AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.524

Tufft att köpa denna och sen ändra sig

Länk

Eller varför den nu säljs. Jisses vilken bil! Om tre år kostar den 800 tkr eller nåt sånt ...

/Anders
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Lustigt. Satt å tittade på annonsen för 5 min sen. Grym bil. Hade man haft tillräckligt med pengar så...

// Hellre Parkinsons å spilla ut halva groggen än Alzhimers å glömma bort vart man ställt den.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vilken bil! En sådan ska jag ha om 15-20 år :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur tänker ni kring lång eller vanlig?

Köper jag en bil med V12 så vill jag köra själv, annars är det ju inte lika noga med motorbestyckningen. Men att köra en lång bil själv känns lite fel. Då är det ju personen på platsen höger bak som är i "ägarsätet" och förarsätet är på sätt och vis för personalen.

Så ska jag ha en 760i så känns kort mer naturligt, medan en lång skulle kunna vara 740d eller 750i beroende på om man har speciella preferenser bensin/diesel.

Eller är en 7-serie så stor att man kan lika gärna slänga på L när man maxat resten? Att det känns fel att ha en så stor bil och inte ha benutrymme som sig bör, så lång är det enda rätta?
760 finns bara lång från senaste generation. Det är en norrman som har/har haft den på annonsen.
Oljepengarna ebbade ut?

/Anders
Verdi
Måste säga att S600 eller Maybach-bilarna från den andra tråden känns betydligt fetare. Dessutom. M-Sport paket på en lång limo? Känns avigt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Håller med om att M-sport känns avigt på en limousin. Men faktum är att den accar snabbare till 100 än någon annan BMW.
Verdi
Då spiller man bara ut champagnen där i baksätet. ;)
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Grelle. En lång är det enda rätta. Är sjukt glad att jag har en sådan. Ser klart fläskig ut med STORA fälgar. En "kort" ser ut som en "vanlig" bil i jämförelse... Förstå mig rätt nu.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

För små fälgar på den, denna ska ha minst 22" och några cm sänkning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den ägs av Hammarö Stenforum i Karlstad. Men ägaren kanske är norsk eller vad menar du?

För övrigt så finns det så mycket "fulspel" i återförsäljarledet som handlar om bonusmål och återförsäljarstöd att det anar ni inte. Kan vara sådant som är fallet här också. Kan ge ett exempel: Varför tror ni Hammarby och DIF fotboll byter bil var 3e månad? Helt plötsligt åker ALLA Passat, sen åker ALLA Tiguan ett tag, sen åker ALLA Touareg. Jo, för att de används för att nå upp bonusmål på vissa modeller. Sen köps bilarna tillbaka när bonusmålet är uppnått. Ibland lämnar bilar inte ens hallen, de bara skrivs över på nya ägare och sedan tillbaka igen. I det här fallet råkar det vara VW som exempel men jag är helt övertygad om att BMW håller på med samma saker.

-------
//Lövet
Visst är det så Lövet. Det finns många klassiska exempel där "nybilar" annonseras med att de gått 10 mil och är påställda för tre månader sen osv. Utan bonusmålen uppfyllda klarar du inte att bedriva en seriös bilhandel. Även om förtjänsterna i bilhandeln ligger på eftermarknaden. Men nybilsförsäljningen behövs för att bygga upp eftermarknaden. Uppfyllda bonusmål innebär många sköna tusenlappar in. Egentligen skall man ibland vara kall och köpa bil i slutet av månaden, eftersom de sista pinnarna upp mot bonusmålet avgör hela månadens eller periodens resultat. Men jag vet iofs inte vad det har med 7-an i Värmland att göra i detta fallet. Jag hörde senast igår om en 740 hybrid, liknande den ovan nämnda, som gick för cirka 60% av bruttopriset efter cirka hundratalet mil och senaste årsmodell. Det här priset i annonsen är rent löjligt.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är bonusmålen för handlarna? Det handlar alltså inte om enskilda säljare som ska nå sina mål? Utan det är handlaren som ska nå mål för att... Få bättre tilldelning från generalagenten, eller lägre priser?

Hur kan ett typiskt bonusmål för en handlare se ut?
Säljaren kan givetvis ha interna bonusmål. Det finns ju ofta inom alla företag som har en säljkår. Men nu talar vi om bonusmålen som Generalagenten sätter upp mot Återförsäljaren. De är ofta volymbaserade och ger ett extra stöd per såld bil i målet om det uppnås. Men det finns säkert många varianter. Idag ligger ju ofta även mål på att ha bra kundfeedback i alla former av enkäter du förfrågas om att deltaga i när du köpt bil, servat bil mm.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grelle: Det beteende jag syftar är precis som Med Känsla beskriver det som återförsäljaren har mot generalagenten. Det har så stor betydelse att man tar till alla möjliga trix för att uppnå dem.

Helt riktigt kanske det inte är det som hänt här eftersom det är en för ovanlig modell för att det ska få någon betydelse. Tror nog mer att det är en säljare som känner någon hos handlaren och bjuder ut bilen till salu för ett "kommer det nån idiot och köper för de här pengarna så säljer jag direkt".

Står bilen i hallen ens, nån som har koll?

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sen finns det ju andra incitament än just ekonomiska för att nå upp (eller ännu bättre, slå) de mål som generalagenten sätter. Tilldelning av bilar, tilldelning av speciella modeller osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.