|
|
|
|---|---|
|
Tittar på beg E91 och vill gärna ha M sportchassiet. Vilka koder man kan se i Vindekoders innehåller sportchassie. P337 M sport package - är det bara exteriöra plastbitar och ev lite i kupen eller är det även chassiet? S715 M aerodynamics package - låter mer som ytterplastbitarna S7XA Är väl M multifunktionsratt med paddlar I Sverige (och utomlands?) såldes väl dessutom bilarna i lines: comfort, sport osv - vilka innehåll vad - och kan man se det i vindekoder - eller är det bara olika kombinationer av options som inte syns i vin-avkodning? Finns någon bra sida som förklarar detta mer i detlalj, eller någon gammal tråd här? Tack på förhand! /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Oavsett utrustning i övrigt så är det 704 som gäller för M-sportchassi. Innan LCI fanns även 226 sportchassi, osäker på vad som skiljer. |
|
|
Om jag förstått det rätt så innehåller normalt M-sport paketet M-sport chassiet. Dock inte om man har X-drive eller om det är valt till option standardchassiet istället. Länk Tex min gamla E87 hade fullt M-sport paket men tillval standardchassi. |
|
|
M-sportpaketet inkluderade m-chassi, samt dynamic-paketet som fanns i samband med facelift. Men sport/comfort-lines fanns inte till E91. Det kom till F31. Till E91 var det olika utrustningspaket som comfort, dynamik, m-sport, advantage m.m Enklast är nog som weiman säger att fokusera på om bilen har den utrustningen eller inte när du slår på den. Vissa kan ju ha valt det utan paket också. |
|
|
Nördade lite på realoem förut om skillnaderna mellan m-sportchassi 704 och sportchassi 226 Klippte detta ur en annan tråd, stötdämpare först sedan krängninghämmare: "Standard: 31316786001 31316786002 Dåliga vägar "S815A=Ja": 31316786003 31316786004 Sportchassi "S226A=Ja": 31316786003 31316786004 M sportchassi "S704A=Ja": 31318036553 31318036554 För alla utom M sportchassi är fabrikatet angivet till Sachs, står inget på M-sportstötdämparna. Stötdämpare bak: "standard" har 2x 33526771725 (Sachs) S226A=Ja har 2x 33526771729 (Sachs) S704A=Ja har 2x 33528036026 ?? har 2x 33526771729 (Sachs) S815A=Ja har 2x 33506771867 Angående krängningshämmare fram så var det lite svårtolkat, "S226A=Ja" & "S704A=Ja" ska ha ha lika iallafall (26,5mm?). Angående krängningshämmare bak så verkar "alla" utom "S704A=Ja" ha 33556764425 med ".D=13MM". "S704A=Ja" har 33556764426 "D=14MM". Är lite grejer som skiljer mellan standard, sport och m sportchassi på tidigare bilar. Kan säkert vara något mer. Fjädrarna ser man inte i öppna reservdelskataloger tyvärr. " Så på tidiga bilar är det olika stötdämpare mellan m-sportchassi och sportchassi, lika krängningshämmare fram (26,5mm?) men lite större krängningshämmare bak på m-sportchassi (14mm vs 13mm). Fjädrar okänt. |
|
|
Finns inte Sportchassie/M sportchassie till Xdrive? Eller är det bara default med standradchasie även om man valt till P337? Jag tror det finns sportchassie till Xdrive men man måste välja till det som en egen optin och det räcker då inte att välja P337 utan man måste också välja S226 för sportchassie och 704 för M sportchassie. Stämmer det? Ser ut som den jag tittar på nu (330d Xdrive) tyvärr har standardchassie. :-( /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Kollar du på bilar före eller efter facelift? Efter facelift finns det väl bara ett sportigare chassi och det kallas M sport chassi. |
|
| Om du tittar i länken jag skickade finns inte option 704 M-sportchassi till någon av modellerna med x-drive iallafall. | |
|
Den jag tittar på är en 2009 (alltså LCI) med Xdrive som troligen inte sportchassie. På denna borde det alltså stått S704 men enligt prislistan går det inte att få. Har xDrive redan ett styvare chassie eller ska inte 4hjulsdriva åka med sportchassie tycker BMW? Samma slutsats som LoLzer... 7 sista är A201255 om någon mer vill vindekoda /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Bilen jag först tittade på är såld och har hittat en ny intressant men nu är det en 330d 2008 xdrive och den har Dynamic P7RR (och comfort P7RS) paket och i Dynamic ingår ju normalt sportchassie men den har inte 226, 337 eller 704 i listan. Tittar man i den tidigare länkade prislistan så står det sportchassie (ej Xdrvive) som del av dynamic-paketet. Ny kandidatens chassienr slutar på KX29367 Är det så att det inte finns sportchassie till xDrive över huvud taget? Får man inte köra spänstigt om det driver på alla 4? Eller är det redan ett styvare chassie pga 4WD? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Verkar inte bättre än så att det inte finns till xDrive. Bygger man ihop en 3-serie xDrive på BMWs hemsida nu så verkar man fortfarande inte kunna lägga till det vanliga M-sport chassiet utan bara det adaptiva M-sport chassiet. på min icke xDrive 2009 325D med dynamic och comfort så har jag iallafall M-sport chassie |
|
| Om jag minns rätt så finns inte sportchassi till x-drive. Det är det vanliga chassit man får hålla till godo med då och det vanliga chassit är det inget fel på. Bättre komfort på en bruksbil är ju inte helt fel. | |
|
@Grelle: Jag håller inte med om att xDrive automatiskt innebär bruksbil och ska ha komfort. Jag vill ha en touring som famljebil men ändå ha sportchassie - men tyvärr verkar det ju inte möjligt att få kombinera xDrive med sportchassie. Lite märkligt då BMW ju brukar ge stor valfrihet med optioner så länge man är beredd att betala... Får se om det dyker upp någon mer bil utan xDrive med sportchassie eller så får jag omvärdera min kravlista. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio. Jag menade inte att xdrive = bruksbil, utan att E91 är det och att standardchassit inte är så tokigt på en kombibil. Har du testat standardchassit? |
|
|
En liten tanke här angående x-drive och sportchassie. Beställde nyligen nya stötisar till min 320d x-drive -09 och upptäckte då att det var identiska dämpare som till bilar med m sportchassie, kan set möjligtvis vara så att bilar med x-drive har m sportchassie som standard? Samt en liten fråga, vad ingår i alla dessa paket, comfort, dynamik och advance? |
|
|
Bmwsnickarn, hur upptäckte du det? Var de listade med samma artikelnr i en databas eller vad? Nej, x-drive har inte M-chassi som standard, men det kan vara samma dämpare men olika fjädrar. Paketen kommer jag inte ihåg i huvudet, men på facelift vid lansering fanns comfort som var basala saker som takrails, acc, pdc, farthållare, m.m. medan dynamic var 17" fälgar, sportstolar, sportchassi. Advance vet jag inte om det fanns men senare kom advantage tillbaka tror jag som ett mer omfattande paket. |
|
|
Samma artikelnummer och ringde även och pratade med försäljaren och han påstod att det endast var de med x-drive och m sportchassie som körde med dessa dämpare, därav ett mindre h-vete att få tag i. Bielstein var enda tillverkaren då. |
|
|
@BMWsnickarn: Ang vad som ingår i de olika paketen: Om du tittar på länken i inlägg 3 i denna tråden från LoLzer så hittar du en prislista som listar vad de olika paketen innehåller, i alla fall årgång 2012 men skulle tro att det är hyfsat lika för hela E91generationen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Bmwsnickarn, vilken försäljare har du pratat med? En anställd inom reservdelar hos en BMW återförsäljare eller vad? De borde inte ha svårt att fixa fram reservdelar till en E91:a. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.