AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.530

N20 - Åsikter om den?

Tjena!

Jag är rätt sugen på att köpa en begagnad 328i med N20-motorn.

Jag har läst en del om vad folk har att säga om prestandan och bränsleförbrukningen men hur är det med hållbarheten och driftsäkerheten? Jag är medveten om att alla motorer kan gå sönder men är det något känt fel med den här motorn eller är de relativt driftsäkra?

Det står i valet mellan 328i och 320d (183hk). Dieseln känns mer driftsäker men också mkt tråkigare.

Tack på förhand!
Ph
36
Phil88
E61 525d m-sport -08
Volvo v60 T5 R-design -19
Har inte läst om några fall här som rasat men på bimmerpost.com finns det en del att läsa om kamkedjeproblem osv, men där är ju också motorn bra mycket populärare än här och då får dom ju fler fall av haverier också.

Det jag inte är så förtjust i är dieselljudet dom första minuterna efter kallstart, annars en fantastisk maskin :)

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Varför skulle Dieseln vara mer driftsäker? Är det inte en kvarleva från forntiden när dieslarna hade halva effektuttaget mot bensinare och därigenom gick mil efter mil. Dagens dieaslar har mängder med felkällor som man kan läsa om på Autopower.
Ja det är främst på Bimmerpost man har läst en del om lite problem så det är ju lite oroväckande men så är det väl med allting, man lär alltid kunna läsa mkt om fel när det är en populär motor. Det som känns betryggande är att det inte verkar vara många här på forumet som har upplevt några sådana problem.

Mats: Jag tänker främst att N47-motorn verkar väldigt driftsäker. Men det kanske den inte riktigt är? Jag har inte sett så mkt om några fel på den motorn. Jag har dock ingen vidare koll ska tilläggas.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har en hyfsat ny 228i och är skapligt nöjd med motorn. Visst skulle jag vilja ha mer effekt, men jag hade inte lust att lägga ut de 50-100k mer det hade inneburit i merutgift.

Däremot är jag inte medveten om några större problem med motorn, men det är ju svårt att vara efter 750 mils körning. Själv är jag skapligt nöjd med pris och prestanda men jag är lite missnöjd med bensinförbrukningen för jag ligger ändå runt 0,9 när jag tankar, å andra sidan så kör jag rätt mkt i stan.

Jag tror det är svårt att ha en initierad kunskap om "eventuella typ och problem" helt enket därför att de flesta N20-bilar helt enkelt fortfarande är så nya så det inte hunnit dyka upp några problem på dem.

Sen får man väl ändå säga (tycker jag i alla fall) att N47:an är rätt driftsäker. Jag känner ingen som haft en (däribland jag själv) som haft problem och jag känner flera andra. De flesta bilar som haft problem är sådana med lite otydlig servicehistorik som dessutom fortsatt köra bilen när problem börjar märkas.

Mao är i min uppfattning både N20 och N47 rätt bra motorer, men betydligt lägre förbrukning på N47, men den låter lite fulare. N20 brummar faktiskt på lite halvt som en sexa, tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.