|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min lite över 1 månad gamla F11 520d som gått ca 300 mil då problemen uppstod. Det skakar i bilen främst vid anläggning av broms, men även vid körning utan broms. Bilen var inne på verkstad och det konstaterades att det är bromsvibrationer som orsakar skakningarna (läs skeva skivor). Garanti gäller ej i mitt fall inte då vinterdäcken ej ligger på originalfälg (de är köpta till bilen från BMW då jag gjorde nybilsköpet av BMW). På grund av dess bristande kvalitet ådrar sig skivorna för stor värmeutveckling och skevar skivan. Bilen har genomgått en lugn och harmonisk inkörning utan påfrestning av bromsar, ingen husvagn osv. Är det någon annan som hört detta påstående förut? | |
|
Ja, jag har hört det förut. Man får inte manipulera produkten och skall man vara super-anal (vilket man ju ofta behöver vara när vi diskuterar villkor i garantier och försäkringar) så gäller det även däck och fälg. Sen lär de väl knappast bråka om du sätter på andra fälgar avsedda för F10/G30 på just DIN F10/G30, men om du sätter på fälgar för t.ex F30 på din så är det väl så att luftcirkulationen runt fälgen kan bli fel pga ET, fälgens utformning etc whatever. Vad är det för fälgar du satt på? Vad är det för fälgar du SKALL ha på? Bilder? |
|
|
Om de är köpta av BMW-handlaren är det väl bara att reklamera fälgarna och följdskadorna i så fall! Här har du ju minst 24 månaders reklamationsrätt enligt konsumentköplagen då felet fanns på fälgarna redan när de monterades på bilen. Om de har konstaterat "skeva skivor" (vilket är väldigt ovanligt), hur stort var spelet i skivorna? För de måste väl ha mätt upp det med indikatorklocka för att kunna konstatera att spelet är utanför tillåten tolerans! Sedan tror jag iofs inte på påståendet, utan det låter som ren BS om inte fälgarna är extrema i sin utformning på ett eller annat sätt - vilket jag har svårt att tro då de såldes av BMW... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW kommer åtgärda alla fel och byta det som krävs, så det är ok (Fälgar och skivor). Köper inte heller argumentet om att det skall ha sådan påverkan. Var bara nyfiken på om det är vanligt förekommande ursäkt för att slippa garantiåtaganden. |
|
| Det är ju ett solklart fall av skit bakom spakarna, säkert en ex-Volvoförare som inte vet hur man för sig i de riktiga bilarna. | |
|
Kan du vara lite tydligare? Kommer din återförsäljare att lösa detta kostnadsfritt eller inte för dig? "Garanti gäller ej i mitt fall", "BMW kommer åtgärda alla fel och byta det som krävs, så det är ok" |
|
| BMW-handlare brukar väl bara sälja originalfälgar? Eller? | |
|
När den var inne på för kontroll då jag hävdade garanti fick jag svaret att det ej gäller pga fälgarna. Sen har det varit ett efterspel efter det med påtryckningar osv. Så om garantin gäller om du inte ställer krav vet jag i nuläget inte. Jag hade turen i mitt fall att de är köpta av och monterade av handlaren. I detta fallet sålde de andra fälgar än original då jag köpte bilen. För mig är vinterfälgar lila med ett onödigt ont så det spelade ingen större roll för mig vilka det blev. De löser det kostnadsfritt i mitt fall iallafall. |
|
| Ren självklarhet att handlaren pyntar. Tråkigt att man ska behöva trycka på så bara. Skönt att det löste sig iaf. | |
|
Tror fortfarande det är fel bakom spakarna. Ett såkallat PEBCAK. Mjorå. |
|
|
Här har ju handlaren klantat sig genom att påstå att det är fälgarna som orsakat felet, vilket naturligtvis inte är sant. Påståendet medför däremot att handlaren tvingas bekosta både nya fälgar och bromsskivor enligt konsumentköplagen. I lagens synvinkel spelar det ingen roll att fälgarna inte är originaltillbehör eftersom de sålts/köpts i syfte att användas på bilen. Då förväntas de inte förstöra bilen. Den vanligaste orsaken till bromsvibrationer är väl förresten alltför försiktig bromsteknik? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.