AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.095

Grymt smälld 520 X-Drive.

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Udda annons.

Länk
Transocean
Utan Kasko?
Ja man undrar varför man inte har vagnskadetillägg på en så pass ny bil
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vagnskada ingår i 3 år på en ny bil. Av någon anledning får han inte använda den. Kanske voltade på fyllan...
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Full, dum eller försäkrad på mamma

-------
//Lövet
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Eller som min 67-årige granne. Han har aldrig haft en bil helförsäkrad och har aldrig råkat ut för en skada. I hans fall har han troligen sparat in kostnaden för en ny bil i premiebesparingar genom åren. Men någon gång kan det hända den bästa...

Samma för mig också, aldrig en skada på 40-år, men jag fegar och har helförsäkringar, dock med högsta självrisken för att få ner premierna.

Vilket som, rejäl vurpa i alla fall!!

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vem har skrivit att det är snubben som säljer som har kraschat den? Köpt av skroten? Lövet:Btw Har ingen betydelse vem bilen e försäkrad på!
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gå och lägg dig, det har en enorm betydelse. Läs villkoren, främst stycket om "försäkrat intresse" i dina försäkringsvillkor.

Exempel från Aktsam:
Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till objektet. Med ägare avser vi den verklige, civilrättslige ägaren, se avsnitt B.2 Försäkrat intresse.
Försäkringens begränsningar och aktsamhetskrav gäller även

b2:
Försäkrat intresse
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare. Men den gäller endast om du är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet, trots att du inte äger det eller huvudsakligen brukar det.
Detta intresse ska vara lagligt.

-------
//Lövet
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
gaspo: Jo, det har betydelse. Ett exempel, Länk
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
"Panorama"...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Från annonsen: o ja det finns svenska regpapper

Kan det vara ett importerat vrak?

Crille
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Andreas:gå o göm dig bakom en buske eller nått för fan. Om jag äger en bil,har körkort,låter min dotter bruka bilen eller min polare eller grodan boll. Hur ska försäkringsbolaget bevisa att jag inte är den verkliga brukaren??? Har dom börjat installera övervakningskameror i bilarna?

Kane: Men herregud det där ju så EXTREMT urbota korkat det kan vara. Tror du inte hittar något så fruktansvärt korkat fall igen.
Shit vilken attityd...

Andreas har rätt och du har fel, ungefär så enkelt är det.

1) försäkringsbolaget behöver inte "bevisa" något, de gör en bedömning och betalar därefter ut ersättning, alternativt vägrar. Sen får du själv strida för att få ersättningen och då får du försöka bevisa att du har rätt till det.

2) försäkringsbolaget kan väl gör allt möjligt för att bevisa vem som egentligen ägde bilden, de kan prata med grannarna, scanna forum, läsa på Facebook "tack farsan, för min nya bil", prata med den som sålde bilen, försöka spåra betalningarna osv. Är det en biltyp/ägare som inte "matchar" (stylad sportbil ägd av 73-årig kvinna i annan del av landet) kan du ge dig på att de börjar gräva...

ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Ja, finns väl flera tillfällen då försäkringen blir ogiltilig. T,ex fylla, saknar körkort... undrar om de inte kan vägra om bilen är optimerad också, men det skall nog mycket till att de skall läsa ur en crashad bil.
Gaspo: Andreas har rätt - om det finns fler användare i familjen, tex personer under 25 år får man kryssa i detta - och då blir premien högre. Visar det sig att den egentliga brukaren var någon annan än ägaren kan man se sig i stjärnorna efter ersättning om något händer.
Att skriva bilen på någon annan för att sedan bruka den är försäkringsbedrägeri - då upphör alla rättigheter...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utifrån bild i annonsen, verkar bilen stå på en bilskrot.

Varför den säljs är ju rena spekulationer, men det finns flera olika tänkbara orsaker.

Frågan är hur mycket som faktiskt är helt i bilen - känns som att det är stor risk att det mesta är skrot även om det hintas om att motor/drivlina är ok...och den kanske säljs som reservdelsdonator pga. det, till någon "lycksökare".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jabba: Attityd får attityd tillbaka. Men blev lite väl pissed.
Men va bra då vet jag nu att du kan då i princip inte låna ut din bil. För händer det något då så kan det bli stora bekymmer. Har aldrig upplevt eller läst så mycket om det Iofs. Men bra o veta.

Kristoffer:Jo jag vet att man ska kryssa i om någon under 24/25år kan tänkas nyttja bilen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, man får låna ut sin bil till andra.

Däremot är det ett annat förhållande om någon har "skenförsäkrat" bilen på en förälder eller liknande.
Ibland börjar försäkringsbolag att luska i vem det är som egentligen "äger och brukar" bilen.
Det är ju t ex. ovanligt att 83-åriga tanter kör supersport-motorcyklar med +150 hästar...men det finns garanterat sådana "krutgummor" som står som ägare och försäkringstecknare till sådana motorcyklar! ;)

Mvh
Johan B

Jo, man får låna ut bilen, jag har väl inte påstått något annat?

Att försäkra bilen på någon annan än sig själv i syfte att få lägre premie är däremot inte ok. Sen är det förstås upp till vad försäkringsbolaget kan bevisa, och hurpass mycket de orkar engagera sig.

Är det en dyrare bil, som får en totalskada på ett sätt som vållar frågor kommer de titta på vad som har hänt, och då kommer de försöka utröna om det faktum att sonen körde bilen var en engångshändelse, eller om det skedde systematiskt (som jag skrev ovan så frågar de grannarna, kollegorna, kollar på nätet osv...)

Jag vet inte exakt vilka parametrar försäkringsbolagen arbetar efter men, men du kan ge sig på att de har ett antal scenarion som tänder en varningsflagg, gissningsvis;

-Yngre förmåga krockar mormors ganska motorstarka bil
-Nyköpt bil dundrar av vägen eller brinner upp
-Bilen har varit på annons i samband med skadan

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om försäkringsbolaget misstänker att bilen är "skenförsäkrad" för att få ner premien, brukar de göra en undersökning och få en sammantagen bild.

Kan vara frågor som vem har betalat bilen, vem kör den dagligen/huvudsakligen, vem finansierade köpet, var parkeras bilen regelbundet/oftast etc.

Är det en 19 år gammal kille som krockat en 150 hk-sportmotorcykel, och han bor i Stockholm, men fordonet är försäkrat på en 82 år gammal tant i övre norrland - då misstänker jag att försäkringsbolaget kommer att lägga ner lite jobb på att försöka bena ur om det verkligen är så att tanten är "ägare" till fordonet i fråga...

Bor man i samma hushåll, kan det ju bli knivigare för försäkringsbolaget att hävda att sonen är "ägare" om det är försäkrat på fader/moder.

Mvh
Johan B

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som många är inne på så får man skilja på att låna ut bilen, kontra att skenförsäkra.

De skenförsäkringsfall jag läst om där försäkringsbolaget fått rätt har varit tämligen uppenbara. Typ att en yngre man skött kontakten med försäkringsbolaget för ett skadat fordon (sporthoj, sportbil) som oftast framförs av en yngre motorintresserad man, där det sedan visar sig att han skötte köpet, ägaren inte har ett enda tankkvitto på kontoutdraget osv, har verkstadskvitton m.m., samt att ägaren i vissa fall inte har körkort.

Har inte läst om något (som jag kan minnas) som behandlar barn som bor hemma, eller annan familj i samma hushåll eller jämnåriga vänner hamnat i trubbel, där det misstänkts skenförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.