AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.043

Hur mycket sliter bankörning på en bil?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Hej!
En kompis är sugen på att anmäla sig till en bandag som Teknikens värld anordnar där han skulle köra med sin "vanliga" bil, en F30 328 -14.

Kan man verkligen rekommendera att köra på bana med vanlig bruksbil? Visserligen kommer han tydligen inte köra mer än typ totalt 60 min fördelat på flera pass, men ändå - hur mycket sliter sån körning på en bil? Självklart slits däcken, men i övrigt?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Däck, bromsar (belägg) och bromsvätska slits, i övrigt tror jag den klarar det utmärkt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Själv hade jag inte varit orolig. Men att oljan är varm innan maxattack är att föredra.

Klart dessa mil motsvarar mer slitage än vanliga motorvägskörning, men kanske inte mer än kallstart och stadskörning på vinter för motorn.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Beror väl lite hur hårt han genar över kurbs och liknande, men i dessa fall så lär ju både dämpare + fjädrar + bussningar få jobba rejält. Dock tror jag inte det är märkbart i långa loppet om bilen går på någon enstaka bankörning om året, det hinner liksom inte bli särskilt långvariga stora påfrestningar.

Han bör dock kolla så att bilförsäkringen gäller innan han börjar köra på banan, det är inte roligt att sätta bilen i räcket och upptäcka att den inte gällde...
Försäkringen täcker inte bankörning.

Vet faktiskt inte om ens BMW CS har försäkring på sina bandagar längre? Var snack om att avtalet med IF inte skulle förlängas i år då vissa nyckelpersoner hade hoppat av. Någon som vet mer?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om han aldrig kört på bana förut kan han räkna med att bromsvätskan kommer att koka eftersom han kommer bromsa för mycket och för tidigt, så den hade jag sett till att byta innan. Sen behöver han se till att ha koll på däcktrycket.

Kör han inte av så kommer inte så mycket annat hända, mer än att finns en risk för stenskott och att belägg och däck kommer att ta stryk.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Instämmer som acey skriver. Ha koll på det så ska du klara dej ganska bra.

Gällande hållbarhet så ska det inte vara några problem så länge han inte sätter på r-däck, vanliga sommardäck släpper (i sidled) vid lägre krafter än vad upphängningen är specad för, även där bilen är som mest underdimensionerad för bankörning.

Oljan ska vara varm, men det brukar den ändå bli första varven utan att man kör så mycket snabbare än vad man gör ute på vägarna. Tar ju ett par varv att känna in banan innan man börjar ladda.

Tänk på att bromsarna på F3x är sjukt underspecade för ändamålet, skulle inte förvåna mig om han märker väsentlig "brake fade" redan efter ett par varv, speciellt med DSC inkopplat. Andra belägg kan tyckas vara överkurs men skulle ändå rekommendera det med tanke på omständigheterna. Har själv varit väldigt nära att sätta en bil i gruset på mantorp efter strippen.
Har kört bana med både vanlig E46 och E91 precis som dom var utan att göra nåt extra. Inga direkta problem så länge som man tar det för vad det är när man har en vanlig bruksbil. Dvs ingen idé att tro man ska sätta några rekordtider utan tar det halvlugnt och njuter av kurvorna. Största problemet är nog gatdäcken, speciellt om det är väldigt varmt ute. Dom kommer antagligen bli mjuka och sladdriga och ev. sätta igen mönstret med gummirester om det vill sig illa.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Som nybörjare ska man ju inte heller pressa så hårt att man kommer uppleva detta med att bromsarna mattas, bromsvätska kokar etc.
När jag började min korta karriär inom RR så övade vi mycket på följsamheten och inte att ge fullt spjäll till varvbryt bara för att utrymmet fanns. En växel genom hela banan och lär dig racinglinjen, det är framgångsfaktor i början. Fråga instruktörer och övriga erfarna på banan om tips o trix!

Alla kan köra fort rakt fram. Det är när det svänger det blir svårt. Man blir inte Mattias Ekström efter 20 min på bana :)

Med det sagt så kan jag även instämma med övriga. Är bromsvätskan bytt enligt intervall ska det väl räcka med att byta efter bandagen för att för att veta den är ny och fräsch utifall den tagit stryk?
Bilen kommer inte slitas speciellt mycket mer om man bara kör mjukt, följsamt och inte genar över kurbsen för mycket. De vanliga gatdäcken kan ju slitas mycket om de går varma så det är att ta med i beräkningen. Utan däckvärmare blir bara ytan varm och sedan krullar den av. Kallas för något speciellt jag glömt av vad det är.

Åk dit och ha roligt utan krav på att sätta varvrekord är mitt tips!

// Jonas
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Slitas på kurbsen...Märks att ingen av er bor utefter grusvägen från helvetet på landet :) Nej, de farliga kurbsen kommer inte att vara speciellt bekymmersamma. Verkligen inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, din kompis behöver inte vara orolig.

Så länge man håller det på rimlig nivå och inte låter hornen växa ut för mycket så är det inga som helst problem. Jag har själv kört med vanlig personbil och på senare tid en dedikerad track day car.

Chassit tar mer stryk vid en vända nerom Norra Hamnen i Malmö - ni som kört där vet vad jag pratar om. Det är som ligga konstant på curbsen kilometer efter kilometer :-)

Det har redan getts många goda råd, så jag lägger till några och upprepar några.

#1 : Kör inte med max attack första gången på banan, fokusera på bromspunkter, hitta apex, få mjukhet i körning och lär dig spårvalen och banan.
#2 : Skippa att köra på curbsen (de flesta curbs är inga problem men det finns curbs som man bör undvika).
#3 : Överkör inte däcken (dvs om bilen börjar understyra så hjälper det inte att vrida mer på ratten utan släpp tillbaka och känn greppet komma tillbaka - tvinga inte däcken till något de inte kan - lär dig även att välja mellan bromsning och styrning eller en gradvis fördelning däremellan).
Jag har själv (delvis avsiktligt) överkört något å det grövsta och det var grov understyrning och hasande på däcken genom varje kurva. Kul att prova, nu kan jag gå vidare :-)
#4 : Bromsbeläggen är den absolut svagaste punkten av allt. Så finns möjlighet så byt till bättre belägg. Behöver INTE gå all-in här och låna bromsbelägg av familjen Rosberg. Bromsbelägg i nivå med Ferodo DS2500, Mintex M1144 eller StopTech Street Performance räcker, och det räcker att byta fram. Dessa fungerar dessutom utan problem till vardags (de dammar generellt sett en aningens mer än vanliga belägg).
Jo, alla dessa anti-<x> system som använder bromsarna har en tendens att göra att bromsarna går mycket varmare på bankörning än vad som var vanligt förut då man körde med "vanliga" bilar.
#5 : Byt bromsvätska. Normal service är att man ska göra det vartannat år, så har inte det gjorts så se det inte som en sak för bara den här bankörningen utan se det som en vanlig service. Räcker med vilken DOT4-bromsvätska som helst, det viktiga är att det är fräsch och ny bromsvätska ute vid bromsoken.
#6 : Håll stinten till maximalt 15 min, de flesta arrangörer brukar inte ha längre stint än så. Efter det brukar både du och däck/bromsar behöva vila.
#7 : Kör ett långsamt avkylningsvarv, slarva inte med detta.

Jo, angående BMW SC (eftersom jag är medlem där). BMW CS (Club Schweden) är moderklubben och BMW SC (Sport Club) är en sektion inom denna moderklubb. Numera knyter man SBF-licensen till BMW CS. Av olika anledningar så har verksamheten flyttats till en annan organisation, Bavaria Racing.

Bavaria Racing har liknande upplägg som BMW SC med välorganiserade och bra träffar samt håller på att förhandla fram en liknande försäkring som BMW SC erbjöd. Bavaria Racing kommer dock att använda sig av SMA-licenser.

Har redan anmält mig till eventen på Ljungbyhed och Knutstorp :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.