AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.322

Oljeservice riktig olja

Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hej,
Funderar på det här med oljeservice och val av olja. Ponera att jag endast vill att rätt sorts olja, tex Castrol 5w/30 ska hällas i vid min oljeservice. Hur vet jag att verkstad verkligen häller i den oljan? Varför skulle inte verkstad slå i en billigare olja och fakturera mig för priset av Castrol olja? Normalt sett står ju inte kunden och övervakar oljepåfyllning? Hur brukar ni andra petiga Bmw ägare göra, tar ni med egen olja och övervakar:) kan göra det själv, men vill ha stämpeln i serviceboken.
/ff
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Står du själv inte och tittar på så har du inte en aning, dessutom står de inte med dunkar, utan de har stora fat med hjul och pump som de pumpar upp rätt mängd olja som sen hälls i. Vad det är i faten får du läsa ut på fatet själv, de är heller inte alltid jättenoga med om de tar den med Magnatec 5w40 eller den med Edge 5w30 om den ena eller andra är upptagen av en annan mekaniker.

Varför verkstäderna inte skulle slå i billigare olja än vad de fakturerar för?
Det är bedrägeri, det är rentav skamligt och skulle skada verkstaden om detta kom ut.
Med det skrivet, skojas det nog hejvilt med "märkesolja" på verkstäderna och som jag skrev ovan, hamnar det väldigt lätt annan olja i än vad det står på kvittot.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
När du går på restaurang och beställer in en bit kött,hur säkerställer du att du verkligen får det du beställde?
Därför att när de blir påkomna finns det ingen väg tillbaka, risken är för stor för ev vinst.
Men om du inte litar på dem så säg att du tar med din egen olja och att du vill vara med under servicen så du ser att de verkligen häller i det du tror.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.