AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.387

328i E36 -97 varvar inte över 5000 rpm i växel men till 6500 i friläge

CJ
4
CJWilhelmsson
M3 E46 -03
328i E36 -97
Tjena,

Har nyligen köpt mig en 328i E36 -97 import. Har sökt och sökt och sökt över hela internet utan att hitta något kring just precis det felet som jag upplever så försöker nu här med en egen post.

Har haft problem sedan jag köpte den just med att motorn inte vill varva över 5000rpm oavsett växel, den bluddrar typ när man når strax över 5000rpm dock så varvar den till rödlinjen i friläge stillastående som rullande. Jag har beställt hem en kamaxelgivare som jag tänkt byta nu i dagarna, men det var innan jag upptäckte att den varvade fint i friläge, kommer dock byta den ändå men är osäker på om det löser mitt problem.

Skall även noteras att bilen går osäkert på tomgång när den blivit varm, men alldeles utmärkt tomgång när den är kall.

Enligt tidigare ägare så skall bränslepump vara bytt och filter flertalet gånger efter pumpbyte.

All input är mycket uppskattat!
CJ
4
CJWilhelmsson
M3 E46 -03
328i E36 -97
Har nu hittat lösningen på detta om någon annan skulle vara intresserad av orsak eller dras med samma problem.

Det var alltså "Vehicle speed signal" som gjorde att ett elektroniskt varvstopp sattes på strax över 5000 rpm, anledningen då ABS är bortplockat av tidigare ägare så ECU:n får inte den informationen, efter clearad felkod så gick bilen utmärkt, men sedan kommer felkoden tillbaks ganska så omgående igen. Man kan själv lösa detta genom att sammankoppla hastighetskabeln från mätarhuset till pin 15 på ECU:n. Eller så kan man be någon duktig att koda bort det direkt i ECU:n.

Hoppas att det hjälper någon med samma problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.