AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.541

Bromsbelägg till M3 e90-11

Hej
Skulle smörja bromsarna och upptäckte att det var en liten spricka i bägge främre beläggen.
Det sitter orginalbelägg på bilen idag. Vilka belägg skall jag satsa på? Vill inte ha något gnissel, kommer troligen inte att köra på bana men man vet aldrig. Det hade varit bra om beläggen inte dammade så mycket. Tack på förhand.

Sandis
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilket känt kvalitetsmärke som helst kommer att fungera alldeles utmärkt.

Exempel är ATE, Bosch, BMW Original (brukar ofta vara Textar eller Jurid), Textar, Jurid, Ferodo, TRW med flera.

Om du vet om att du ska köra på bana så köp isåfall bromsbelägg som ligger ett snäpp ovanför vanliga gabelägg - det räcker i början. Den stora skillnaden om man går ett snäpp upp är att bromsbeläggen klarar högre temperaturer, vilket är det som tar kål på alla vanliga gatanpassade bromsbelägg (de är helt enkelt inte designade för det och ska inte vara det heller).

Exempel på denna typ av bromsbelägg är Ferodo Performance DS, Ferodo DS2500, StopTech Street Performance, Carbotech AX6, Mintex M1144, Pagid S med flera.

Om du inte vet helt säkert om du ska köra på bana, köp då vanliga gatbelägg och när du vet huruvida du ska köra på bana så kan du köpa mer tåliga belägg fram och då passa på att köpa lite värre som tex Ferodo DS3000 eller Carbotech XP8/XP10 och montera dessa inför den eller de track days du planerar och sedan byta tillbaka när det är över. Det tar ju inte många minuter att göra det.

Angående bromsdamm med vanliga gatbelägg så ska det ryktesvis vara bättre med keramiska bromsbelägg vars bromsdamm inte fastnar lika lätt på fälgarna. Har personligen inte provat själv, men är nyfiken.
Mattias på Pean tyckte att PFC borde passa mig bra så då blev det så. Nu återstår montering och så är kärran klar att ställa på.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, glömde skriva i mitt inlägg att det går att kontakta Pean också då de har lång erfarenhet.

De rekommenderade exempelvis Carbotech XP8 fram och de lite mildare StopTech Street Performance bak till min racingbil.

Vilka PFC blev det? PFC är ju bara märket, de har ju massor av olika typer av bromsbelägg (jämför Volvo och Volvo V70).

PFC11, PFC12, PFC12, PFC14, PFC90, PFC97, PFC01, PFC06, PFC07, PFC08 ?
Ursäkta. PFC z-Rated. Ett sportbelägg som skall vara lite bättre än orginal och som skall fungera några varv på bana också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok!

Ingen fara, det finns en uppsjö av olika compounds - till och med jag blir snurrig :-)

Stämmer, Z-Rate är precis som du skriver - ett bromsbelägg som passar "inspirerad" körning och även enklare track days och de har fokuserat mycket på att hålla damm och ljud nere på dessa belägg (för att vara ett temperaturtåligt bromsbelägg). Så det låter precis som det du var ute efter. Det är just temperaturtåligheten som höjts och det är just det som gör att dessa fungerar även på lättare track days (medans vanliga bromsbelägg inte fungerar särskilt bra).

Skulle vilja säga att dessa hamnar i gruppen jag kallade "ett snäpp ovanför vanliga gatbelägg" dvs tillsammas med Ferodo Performance DS, StopTech Street Performance, Carbotech AX6 mfl.

Tror det där blir bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.