|
|
|
|---|---|
| Jag skulle gärna byta ratt till nåt mindre modernt och plastigt. Men vilka grejer passar egentligen? Det säljs ju en massa sportrattar här och där som inte verkar gjorda för specifika modeller - eller ens märken. Betyder det att det att dom flesta rattar passar på vilken bil som helst?? Skulle man exempelvis kunna montera en ratt från sexti-, sjuttitalet, eller rentav nåt från typ en gammal traktor? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, det låter som att inte ens en stilren läderratt som fanns som tillval på E30 och E34 är vad du är ute efter. Annars är exempelvis den läderratt jag använde i min E30 och E34 stilren och inte alltför plastig (har man ingen airbag så passar samma ratt både på E30 och E34) Länk Men vad jag förstår vill du ha ännu mer retro. Då är enda vägen att köpa en rattnavadapter (steering wheel hub) och den ratt du vill ha. Rattnavet är modellanpassat och ena änden monteras på rattstången (vilket är modellspecifikt) och på andra änden monterar man ratten (som har en "standardiserad" infästning). Här kan du se mitt Momo rattnav och min OMP mockaratt sitta monterade först i min E34 535i och sedan flyttade jag över det till min E30 323i Länk Länk Du ska ha ett rattnav som passar till E30/E34 utan airbag (förutsatt såklart att du inte har någon airbag). När det kommer till rattinfästningen finns det två stora "grupperingar". Du har Momo, OMP, Sparco, Sabelt mfl på ena sidan (6x70 mm) och sen har du Nardi, Luisi mfl (6x74 mm) på andra sidan. Momo, OMP, Sparco, Sabelt är mer racinginriktade medans Nardi, Luisi är mer stylinginriktade. Så därför rekommenderar jag ett rattnav som passar Nardi/Personal/Luisi rattar. Du ska alltså ha ett rattnav som är till för E30/E34 utan airbag och Nardi/Personal/Luisi. Här är några exempel på några Luisi rattar Länk Eftersom infästningen är enkel (ett stort centrumhål och sedan sex infästningsskruvar så kan du i princip montera vilken ratt som helst - bara du ser till att den har korrekt centrumhål och de sex infästningspunkterna på rätt ställe). Tutan måste fungera för att den inte ska få anmärkning vid besiktningen, men alla eftermarknadsrattar brukar ha en myckel enkel tryckbrytare i mitten. På E30 och tidiga E34 så är tutan tokenkel - det är bara en kabel som ska slutas mot jord för att tutan ska fungera. Så underbart enkelt! En sista sak - köp inte Kina junk. Dels för att det är en säkerhetsrisk och dels för att inte uppmuntra den typen av skräp från Kina. Uppmuntra närproducerad kvalitet! Här är ett bra exempel... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.