|
|
|
|---|---|
|
Följande har under de senaste veckorna hänt med min E61 530d Touring xDrive -06: - Senaste månaden lite drygt: Klockan nollställs ibland över natten. - För 5 dagar sedan: Glasluckan till bakluckan öppnar sig själv/sprätter upp när jag låser/öppnar bilen, startar bilen, byter växel från R till D. - Lossade minuskabel från batteriet och lät ligga i cirka 1,5 timme. Har tidigare fått det tipset vid skumma el-fel och det löste problemet med glasluckan. - När jag skulle köra bilen första gången efter att jag återanslutit batteriet varnade typ "Du har ingen 4-hjulsdrift", men det felmeddelande uppfattade jag försvann när jag började köra. - När jag parkerade bilen såg jag att nivåregleringen var mycket låg. - När jag startade bilen igen cirka 6 timmar senare var klockan nollställd. Kompressorn för nivåregleringen startade, men efter cirka 15 minuters körning varnade "run flat" eller vad nu punkteringsvarningen heter, den sa att någon punktering dock inte kunde hittas. Jag stannade kände på däcken. Inga problem med lufttrycket, men däremot var nivåregleringen mycket låg (övre 2-3 cm av däcket skymdes av skärmkanten). Kunde dock köra de 13 milen hem. När jag kom hem gick det inte att få kompressorn till nivåregleringen att starta. - Väntade 3 timmar och skulle gå ut och kolla säkringen. Då startade kompressorn kort när jag öppnade bakluckan, så jag startade bilen och då fortsatte kompressorn att gå. När jag gick ut och tittade såg jag att bilen gick upp i normal nivå men när kompressorn stannade sjönk den snabbt ner igen. Är det någon annan som har råkat ut för detta eller har någon aning om det är samverkande fel på grund av knas i elsystemet eller om det bara råkade slumpa sig att nivåreglering la av också? | |
|
Min första tanke är dåligt/urladdat batteri. Hade själv en massa konstiga felmeddelanden efter att jag köpt bilen och ångrade verkligen att jag köpt en "skitbil". Fick tips om att byta till ett nytt batteri och vips fungerade allt som det skulle igen. Dessa bilar verkar vara känsliga för att batteriet är fräscht och ordentligt uppladdat. |
|
|
Tack, det visade sig att nivåregleringsbälgen var sönder på ena sidan. Den är nu bytt och klockan fungerar. Min teori nu är att jag har haft en mindre pyspunka på bälgen de senaste 5-6 veckorna och att kompressorn gått mycket på batteriet (aktiveras ju så snart man låser upp/öppnar en dörr), vilket på grund av låg laddning, precis som du har erfarenhet av, fört med sig de diverse elrelaterade spökerier som jag nämnt ovan. Jag håller detta under bevakning och återkommer med status, så att någon annan felsökare kan få nytta av dessa rader. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.