AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.161

1992 e34 525i tempen går upp vid kö och smygkörning

Pi
82
Pipen90
BMW 518I e34 -90
BMW 525I e34 -92
Nu börjar jag bli galet less!
Hade läckage i kylaren så bytte den och pump, rem, viskokoppling och all kylarvätska!
Nu kryper tempen upp och pendlar mellan 1/2 och 3/4 på mätaren vid kryp och kökörning.
Dessutom så har även kylaren svällt upp rätt mycket!
Har luftat och haft full koll på vatten nivån, pyser när man öppnar locket ävrn vid minusgrader.
Vad F*N kan va fel? Är jäkligt akut
im
123
immis
520d -14
är skitdålig på bilar men ...propp i kylarslang?om du bor norrut,kanske bara luftkyler vid högre farter.hade det problemet på en gammal nissan micra en gång,du hade väl i kylarvätska?.....vattenpumpen?
Börja med att byta den svällda kylaren
Pi
82
Pipen90
BMW 518I e34 -90
BMW 525I e34 -92
Kylaren är bytt, det är den som har svällt. Märkte även nu att nedre kylarslangen är kall hur länge som helst men kylare och övriga delar blir varma.
Bilen håller tempen och sjunker även till normal temp på tomgång samt vid körning. Har gått igenom allt men hittar inget.
Termostaten öppnar inte (kanske!) eller ingen cirkulation genom kylaren. Säker på att du monterat termostaten korrekt? Att (den nya) kylaren sväller måste bero på att trycket är alldeles för högt gissar jag
Den nedre slangen skall alltså vara ordentligt varm om du låter bilen stå på tomgång en 10-15 min efter varmkörning. Blir den inte varm utan förblir "kall och mjuk" mest hela tiden så har du ingen cirkulation genom kylaren, men det låter konstigt då du samtidigt bygger rejält med tryck i systemet, så pass mycket att kylaren svällt?
Pi
82
Pipen90
BMW 518I e34 -90
BMW 525I e34 -92
Jag stod på tomgång i ca 20-30 min, tempen gick upp som den skulle och låg kvar där stadigt men ingen värme alls i nedre slangen, gick ut och smygkörde lite och tempen steg, gasade från platsen hem och tempen gick tillbaks till normalt, kände på båda slangarna och dom var då båda varma och stenhårda.
Blev även rejält med värme i bilen.
Det som är konstigt är att ligger jag och kör på motorväg och håller ca 3-4000 varv eller står på tomgång så är tempen normal men så fort det blir låg fart, högre bränsle förbrukning och lågt varv så stiger den och så fort jag frikopplar eller motorbromsar så sjunker den....
Detta driver mig till vansinne....
Ma
213
Matte78
730iA -90
Vet du att termostaten sitter åt rätt håll?
Har du luftat kylsystemet?
Pi
82
Pipen90
BMW 518I e34 -90
BMW 525I e34 -92
Ja, termostaten sitter rätt, satte dit den precis som innan och luftade systemet igår men med samma resultat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.