för att snöa in på något så korkat som att missunna sig glädjen genom att ställa av sin ögonsten.
Om man nu helt har snöat in på den oerhörda kostnaden ett stenskott eller dubbsläpp skulle innebära i omlack, räkna på vad vinterskottet betingar i merkostnad och se hur mycket många gånger du skulle kunna hellacka bilen för de stålarna.
Passa på och njut av din bil nu, imorgon kan det vara försent, och livet går inte i repris. Sådeså:-DDD
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.