AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.813

Lädervård, medel som inte gör skinnet blankt?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej!

Undrar om det finns någon läderförsegling som lämnar en matt fin yta?
De flesta medel lämnar en nära högblank yta, detta på säten som inte suger i sig medlet särskilt mycket.

Någon som har tips?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
BMW:s eget (som Sonax gör) är helt ok. Själv kör jag numera med ArticClean från Pingens. Kanonmedel.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Tipset är att använda en borste när man gör rent. Pingens har en bra borste. Att använda borste tar bort all smuts vilket också tar bort det blanka. Trasa är helt meningslöst när man vill göra rent.

1. Dammsug
2. Spruta på rengöringsmedel, inte kräm eller salva. Borsta rent. Borsta ordentligt. Torka av med diamant-mikrofiber. Klädseln är nu matt.
3. Gör samma sak på ratten. Ratten blir nu också matt.

Efter detta kan du välja att smörja in lädret med något medel men det är egentligen inte nödvändigt eftersom lädret inte "suger" något. Huvudsaken är att man får bort den blanka smutsen.

Denna metod funkar mkt bra. Tror att Pingens har en film uppe på sin site som visar hur det går till.

/M

Mina bilar: Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Jag gjorde såhär:

Fläcksuddare + Biltema interiörrengöring, sätena fick från brun/beige till krämvita.

Köpte en flaska Leather Master, dyr som attans (199kr för 2.5dl) och smetade in det lagom, allt sögs in och det lilla som blev över "polerade" jag bort.
Sätena ser ut som nya och har en extremt matt och fin yta.

Se bilder:
Länk
Länk
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Tips;
Länk

Lämnar fräsch, jämn o skyddad yta utan att det blir blankt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.