AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.418

750i E32 motorbyte från M70B50 till M70B50

Sida 1 av 2
SW
22
SWidehall
520i E34 -88
Hur svårt skulle det vara att byta motor till en exakt likadan? Anledningen är för att den nuvarande är helt körd.
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Bump :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Plug and play. Men en hel del jobb.......
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
"Plug and play. Men en hel del jobb......."

Säger inte det emot sig självt lite grann?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nä, bara att plug-delen tar 99% av tiden.....;)
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Okej, har du riktig erfarenhet får du gärna dela med dig av den då vi kommer ha begränsad tid med motorlyften. (Jag känner TS) Men vi har tillgång till välutrustat garage.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Lite intressant vore det att höra hur "körd" den gamla motorn är /var.
Ersättnings motorns kondition är ju oxå intressant, sen beror det väl på hur mycket tid man har o kanske intresse. Rekommenderar i alla fall ett kompprov på den nya, finns tiden o lite pengar så passa på att byta vatten pump, mycket lättare när den inte sitter i bilen.
Annars är det bara att lossa,antar att lådan blir kvar i bilen.
Elektroniken är ju bara att ansluta eventuellt med den körda motorn som donator.
Lycka till

Dic
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Motorn som sitter i är topplockspackningen gången på, och antagligen lite andra grejer vi inte vet om i nuläget. Nya motorn var fullt fungerande näf den togs ur och har sedan dess stått på förvaring så borde inte vara några större problem utöver torkade slangar etc. Tid har vi i överflöd förutom när det kommer till själva motorlyften, den har vi tillgång till i en dag kanske. Intresset finns men budgeten är låg till ingenting.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Kane: det är plug and play men en hel del jobb. Det är ju "bara"

Om budgeten är "låg till ingenting" så är det nog tveksamt om det är en bra idé.

I samband med en sådan där operation så tycker jag ni bör byta en hel del packningar;
1, Ventilkåpspackningar
2, Insugspackningar
3, Nedre och övre oljetrågspackningar
4, Bröstsköldens packningar och fördelarpackningar. Förmodligen är dessa rätt dåliga i den nya motorn om de inte är bytta. Dessa tillsammans skulle jag tro kostar 6-7000 kr, dessutom lär man ju ha sönder grejer som man måste byta för några tusenlappar till så det är nog tveksamt om det blir billigare än 10 000, och det överstiger ju budgetramen på "Låg till ingenting" med ganska grov marginal.

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Bara punkt nr 2, insugspackningarna kostade 6-7000 senast jag kollade för två år sedan. Hos BMW. Det är där ni måste köpa dem för det verkar inte finnas eftermarknadspackningar...
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
I det läget skulle jag förbereda noggrant o ta bort allt som är möjligt för att spara tid o den gamla motorn kommer ur så fort det bara går så att du får i den nya på plats o kan skruva i lugn o ro.
Sen som Alexander skriver finns det alltid en massa mer att byta o pengarna rullar på, imsugspackningingarna svider som fan, bytte på min 850 o då kostade de 6800på BMW.
Annars får du ta till bonnmek nr :1,mycket bra packningsmassa, håller ett tag om du står inför besiktning.
Lycka till!
Dic
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Besiktning är inte vårt största bekymmer, vi bor i en mindre håla ;)

Men varför så viktigt att byta packningar nör dom inte är sönder?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Bra fråga, typ varför laga nåt som inte är trasigt, har själv svårt att förstå varför.
Men att byta övre trågpackning när motorn är ur underlättar absolut jämfört med motorn monterad i bilen. Går att borra två hål i torped för att lossa tråget o de två översta bultarna.
Å andra sidan om det är torrt o inget kladd eller läckage, montera motorn o ha lite kul o ta det andra om det blir dags.
Imsugspackning går alldeles utmärkt att byta när motorn sitter i bilen.
Mvh Dic
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Okej, så för att återgå till ursprungsfrågan; hur mycket kan vi ta loss etc. innan vi lyfter ur motorn?
Det är trångt att komma åt bultarna runt sprängkåpan om ni ska dela på motor och låda, åtminstone på E31 så får man släppa ned motorpaketet ie bakkant genom att släppa ned växellådsbalken och sedan ta bultarna bakifrån med fler st. förlängare till spärrnyckel och sedan hänga upp lådan igen innan man delar på det.
OBS! kom ihåg att släppa turbinen från flexplattan FÖRST!

spraya gärna muttrar och bultar till grenrör/byxrör nån dag före och släpp på dessa före, brukar kunna vara fastrostat.

Jag skulle absolut byta trågpackningar innan jag lyfter i den "nya"
motorn, dom är inte dyra så det är det värt.
insugspackningar kan man ju byta fast motorn sitter i och dom är ju orimligt dyra.
Nya stift kan ju vara värt att byta då det är trångt när motorn är i.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har för mig att mina insugspackningar kostade 4500 när jag bytte, men det kanske för övrigt var med BMW-kvällens 20%-iga rabatt.

Det är klart att man inte MÅSTE byta alla de packningar jag nämnde, man kanske inte ens MÅSTE byta en enda av dem men däremot är det förnuftigt att göra det, med tanke på hur mkt enklare det är att göra det när motorn är ur än senare eftersom det är sådant du sannolikt åker på att göra ändå inom kort. Du skriver ju själv att "topplockspackningen är gången plus antagligen lite andra grejer ni inte vet just nu".

Sen hör det ju till saken att packningar inte "går sönder" som en vattenpump eller oljepump gör, utan de blir torra, spruckna och dåliga.

Om du tycker två ventilkåpspackningar för en tusenlapp totalt (jag har för mig att de kostar en femhundring per styck) är onödigt kostnad att byta så är nog risken rätt stor att du blir besviken för ger man sig på att pula med en gammal 7-serie eller 8-serie med V12:a så rinner tusenlapparna iväg rätt fort.

Men hey, det är din bil och ditt projekt, du gör vad du vill. För att besvara ursprungsfrågan om det är svårt och mycket jobb att byta motor i en 750 så är svaret:

- Det är svårt, väldigt mycket jobb och det kommer bli dyrt.
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Topplockspackningen är gången i "gamla" motorn, inte nya
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, det fattar jag, :)

Angående hur mkt du kan ta loss innan ni lyfter ur motorn så är det nog bara insugskanalerna ni kan ta ur, men frågan är varför ni skulle göra det, det är liksom bara krångligare att göra det innan än efter. De flesta som gör det här projektet lyfter ur motor och växellåda i ett stycke och börjar sedan arbeta på dem när de är ur bilen.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
I det här läget så vill ju SWidehall o chak4.2 skaffa sig en tidsbild för att det ska gå så snabbt som möjligt då det finns begränsad tid för användandet av motorlyft.
Det lyft som jag vart med om gick till så att front och kylare var bortplockade,AC avkopplad från rörsystemet,oljetråget bortplockat även oljefilter röret med filterhållare,pentosinkärlet rök oxå .luftfilterhållare med slangar samt vevhusventens slang till plenum,även sensorn som går i änden in i plenum på förarsidan.Åsså soppaslangarna
Märk väl att vid detta tillfälle så satt växllådan kvar på motorn,avgassystem lossades vid byxrören .Kabeldosan över spridarna.
Om bilen går att skjuta in till motorlyften i detta skick så bör det funka att även rycka motorfästena (chansning från min sida men jag gillar det).
Kan ha missat nåt så fyll gärna på ,detta sett ur den vinkeln att kass motor ut fort som fan så tiden finns för den nya beroende på om vxllådan ska med ur och sedan monteras på nya motorn,som stefan-m sa så kan det bli trång vid torpeden
med resultat att tiden rinner iväg.
Mvh Dic
ch
12
chak4.2
Audi A8 4.2 Quattro -95
Volvo Amazon -70
Där kom svaret vi väntade på, tack så mycket. Är i nuläget lite osäker på huruvida ersättningsmotorn har egen låda eller inte men känns ändå enklast att lådan följer med ur när vi lyfter, eller?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Personligen så skulle jag rycka den dåliga med växellåda mest för att få ur den så fort som möjligt.
Om den nya har låda på så är ju det en ren tidsvinst men ni kanske vunnit tid o kan skruva dit den gamla lådan på den nya med lite flyt.
Blir spännande det här återkom gärna med uppdateringar!
Dic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.