AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.220

Behöver tips på diagnosutrustning e38 750 -95

Hej

Är det någon som har tips på diagnosutrustning som klarar komma åt dmeboxarna på en 750 från 1995?

Jag har testat med en vag-com kabel med både inpa och dis.

Har även testat med en carsoftpiratgrej från ebay som har varit inkopplad på en riktig comport.

Jag lyckas komma åt det mesta utom dme på med bägge kablarna.

Mvh Wille
Det ska fungera med carsoft, fungerar carsoft i övrigt.
Tex om du drar kontakten till lmm så moorlampan börjar lysa, så ska carsoft läsa ur den felkoden om det fungerar som det ska.

Eller säger den ordagrant "no module found" när den ska läsa dme?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
VAG-systemen brukar behöva helt annan utrustning än nästan alla andra bilar, är dock osäker på om det enbart gäller mjukvaran eller även kontakter/sladdar och annan hårdvara.

Så jag skulle nog försöka hitta en "standardkabel" (ej VAG) och testa igen.

Bra batterispänning i bilen (helst batteriladdare ansluten under felsökningen) är viktigt vid diagnosrelaterad felsökning generellt - annars kan det bli strul och moduler som inte svarar mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vagcom kabel fungerar tydligen men den måste modifieras, köp en färdig kabel på Ebay.
Det står att den inte hittar modulen. Är det carsoft som brukar funkar bäst. Om jag har förstått rätt så är dom tidiga e38 lite struliga med diagnos? Jag har bara den runda och ingen obd.
Det ska vara den runda.
Har du lossat kontakten till dme och sett att den ser shysst ut så det inte är något där, kommit in vatten etc.
Vad är anledningen till att du vill ha kontakt med just dme lyser motorlampan?
Bilen har slutat starta efter att det varit vatten vid databoxarna. Alla anslutningar är rengjorda och kontrollerade och alkla boxar är också öppnade och kontrollerade så det inte är någon fukt i. Jag får kontakt med nästan alla andra boxar inklusive ecm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.