AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.357

Connecteddrive Iphone

mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Hej,

Jag har blivit med 320d gt -14 med stora navin och BMW Apps. Tyvärr så är funktionaliteten och utbudet väldigt dåligt utbyggd när det gäller Android. Jag har funderingar på om det är värt att göra följande:

Skaffa en billig begagnad Iphone och ett extra simkort som delas med mitt vanliga mobilabonnemang (29kr/mån).
Låta Iphone sitta i armstödet för jämnan och låta den stå för kommunikationen med bilen för att kunna köra appar vila Idriven som Spotify, Tunein och annat som stöds. Telefonfunktionen kör jag fortfarande via min Androidlur som är ansluten via bluetooth.

Priset skulle landa mellan 1000-1500 kr för en begagnad Iphone inklusive snap-in-adaptern + 29 kr/mån för att dela surfen från mitt vanliga Teliaabonnemang.

Är det någon som kör just på detta sätt? Är det värt det? För mig känns det bra att kunna integrera så mycket som möjligt i bilen för att få bort pillandet på en telefon som sitter i docka på instrumentpanelen.

Eller har ni några andra förslag för en som inte vill sätta saker på instrumentpanelen eller gå över till Iphone helt och hållet.

Micke
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja går i samma tankar. Problemet som uppstår är dock att du manuellt måste öppna appen varje gång du sätter dig i bilen.

En lösning kan vara att jailbrakea telefonen och säga åt den att öppna appen så fort den får laddström (när du låser upp bilen).

Extra simkort behövs inte då jag delar ut wifi från min vanliga telefon

Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Blir det inte så också att den sladdanslutna tellen får företräde till BT med, så man manuellt möte välja androidtellen när den ska ha hf?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Du kan ha flera telefoner anslutna samtidigt och känner den samtal på nån av lurarna så tror jag att den som det ringer på prioriteras.

Men jag kör inte min i Cradle utan via USB-uttaget i facket under armstödet så det kan skilja sig.

Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Både min och frugans iphones är parade med bilen, men det verkar som handsfreen går på den som ansluts först de gånger vi sitter i bilen ihop. *tror jag* Kanske vört att kolla innan iaf!
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Ja, man lär öppna appen varje gång. Blåtanden är dock inget bekymmer. Iphonen som läggs i bilen kommer bara att hantera data då simkortet endast delar datatrafiken med mitt ordinarie abonnemang. Blåtanden kan ju även vara avstängd för att undvika andra möjliga konflikter.

Det bästa vore ju dock om BMW fick lite fart och kunde ordna till kompatibliteten med Android :).

Micke
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haha, ja att stänga av BT på cradle-tellen kan man ju såklart göra :D Tur att någon tänker :)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Jag har en gammal iphone 4 i bilen och delad mobilanslutning. Utgående samtal går via bilphonen inkommande vidarekopplas från ficktelefonen vid ej svar.
Tror dock att iphone 4 nu har blivit för klen. Spotify streaming och webbradio drabbas av för många avbrott. Tror att det krävs iPhone 5/SE för att funka, men då blir det en annan snap-in adapter.
Ipod via USB verkar också ha svårt att samsas med iPhonen.
Man kan ha max två aktiva BT uppkopplingar samtidigt i min bil.
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Iphone 5s och en snap-inmodul är beställda! 1500 inklusive frakt blir det. Jag ser inte hur det skulle kunna störa ut varandra då jag i mitt fall kommer att ha följande installation:

Iphone i snap-inmodul. Kan endast ta emot data då extrakortet endast hanterar datatrafik.

Länk

Vanlig lur ansluter med Bluetooth och kommer att stå för samtal in och ut.

Jag kan återkomma med resultatet senare.
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Nu har jag testat hur denna lösning funkar. Funkar gör det men det vore synd att påstå att BMW har tänkt igenom integreringen av appar.

Först och främst måste connecteddrive öppnas och verifieras med fingeravtryck på Iphone. Därefter kan tillgängliga appar läsas in via Idrive. Så långt är allt frid och fröjd.

Väljer jag Spotify kan jag bläddra mellan artister, spellistor och allt som är tänkt att kunna göra. Jag hade dock föredragit att kunna välja artist och sedan album. Istället får jag upp alla låtar i en lång lista. Även om de är i albumordning så måste man scrolla i all oändlighet om man har många album i sitt bibliotek.

Väljer jag därefter Tunein eller BMWs Webradio kan jag bläddra mellan stationer samt mina favoriter. Uppspelning fungerar bra.

Det är nu problemen börjar...

Vill jag sedan gå tillbaka från webradio till Spotify eller någon annan multimediatjänst så finns inte dessa kvar i listan över appar i Idrive. Jag måste då öppna armstödet och starta connecteddrive på Iphone samt verifiera med fingeravtryck och låta alla appar laddas på nytt i Idriven. Det känns varken säkert eller genomtänkt att man måste pilla på två enheter istället för endast Idrive. Det är väl det som är tanken med att gömma undan telefonen i armstödet?

Är det samma för er andra eller är det bara allmänt buggigt?

Mvh
Micke
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Micke.
Det är samma i min bil.
Jag har inget knapplås eller sånt på telefonen men väldigt krångel att få igång Spotify från snap-in-adaptern.
Först igång med connecteddrive appen sedan välja connecteddrive i iDrive. Då syns de vanliga BMW apparna. Därefter öppna luckan trycka på homeknappen och välja Spotify. Efter någon minut brukar då Spotify dyka upp i iDrive (kanske beror dröjsmålet på att det bara är 3G telefon eller svag nätsignal. Därefter brukar dock Spotify fungera OK. Kan inte se vilken nästa eller föregående låt är.
Om man lämnar Spotify så får man göra om startproceduren. Efter telefonanvändning brukar Spotify komma tillbaka där det stoppade vid uppringning.
Med Deezer funkade det mycket bättre så borde kanske lämna Spotify helt.
Resultatet blir att jag hellre ansluter 160GB iPod som ju går helt problemfritt.
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Hej Kaparn! Tack för input!

Det låter betydligt krångligare för dig. Nu när jag använt installationen ett tag så har jag hittat ett snabbare sätt att få igång allt.

1. Öppnar armstödet och låser upp Iphone (Den sitter där för jämnan). Spotify är redan igång sedan tidigare körning.

2. Går till multimedia i Idrive och ser Spotify dyka upp efter ca 10 s.

Då jag nästan uteslutande kör Spotify i bilen är den som sagt redan igång på Iphone. Däremot så skulle jag också gärna se att man kan se nästkommande låtar i spellistan. Kanske ett mindre problem då mitt huvudsyfte är att slippa behöva fippla på en telefon monterad på instrumentpanelen. En säkerhetsfråga med andra ord.

Jag gissar att du har CiC i din bil. Kan det vara därför det tar längre tid? Jag har NBT som är en nyare version av Idrive. Kanske även förklarar enkelheten med att inte behöva gå in i Connecteddrive hela tiden.

Mvh Micke
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Hej Micke. Mycket riktigt CiC.
Ska testa om Spotify ligger kvar från förra turen då jag alltid har telefonen kvar i adaptern.
Numera låter jag bilen vara "på" vid tankning och andra korta stopp där jag annars skulle låst bilen, om jag vet att jag vill ha ha igång Spotify igen ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.