AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.077

Köpråd X3 vs 5-serie

ka
10
kahnilainen
Skoda Octavia -11
Det här med att köpa ny bil är ju en jälva djungel och jag börjar tro att jag aldrig kan bestämma mig. Jag och sambon har varit och provkört i stort sätt alla bilmärken som finns men vi har fastnat vid BMW och möjligtvis AUDI mer än något annat märke. Jag kommer använda bilen till att pendla ca 3 mil enkel väg 5 dagar i veckan. Det kommer vara vår enda bil. Igår var vi och provade en X3 och en 520d med förhoppningen om att kunna gilla en bättre än den andra.

X3: Man sitter högt, har fin sikt och den var inte likt andra SUV vi kört utan låg jäkligt fint på vägen. Dock hittade vi inte optimal körställning, framförallt inte sambon. Riktigt skönt insteg också, bara att glida in på förarplatsen.

520d: man sitter som gjuten på förarplatsen, hittade bra körställning och sådant. Sambon upplevde att sikten var sämre runtom bilen och jag får väl hålla med, x3/"utkikstornet" var ju svårt att slå.

Egentligen dit jag vill komma är att de ligger ungefär lika bra till med några små variationer, så det där med att kunna "välja" en av modellerna blev inte så mycket av.

Hur har ni andra gjort, ni som varit i valet och kvalet mellan en x3 och en 5-serie.

Prisbild, 170-200'. Kan gå upp mot 250' men då ska det vara något riktigt speciellt där jag förälskar mig totalt i bilen, har ännu inte hänt..

Brasklapp: Audi a6 3.0 TDI avant mot dessa två?
Tycker du summerat det rätt bra - det är komfort och solid bil mot trendigt högbygge. Har haft X3 och var nöjd med den, fast jag hade en hel del strul med garantiärenden iom att det var första årsmodellen.

Är det nuvarande versionen av A6? I så fall skulle jag valt den framför både X3 och femman.
ka
10
kahnilainen
Skoda Octavia -11
Vet inte vad som räknas som nuvarande och inte, men det är typ denna Länk

Varför en a6 före 5 och x3?
Ja det är den nuvarande modellen av A6.
Dieselmotorerna är trevligare i Audin, de går mjukare och tystare. (Kolla bara så det inte är en av de bilar med fuskmotorer på utsläppen).
Sen känns inredningen modernare än i 5-serien med den infällbara skärmen.
Jämför man detaljkvalité så ligger också Audi snäppet före BMW.
BMWn har en överlägsen automatlåda, växlar mjukare och hanterar parkeringar snyggare - den griper in direkt. Audins låda är också bra men glappar vid parkeringar och kan rulla innan den griper in. Irriterande vid fickparkeringar ibland.

Men prova och känn efter, ovanstående är mina intryck. Vi har en A6 Avant TDI quattro som tjänstebil också så då märker man fördelarna med de olika märkena :-)
Transocean
Om jag lät min särbo att bestämma skulle jag nu köra en jävla Smart. Det skall inte diskuteras bilar med kvinnor, köp den bilen du gillar...färdig.
Om du inte behöver en SUV är 530d eller A6 3.0 TDI bra val. Euro6 (tillv 09/2014, dvs årsm 2015- och således utanför din budget) är väl klokt, den A6 du länkar till är Euro5.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
En 204 hk Audi A6 quattro är mitt val framför en 520. Har kört båda och Audi har en riktig skön motor jämförd med 520.

Annars tycker jag X3 känns lite väl liten, heller en bättre begagnat X5 med komfortstolar. Har testat och gick för X5.

Crille
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle iaf titta på en F10/11 med sexcylindrig diesel, dvs en 525 modellår 10 eller 11, eller en 530. Då får du en motor som mycket bättre matchar A6:ans motor. Blir i mångt och mycket en annan bil än 520d...
ka
10
kahnilainen
Skoda Octavia -11
Har nu varit och kört en a6 med 204hk 3.0TDI motorn, riktigt skön må jag säga! Även sambon älskade den. Länk

Ser man på A6orna så är 95% med dessa jälva sportstolar så det är en "smal" marknad för mig :)
Transocean
Om sportstolen inte passar skall man sikta sig mot Mercedes eller Cadillac
ms
11
msvenb
X3 xDrive20d (F25)
323Ci -00 (E46 Coupé)
Hejsan, kollar lite på att byta från nuvarande 520d -09 (E61) till en X-serie, men intrycket hittills är att komforten inte är i samma nivå som vår 520d. Komfort (och inte sportstolar) är en viktig faktor för oss som kör/åker långt då och då.. Några tips från "publiken" ?

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag är nu inne på min andra X3 och trivs fantastiskt bra med X3. Har också haft en F10 att jämföra med. Trivs bättre med X3 med just argumenten sikt och lätt att ta sig in. Sportstolar är dock ett måste. Upplever den inte som särskilt trång. 3 barn och hund får plats. Fantastisk att dra husvagn med. Får dra 2400 kg totalvikt med BE kort. Tror dock allt är en smaksak.

BMWCS #8925
ms
11
msvenb
X3 xDrive20d (F25)
323Ci -00 (E46 Coupé)
#Newman: nu blir lite osäker ang det jag sa innan om komfort (och inte sportstolar) Är det så att komforten faktiskt bilir bättre med just sportstolar? Måste nog ut och prova en X3 med detta isf. ..

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag tycker komforten blir avsevärt högre med sportstolarna.

BMWCS #8925
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.