AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.388

E61 och N52 - mullrande kupe på tomgång

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Skulle behöva tips på hur jag ska felsöka det här problemet. På tomgång, runt 600 rpm, hörs ett låfrekvent muller i kupen, antagligen orsakat av vibrationer med medföljande resonans. Om jag sakta ökar varvtalet så minskar bullret successivt och över 1000 rpm märks det inte av särskilt mycket. Om jag står utanför bilen märker jag inget särskilt. Jag testade att lägga mig under och kollade fästen till avgassystemet och försökte även lyssna efter läckor med motorn igång men hittade inget. Vad kan jag kolla mer?

Problemet har funnits i ca 8 månader, det startade plötsligt och jag upplever inte att det har förändrats nämnvärt under den här tiden. Bilen har gått 27 000 mil.
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag har bilen inne på verkstad på ett annat ärende och bad dem samtidigt felsöka ovanstående problem. Jag pratade med dom precis och fick beskedet att de hittat orsaken: båda bultarna till höger motorfäste har gått av! Mekanikern trodde att de kommer att behöva lyfta ur hela motorn för att kunna borra ur de båda bultarna ur motorblocket. Han skulle återkomma med ett pris.

Det lär ju bli många verkstadstimmar om de måste ur med motorn så jag vet inte om det är värt det eftersom jag precis ska sälja bilen. Jag kanske får sälja den i befintligt skick istället. Mekanikern tyckte inte jag skulle köra en meter med felet, men jag har ju kört med den i detta skick i säkert 1500 mil redan så sannolikheten att en mil till orsakar så mycket skada borde vara liten.

Har nån varit med om detta tidigare? Finns det nån chans att åtgärda det utan att plocka ur motorn?
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Det hela slutade med att jag testade att köra hem den från verkstan utan åtgärd men upptäckte då att problemet nu var mycket värre än innan jag lämnade in den, motorn hängde nog helt fritt på högersida nu vilket gjorde att det tog i höger drivaxel. Så att inte åtgärda var inget alternativ.

De lyckades få ur bultarna utan att lyfta ur motorn, men det blev åtta verkstadstimmar innan det var åtgärdat. Så slutet gott allting gott, men en hel del fattigare, men det är ju så det är med bilar :-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tack för att du rapporterar vad felet var och hur det löstes. Önskar fler gjorde så. Det kan ju hjälpa många med samma problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.