AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.420

Ersättning till Pentosion CHF 7.1 styrservoolja?

Lu
16
Lundis
325i 2-d -90
BMW 130i 3-d -08
Var i kontakt med en BMW återförsäljare idag för att få tag på CHF 7.1 styrservoolja, enligt vad som står på mitt lock till min E30.
Tyvärr hade de ingen eller någon rekomendation att ge då CHF 7.1 utgått från sortimentet. Men det måste väl ändå finnas en ersättare till 7.1 oljan?

Tacksam om någon har ett bra svar att ge.

DHej,

Sök på ebay.de. "Chf 7.1", t ex.

Ett svar här:
Länk

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O tusan, körde de med Pentosin CHF 7.1 redan i E30-modellerna? Jo, det kan nog stämma att de körde med detta runt skiftet 80/90-talet. Sen gick de över till CHF 11S.

Iallafall, blev nyfiken och kollade och även Pentosin själva säger att produkten är nedlagd. Men det hindrar ju inte andra tillverkade att sälja CHF 7.1 kopior (jämför med Dexron-licenserna).

Om jag minns rätt så rekommenderade inte Pentosin att man ska blanda 7.1 med 11S (7.1 är mineral och 11S är syntet). Ska kolla om jag kan hitta något om det...

Men man tycker att det borde finnas någon ersättare.

Ett alternativ är såklart att dränera hela styrsystemet och välja valfri ny vätska (ATF eller CHF 11S) och fylla på med den nya och spola igenom några gånger och sedan köra med den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, här var det jag läste det!
Länk

IMPORTANT NOTE: If vehicle specifications state CHF 11.S there is no substitute, however, if vehicle specifications state CHF 7.1, CHF 11.S can be substituted. Further, Pentosin CHF fluids should not be mixed with ATF fluids. Please check the reservoir tank and owner’s manual for indication of what type of fluid was original fill. The hydraulic systems for power steering must be drained as completely as possible when changing from one type of fluid to another.

Jag tolkar ovanstående som att om du dränerar så mycket som möjligt ur systemet och går sedan över till CHF 11S så kommer det att fungera finfint.

Var lite uppmärksam bara för det kan ju vara som så att föregående ägare behövt ett nytt lock och tagit första bästa och det råkade stå CHF 7.1 på locket men i själva verket är det ATF. Isåfall behöver du göra en grundligade ursköljning om du switchar över till CHF 11S.

Om det bara handlar om en upptoppning så är det ju enklast att försöka få tag i en flaska CHF 7.1 av de som finns kvar - det finns nog en hel del kvar där ute.
Lu
16
Lundis
325i 2-d -90
BMW 130i 3-d -08
Hej,

Tack för era svar.

Det är ganska troligt att det är CHF 7.1 eftersom det står så i instruktionsboken. Men också att BMW använde 7.1 i en kort period från 87, då CHF 4548 togs bort, fram till 91 då 11s började användas. Likaså är det samma ägare sedan 1994 och han har inte mixtrat något själv med den.

Intressant i diskussionen när man pratar med BMW är att de föreslår 4548 som substitut. En olja som gick ur tiden redan på 90-talet. 7.1 försvann 2012.

Jag har även läst ovan förslag från pentosin, men tänkte ändå att det måste finnas en rekommendation som BMW gått ut med.

Mitt systemet är ganska tömt då jag hade en läcka i expansionskärlet. Men vill inte förstöra de packningar som fortfarande håller ihop.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Lustigt, jag köpte styrservoolja och i min 850 så står det CHF 7.1 på locket, och jag trodde det var det jag fick. En grön burk, jag köpte den på Proauto i Nyköping så jag lär ju ha fått ersättaren om det inte var 7.1 men nu blir jag ju onekligen lite fundersam.(Jag har inte slagit i den ännu om någon undrar)

För övrigt så håller jag med TS att det är konstigt att inte BMW-verkstaden inte kan ta fram ersättaren.
Lu
16
Lundis
325i 2-d -90
BMW 130i 3-d -08
Liten uppdatering: ringde nu en annan BMW återförsäljare. Och då har de precis som du skriver Alexander en ersättare som heter CHF 7.1. Jag ska försöka få tag på den i början på nästa vecka(tyvärr stängt på helger).

Annars verkar FEBI 6162 vara ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet av den?

Återigen visar det sig att oljor är bland det klurigaste man kan ge sig in på att försöka förstå.
Lu
16
Lundis
325i 2-d -90
BMW 130i 3-d -08
Liten uppdatering: ringde nu en annan BMW återförsäljare. Och då har de precis som du skriver Alexander en ersättare som heter CHF 7.1. Jag ska försöka få tag på den i början på nästa vecka(tyvärr stängt på helger).

Annars verkar FEBI 6162 vara ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet av den?

Återigen visar det sig att oljor är bland det klurigaste man kan ge sig in på att försöka förstå.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Lundis; nej, du menar nog att de "har en ersättare som heter CHF11"?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Pentosin CHF 11 skall inte blandas med Pentosin CHF 7.1, den ena är syntet och den andra är mineral. Går att byta typ men se då till att flusha systemet.

Pentosin CHF 7.1 should NOT be mixed with CHF 11S,
CHF202, or any other hydraulic fluids. However, CHF11S
or CHF202 can be substituted for CHF7.1 as an "upgrade"
if the system is flushed and refilled.
Hej,

I början, när tråden var ny, tyckte jag att det kunde vara en bra idé att hålla sig till originalet, bl a eftersom behållaren är märkt (graverad/ingjutet?) CHF 7.1.

Men eftersom det tycks vara bökigt att få tag i produkten här på hemmaplan - och Den Vänlige dessutom vet att ta betalt - verkar en uppgradering till CHF11S, enligt citaten ovan, vara den enklaste vägen. Det gäller bara att styra undan för senare felaktiga påfyllningar genom någon bra märkning.

CHF 11S brukade finnas hos Biltema till ett bra pris. Nu har de bara en "CHF" till ett förhöjdare pris, 169 kr/l tror jag. Passar till bl a BMW.
Annars har Mekonomen CHF11S till 185 kr/l.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut enklast - och snyggast - är ju att pinna in hos BMW och köpa rätt klistermärke.
Länk

Ta bort gamla klistermärket, rengör och klistra snyggt dit det nya. Perfekt söndagssyssla :-)

Tips! Passa på att köpa en ny o-ring till locket när du ändåså är på BMW. Yes, det sitter en o-ring där men ingen vet om det då den är så tilltryckt och intryckt i locket att ingen tänker på det. Men det brukar vara en vanlig orsak till att det fuktar eller är oljigt utanpå behållaren.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Lennart. Vet att går att få tag på Pentosin CHF 7.1 men som allt annat är den inte billig, men ett system som börjar läcka på grund av fel hantering blir vanligtvis betydligt dyrare. Men har man ork och vilja så varför inte byta till CHF 11S och märka om så får du en nyare samt en med bättre spec.
/P
@bmw-slangen: handlar det bara om ett klistermärke, ok. Men t ex på min gammelglidare står det i relief på locket, vad som gäller. Om detta varit/är fallet hos TS's bil, skulle en sådan föreslagen etikett knappast kännas rätt efter några år och, kanske, efter ägarbyte.

Men kanske sitter där bara en etikett på TS's behållare. Då finns det ju inga problem. Bara att klistra vidare. Och ändra i övrigt, där det kan behövas.

@kspehe: tyckte nog, att det var det jag föreslog. Trodde att jag var tydlig...

/Lennart

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut, är det relief i locket så vill man ju helst att det ska visa rätt. Dessa lock med CHF11S märkning finns också att köpa, nytt kostar dock runt 250 SEK. Dessa är ganska vanliga så det är ju isåfall bara att leta begagnat tills man hittar, dit med ny o-ring och allt är som det ska.

De där locken sitter på i princip varenda BMW-modell (och väldigt många andra märken) från E30 till E90 LCI.

När de nya motorerna introducerades (och framförallt de modulära B-motorerna) typ 2010 och framåt så tog man bort det hydrauliska systemet och mig veterligen så har alla BMW-modeller de senaste 5-7 åren elektrisk servostyrning.

Det var riktigt gott och blandat från fabriken med relief och inte relief, klistermärke och inte klistermärke. Vilken olja som hamnade i systemet berodde ju på vilken marknad bilen skulle säljas till.

Men klistermärke var otroligt vanligt bland tex E34'or. Såhär såg tex min E34 518i ut
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom på att även på min E87 120i sitter det ett CHF 11S klistermärke från fabriken
Länk

Lu
16
Lundis
325i 2-d -90
BMW 130i 3-d -08
Liten uppdatering: jag har fått tag på pentosin 7.1 efter en hel del sökande från min lokala BMW handlare(stort tack till den personen). Så jag håller kvar vid den ett tag till innan jag byter till något annat.
Tack för återkopplingen.
Bra lösning, tycker jag. Nu fortsätter både märkning och instruktionsbok att ha korrekt originalinformation.

/Lennart

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bro jobbat, Lundis!

Håll i den där flaskan hårt nu ;-)

Lika hårt som jag håller i mina flaskor med "ATE Super Blue Racing" bromsvätska - dessa förböjds för en tid sedan och är numera väldigt svåra att få tag på!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.